Radion dödar skivförsäljningen

Som vanligt när jag surfade in på IDGs hemsida fanns det intressanta saker att läsa. Under nyheten att fildelning inte får folk att köpa färre skivor hittade jag också följande kommentarer:

"jag skrev till dom att anledningen att folk köper mindre skivor kanske beror på att låtarna spelas sönder av kommerciell radio"

Tack!!

Detta är nämligen "den förbjudna sanningen" som inte får nämnas i samband med "sjunkande försäljning".

För 15-20 år sedan kunde man bara höra sina favoriter en eller ett par gånger i veckan i det fåtal radioprogram som spelade ny musik ("Rakt över disc med Clabbe" etc.). Detta gjorde att man, för att kunna suga i sig energin från dessa låtar, var "tvungen" att antingen spela in dom från dessa radioprogram på kasett, eller köpa vinyl-singeln/maxin.

Idag, på grund av att de nya låtarna spelas sönder, ibland flera gånger per timme på de "kommersiella" radiokanalerna sugs energin ut ur låten på en vecka(!) och lyssnarna tappar suget att höra låten igen.

>> Därför gillar jag kanaler som P3 bättre...eftersom att de dels har mycket nyare och
>>mer blandad musik...och dels för att de inte tjatar sönder låtarna

...Håller inte med dig... Har P3 på på jobbet hela dagarna... det är ett 30 tal låtar som man hör åtminstone 1 gång/arbetsdag varje dag i veckan i snitt... vissa dagar får man semester från dem men då vet man att man kommer att få surt igen imorgon när de antagligen kör låten 3 ggr istället...
Tyvär verkar det vara så att även vårat kära P3 tycker att Public Service handlar om att bidra till att ge sveriges 14-åringar ett urvattnat musikutbud... Vi som har uppnåt åldern 20+ hänvisas vänligt men bestämt till P4 där vi kan lyssna på dragspelsmusik med alla andra gamlingar...

Ja vad ska man säga?
Jag verkar inte vara den enda som upplever radions utbud som värdelöst att dessutom SR som har ett Public Service uppdrag och som gått från DDR-Radio och 2 timmars ”Ungdomsblock” per kväll på 70-80-talet till att ha blivit en licensfinansierad hitlistekanal (dagtid) är rent ut sagt förjävligt.
Men vad kan man förvänta sig. Sedan datorns intåg med spellistor och allt färre musikproducenter kan resultatet inte bli sämre.
Så här väljs musiken i P3
Dessa bestämmer musiken i P3
Att SR har Världens TREDJE STÖRSTA arkiv det låtsas man uppenbarligen inte om. P4 tillfredställer knappas 40 plussare som jag då de ständigt vevar gamla hits från 70 och 80-talet.
Kontentan är att när det kommer till musik är det två ”trotjänare” Håkan Persson på P3 Rock och Stefan Wermelin P4 ”Wermelin” som står för det bredaste och mest varierade utbudet. För att inte säga det bästa. Håkan bjussar på mycket nytt och mycket hårt. Stefan vet att radioarkivet är till för att användas, men väljer också att spela nytt.

Nej ska man njuta av SR-producerade musikprogram får man lyssna via webben på SR-X och Rockster. Vilket inte är så lätt i bilen, på promenaden eller ens på jobbet.
Sen ställer jag frågan NÄR-i-HELVETE ska man spegla världens näst största produktionsland av musik – Japan????



Kommentarer
Postat av: Josef [EKHAMRA.SE]

Åter igen har du gjort det! Satt pricken över I(i) eller vad man ska säga...
Jag är en trogen P3 lyssnare men instämmer helt och fullt till att de, till lika alla de MER kommersiella stationerna, bidrar till att låtar spelas sönder.
Jag är förvisso yngre än dig men minns ändå hur det var "på den gamla goda tiden"... Satt beredd att släppa paus-knappen när nästa låt skulle börja...
Mins också hur jag först under hela den tidigare senare delen av 1990-talet letade mig fördärvad efter låtar från förr.. (80-talet) som inte spelades på radio men som man hade minnet kvar av ändå. Fanns inte i några skivbutiker.. Senare, under senare delen av 1990-talet, letade man sig (lika fördärvadt) trött på Internet efter dessa, när mp3-formatet kom till min känndom. Man blev riktigt glad över att hitta det man sökte och hade gärna betalt för det också.
Idag räcker det med att "tuna" in nån radiokanal och vänta i 10-15 minuter - så spelas just det man vill höra. Ev får man gå ifrån det traditionella P3-lyssnandet.

Att du inte startar en radiokanal Jocke!
För att göra det lokalt finns ju åtminstone utrustnigen i källaren till Folkets Hus (eller vad de kallar det nu för tiden...)
.. men jag vet.. tid och resurser.. fast det finns ju helt klart en marknad för det - VARRIERAD musik med lite historiskt kring-snack.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback