Allt fler hemlösa

Sverige går bra.. går till och med väldigt bra enligt våra politiker.
Paradoxalt visar också en kartläggning av socialstyrelsen att de hemlösa blir allt fler.
Hur fan går det ihop?
Om Sverige är ett välfärdsamhälle borde det väl inte finnas hemlösa. Är inte detta en skam?
Å andra sidan finns en egocentrism i samhället. 
En rest av borgarpackets satsa på dig självfilosofi från 80-talet, som socialmoderaterna under Perssons ledning har förädlat.
Visst. Vård, skola, omsorg.
Ni har hört det förut.. vi ser till de svaga i samhället.
Min röv heller!
Nä, att vara solidarisk idag är lika fint som att vara ..tja kommunist kanske???
Folk får helt enkelt skylla sig själva att det hamnar utanför systemet. Vi gör som det fina landet USA och överlåter solidariteten till frivilliga organisationer.
Ja, ni gamla progg-och punkjävlar. Var det detta samhälle ni ville ha?
Skulle vi inte förändra till det bättre?
Nä, glömde av att man bara är radikal och engagerad när man är ung. Sen tar amorteringarna vid.
Och vad gör jag själv säger vän av ordning?
Inte mycket det ska erkännas.
Dock kan jag säga till mitt försvar att anledningen att jag läser till lärare är att jag vill försöka ge barn som tappat sugen en chans att bli sedda och få uppmuntran.
Bättre än inget eller...?
Jag väntar på era kommentarer.

Kommentarer
Postat av: Josef Ekhamra

Ok, jag reflekterar och kommenterar.
Som jag ser på saken så är det väl ingen som under speciellt lång tid behöver vara bostadlös etc - så länge man lever upp till vissa krav... Detta kan göras hur långt som helst, men för att fatta mig kort så:
En narkoman t.ex., en hemlös narkoman - om denne hanterade sitt missbruk på ett sådant sätt att det inte påverkade omgivningen(samhållet9 i övrigt samt levde upp till de krav som ex.vis socialen, arbetsförmedlingen, facket osv - ställer så skulle den samma kunna kvittera ut lägenhet, samt ett antal tusen kronor per månad - utan vare sig utbildning, jobb eller försäkring. Kanske skulle det innebära att en flytt blev nödvändig, men vad då?
Hoppas du lyckas väl i ditt arbete som morivationstriggande och inspirerande lärare - jag tror att du kommer att göra ett bra jobb!

Postat av: F Punk

Josef: Tyvärr är inte ekvationen så enkel med missbruksproblematik, bostadslöshet, mentalsjukdom. Man kan inte lösa alla problem genom att lägga allt ansvar på individen. Dessutom så fungerar inte vår fina stadsapparat som det är tänkt. Var på en föreläsning som en mamma till en missbrukande 21 åring hade. Hon hade inte många vackra ord att ge "vårdapparaten" (vilket också innefattar, social, sjukvård och tvångsvård).
Solidaritet är något som alla har råd att bjuda på.

2006-02-27 @ 12:55:13

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback