77- Punk


Jag och Beth - punkare och hippie

I helgen var kärleken och jag på ett 70-års kalas (30 + 40 år) där temat var 60- och 70-tals klädsel. Då min numer rätt begränsade frisyr hindrade mig att leka mods valde jag en annan karaktär nämligen 77-78 punkaren – pre-läderjacka helt enkelt.
27020-69      27020-70
Med andra ord gjorde jag likt Lena Philipsson – mina egna punkkläder. Egna badges tillsammans med säkerhetsnålar och kedjor fick pryda min kvaj, skjorta och slips. En kedja från näsan till örat var såklart ett måste. Hur som helst var det en mycket trevlig kväll där resterande gäster nästan helt anammat snygg 60-tals klädsel. Så på något sätt funkade mitt val av klädsel väldigt bra.


Jag och Arbråsonen JP

Vad som senare var lite lustigt var att när jag väl hemkommen på måndagskvällen googlade på Punktjafs hamnade jag på en helt suverän MP3-blogg fylld av gammal (hederlig) punk och powerpop.
Bloggen – Killed by death records är fylld av musik från både mer kända och definitivt okända band. De flesta från 70-talet. Och precis som dess namne blandar och ger sajten musik från flertalet länder.

Vad jag kan förstå är de som ligger bakom den två svenska farbröder från Linköping i min egen ålder. Båda med samlarmani och rötter i 77-punken.
Hursom helst är bloggen smått fantastisk för de som gillar punk och pop av gammalt snitt. De som tycker att det var bättre förr.
Sidan är på engelska och om man bortser från vissa brister i gramatiken kan man sig en dos fakta om de utlagda banden – ibland med hänvisning till andra (officiella) hemsidor.

Själv scrollade jag mig igenom nästan alla band och insåg att det blir mer än ett återbesök innan jag kan få en ordentlig överblick på denna skattkista.

Så om ni vill veta hur English subtitles, Das Schnitz, Starshooter eller Rebell låter surfa då över till Killed By Death Recods och upptäck att punk var mycket mer än bara Pistols, Clash och Damned. http://www.kbdrecords.com/


Kommentarer
Postat av: Beth

Ja, gu va snygga vi var allihop!
Här kan man se fler exempel (i mappen som heter Syrran & Krilles 70-årsfest):
http://pg.photos.yahoo.com/ph/hanssonbeth/my_photos

Postat av: marie westerlund

Men nu blev jag lite avis, jag ville ju vara med på den jättekula festen också... Roligt att se att Prästnäsgården fick stiligt besök igen, då! Roligt att se JP i stilig mundering. Har han lagt ut lite till rollen som Elvis eller?
Kramar!
mw

2006-08-27 @ 23:07:00
Postat av: Josef

Kul att se lite bilder!

2006-09-09 @ 11:29:25
URL: http://ekhamra.se/josef
Postat av: LARZ GUSTAFSSON aka ZLUGGO POP

Bizex-B, ett punkband i Gävle, bildades 1980 och upplöstes 1983.
Bandet återbildades 2005.

Den ursprungliga sättningen var:

Zluggo Pop (d v s jag) - sång
Walter Wideo - gitarr
Mats Colling - bas
Jacob Gordin - trummor

Så småningom försvann Jacob ur bilden för en tid och Colling tog över trummorna.
Ny basist blev Åke Idol.

Med den sättningen spelade bandet in och släppte sitt första alster, kassetten "Äntligen...Bizex-B!" våren 1981.

Då Bizex-B:s 1:a LP, "Vi Lever!" spelades in (den 8/12 1981) spelade Micke Maskin trummor. I övrigt var sättningen intakt.

Plattan släpptes 1982 (och nypressades 1999).

1983 spelade Bizex-B in sin andra LP, "En Våldtäkt I Vinyl".
Då var Jacob tillbaka bakom trummorna. Samma medlemmar för övrigt.
LP:n släpptes postumt efter att bandet upplösts (Zluggo Pop Åke Idol och Jacob Gordin fortsatte i Broadway Boys, tillsammans med Lumpan, sedermera i Los Bohemos. Broadway Boys existerade i cirka 1 år.)

Hösten 2005 fick Bizex-B ett erbjudande från Imperial Recordings, som släppt legendariska gävlepunkbandet PF Commandos 1:a LP på CD. Skivbolaget ville släppa båda Bizex-B:s LP:n på CD (vilket kommer att göras nu under hösten).

I samband med detta beslutade vi oss för att återbilda Bizex-B samt spela in två nya CD:n med nytt material (den första skall spelas in den 15-17/9 i år).

Den första CD:n kommer att heta "Tillbaka Med En Smäll" och den andra "Johnny Rebell Går Iland".

Däremellan är det tänkt att en solo-CD med Zluggo Pop ("Vild Vind") skall spelas in.

Två originalmedlemmar finns kvar i bandet.
De övriga två är Fritte Jonasson (känd från bl a Ex-Pop och Svarta September, samt bandet Trash, som jag själv sjöng i innan Bizex-B) samt Urrke Thunman från Maryslim, Midlife Crisis med flera band.

Vänligen,
Larz Gustafsson a k a Zluggo Pop

2006-09-12 @ 19:36:25
URL: http://www.myspace.com/bizex

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback