Kursstart med pizzabulle

Insåg efter dagens kursstart i BUS - Barn och ungdomar i samhället att man hädanefter skulle blogga varje lunchrast. För äta det hinner man ändå.
Lite för att bli som bloggproffsen, det vill säga inte alltid ha något att säga mer än:
Dagens lunch bestod av hembakad pizzabulle med sallad efteråt drack jag kaffe och åt en banan.
Nu har jag inte ätit denna lunch när jag skriver denna blogg. Men det kanske går lika bra ändå.
Jag tänkte ta upp denna egenhändigt påhittade pizzabulle, som sonen och jag skapade i samråd och som med tiden utvecklats till dagens grova pizzabulle med rågksikt och havregryn.

Ursprunget till "vår pizzabulle" är såklart den traditionella hembakta pizzan. Men i en förlängning undrade vi hur man kunde göra den lite enklare att ta med på resan eller på picknic och kom fram att bullformen var bra.
Så man gör bara som Tompa Eken.. en slät pizzadeg som kavlas ut. På denna lägger man hackade tomater och hackad vitlök. Häll bort överflödig vätska innan tomaterna sprids ut. Sen är det dags för det man vill smaksätta med. I vårt första test hade vi skinka och hackade oliver med chilli samt mycket ost. Avsluta det hela med mängder av oregano.
Sedan rullar du ihop degen precis som när du gör kanelbullar. Efter detta skär du rullen i bitar som gräddas i 200 grader ca 15-20 min. Du kan med fördel ha parmensan eller annan ost ovanpå dina bitar.
Pizzabullen är lika god varm som kall.
Pizzabullarna kan frysas in för att värmas i micro eller bara tinas och ätas senare.


Tips.
Testa gärna med kyckling, hackad pfefferoni, fetaost och curry...
Eller tacovarienten med tacofärs (het) rödlök, jalepeno och majs. Gör även en dipsås till om du äter pizzabullen varm. Förslagsvis tar du creme fraiche (Låg fetthalt) som du smaksätter med grön tabasco och fresh island dip. Smaka dig fram. Svinenkelt eller hur?

Själv har jag haft med pizzabulle på festival, Roskilde, Augustibuller samt Peace & Love. Jag kan säga att de funkar till frukost (med öl eller vin) till lunch (med öl eller vin) eller nattmat (med öl eller vin)
De är dessutom perfekta att ta med till jobbet eller plugget tilsammans med en liten sallad, till tacovarianten är bönsallad ett tips.
Smaklig måltid

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback