Kaj Kindvall först med PUNK i Sverige

I helgen pratade jag med Staffan Björnehult en trevlig och sympatisk man som på 70-talet hade ett av Sveriges första punkfanzine – Who´s a punk
Han minns exakt var och när han mötte punken – på en camping i Bohuslän sommaren –76.
Ja, det kan tyckas märkligt att det var där och inte i London eller New York som Staffan hittade punken. Men det har sin förklaring i att det var genom radion som punken spreds över Sverige.
Jag hade i min villfarelse trott att Alinge eller Wermelin var först med punk i Sveriges Radio. Men ack... först var en glasögonprydd Norrköpingsbo, vid namn Kaj Kindvall. Jo, Mr Tracks.
Kindvall hade sommaren –76 spelat Listen to my heart från Ramones debutplatta och gett Staffan och resten av Sverige den första berusande smaken av punk.
9 månader senare skulle även jag tackvare Kaj Kindvall för första gången höra punken i form av Stranglers och Eddie and the hot rods. Något som kom att förändra hela mitt liv.
Så egentligen borde vi kanske hylla Kaj Kindvall för hans banbrytande och för den tiden rätt kontroversiella inställning att spela Ramones debut LP.
För 1976 lät inte amerikansk rock: 1-2-3-4 med påföljande 2 minuters treackords-ös och tuggumihäftande melodi. Nä, 1976 var det If You Leave Me Now - Chicago eller I Write the Songs - Barry Manilow för att nämna två listettor som lät mest i USA tillsammans med namn som Captain & Tennille, John Denver, Styx, Carpenters, Elton John, Fleetwood Mac och Abba. Inte mycket attityd och många läderjackor där inte.
Så med facit i hand måste det ha varit rent revolutionerande att våga visa mångfalden genom att peta in 2 minuter Ramones brevid Linda Ronstadt och Leo Sayer som Kaj gjorde den där dagen i juli 1976. Ett historiskt radioögonblick. Tack Kaj.
Gabba gabba hey – Kaj Kindvall


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback