Engelska eller Svenska

Trots att jag tänkt mig en karriär som engelsklärare måste jag säga att svenska band som kör på engelska är lite... tja.. mesigt.
   Det som gör band som Skitsystem och Totalt Jävla Mörker så mycket tuffare än sina kollegor är att om de gjort engelska texter hade det varit som ännu ett Dis-band. Men nu är det näven i arslet tungt.
   Vad är det för fel på modersmålet. 
   Varför vill man sjunga på McDonaldsmålet?
   Under mina praktiperioder i skolan har jag tyvärr märkt att kunskapen i det anglosaxiska språket engelska är bitvis rätt risigt. OK, jämfört med min skolgång så har ungarna en rejäl ordförståelse. Men det innebär inte alltid att de kan översätta (förstå) meningar (både långa och korta). Så det kan inte vara till de som punk, metal, Oi och HC-banden riktar sig..eller?
   För tusen år sedan när punken var ny var det Rågsvedfalangen (sjöng på svenska) mot den engelskafalangen. Exempelvis Grisen Skriker eller Rude Kids. Och hur mycket jag än älskar Rude Kids så var ändå Henkes och Hasses texter lättare att ta till sig för att de var på svenska.
   Black Metal har också utvecklats till att innefatta texter på inhemska språk norska och svenska tänker jag framförallt på. 
   Även band som Tristess och Knugen Fallar (inom punken) har plockat upp modersmålet. 
   Inte för inte är artister som Kent, Håkan Hellström och *urk* Thomas Ledin stora bara för att de sjunger på svenska nej..det är för att de saknar konkurrenter helt enkelt.... (Inget ont om Kent och Håkan dock) Inte för att engelsksjungande band skulle sälja dåligt i Sverige. Men de skulle kunna få ett större genomslag. Inte hade Ebba Grön eller Nationalteatern blivit så "populära" om de sjungit på engelska..  
   Jag skulle hoppa jämfota av lycka om Haunted började med svenska texter. Ni fattar så jävla stenhårt. Eller tänk på den lilla sidavikelsen med Hellacopters (Komma in i matchen) och Lisa Miskovskys version av Hanna från Arlöv, det är ju suveränt. Tänk er sen Moneybrother, Dims Rebellion, Randy, Satrinine mfl.. på svenska. Oj, oj då skulle snart var och varannan kunna gå och tralla på en "svensk" låt istället för att låtsasjunga ett dito på engelska. 
   En stor eloge till Troublemakers som fortsätter att köra på svenska. Fan Blomgren de e guld!

Kommentarer
Postat av: Vapenlicens

Fem år senare:

http://open.spotify.com/artist/4tQoIbacQuNPyRSY01lm6S



Vad gör man inte för lite självpromo?



Ha det bäst!

2010-06-04 @ 16:51:35
URL: http://www.myspace.com/vapenlicens

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback