Vad har hänt med arbetarsångerna?

"Workers song" med Dropkick Murphys är en given låt i mp3-spelaren när jag utför mitt trappstädsjobb. Men idag slog det mig. Var har arbetarsångerna tagit vägen?
   Låtar som proklamera att man är stolt över sitt proletära ursprung.
   Låtarna som ger fingret åt kaptalistsvinen som man tvingas jobba åt för att kunna försörja sig.
   Låtarna som sägar att man aldrig tänker låta sig knäckas av hetsen på fabriksgolvet, för man är stark arbetarklass!
   Den enda låt jag kunde komma på var Totalt Jävla Mörkers - ”Gammal Svensk Arbetsmoral”.
   Men borde det inte finnas fler?
   Var är alla arbetarsånger från punk och skin/oi-band?
   Eller är det så att punkare och skinskallar idag bara kommer från medleklass och överklass? Nä, det tror jag inte. Och det kan väl heller inte bero på att de inte arbetar? (jo arbetslös kan man vara förvisso)
Så en uppmaning till alla proletärmusiker eller de med arbetarbakgrund.
   Visa vilka ni är!
   Ner i replokalen och skriv om arbetarnas kamp mot överheten, mot kapitalistsvinen. 
   Låt utsugarna veta att de ALDRIG någonsin ska vara säkra i sin profithunger så länge VI arbetare finns!

Kommentarer
Postat av: Annaa

Bra! Mera! Tänker som fan men kan inte heller komma på nå´t.

2005-10-06 @ 16:40:25
Postat av: Peter

Får nog hålla med dig. Inte många låtar av "arbetarklass" nu för tiden. Tacka vet jag på Gbg Sounds tid, Ung & stark som exempel. Har för mig att Sista Skriket gjort någon som vi kan placera in i detta "fack", men inte totalt säker.....

2005-10-06 @ 18:16:16
Postat av: kungen

du menar inte låtar om mörk avundsjuka?

2005-10-07 @ 11:28:30
Postat av: Anonym

Kungen: Nope. Avundsjuka bygger på att man vill ha den någon annan har. Arbetarsånger talar om att man är nöjd att veta vem man är och att man är emot ojämlikhet mellan människor.

2005-10-07 @ 11:33:51
Postat av: kungen

Min erfarenhet av "den stolta arbetaren" är att den alltid beter sig som de den påstås hata så fort den får chansen... Det finns en mycket logisk förklaring till detta: även "arbetaren" är människa.

2005-10-07 @ 18:00:42
Postat av: Farbror Punk

Kungen: Du kan säkert ha rätt i ditt påstående. Detta hindar dock inte motsatsen. Man får inte heller glömma att det kan vara svårt att känna en yrkesstolthet när "kapitalet" skiter i mänskligt kapital, yrkeskunnande.

2005-10-07 @ 18:58:14
Postat av: Sista Skriket

Jo för fan visst sjunger vi om arbetarklassen
Kolla in våran hemsida

Ha det gott
Mats /Sista skriket


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback