Jag en trappstädare!

 
Säga vad man vill, men att vara städare är bra för själen.
Nå, sanningen är den att jag städar ju inte på heltid utan ägnar endast fyra timmar i veckan åt detta. Och har faktiskt snart gjort det i 20 år.
Men nu är våren här och den obligatoriska vårstädningen med fönstertvätt och väggsvabbning ger mig hela 58 timmar extra städtid.
Jag medger att efter en ”skoldag” på tolv timmar, dvs från att jag lämnar hemmet till dess att jag kommer hem, är jag knappast ivrig att plocka fram sopborsten. Men när jag väl börjat flyger man nästan fram.
Det är när jag städar jag löser ”dataproblem”, får idéer och uppslag, planerar en text som ska skrivas, håller koll på min ekonomi osv...
Jag kopplar helt enkelt av när jag städar, att jag sen får motion och lön är bara bonus.
Dessutom så tror jag städningen räddat mig från att gå ”I väggen”.
En föreläsare på Universitetet påstod att personer med fysisk aktivitet de som exempelvis tar promenader, klarar sig från just att gå in i väggen. Och under min period av arbetslöshet och ekonomiska stress som ensamstående så slet jag extremt hårt med att lära mig både det ena och det andra programmet, jag höll dessutom på med mina websidor ständigt.
Hur jag mådde?
Tja ni kan ju gissa. Jag hade alla tecken på att snart bli ”utbränd”. Fast... jag hade trappstädningen. Så med facit i hand är det rimligt att anta att just detta ”räddade mig”.
Dessutom är det också det jobb jag ständigt får uppskattning för.
Det blir så rent!
Det luktar så gott när du varit här!
Tänk nu kommer jag och smutsar ner när du gör så fint!
Det är repliker jag får höra.
Fast det bästa var ändå när en gammal dam gav mig ett äpple. Det var den finaste uppskattning jag någonsin fått. Sug på den du Anders Nilsson!

Så att städa trappor är mitt absoluta favoritjobb.
Å andra sidan är fönstertvätten riktigt, riktigt trist.. treglasfönster som ska skruvas isär m.a.o blir det 132 fönster sammanlagt att torka...
Fast jag har min MP3-vän som hjälper mig att förena nytta med nöje... och just nu ännu mer nytta då jag lyssnar på Göran Häggs bok ”Praktisk retorik”. Ett ämnet som man skiter fullständigt i att inkludera i lärarundervisningen. Och jag vet varför. Retorik är ”det talade ordet”. Det vill säga anti-tesen till högskolan och universitetets viktigaste del ”det skrivna ordet”. Retorik handlar om att förenkla och förklara så att alla åhörare förstår. Universitetuppsatser handlar om motsatsen att göra allt som krångligt med så många svåra ord som möjligt.
Jojo... sug på den sveriges alla högskolor och universitet.

Nä, nu är det snart dags att ta sig an detta avkopplande jobb.
Dessutom glömde jag tillägga att jag har fria arbetstider. Jag har ansvaret att det helt enkelt blir gjort. Jag får vara vuxen på mitt jobb.
Sug på den alla företag med stämpelklockor och tidssyningsmän som behandlar anställda som småbarn som inte kan ta ett eget ansvar.



Kommentarer
Postat av: Max Power

Förstår vad du menar.. Rätt gutt med såna "jobb" där man kan tänka en massa utan att arbetet blir påverkat!

Postat av: morry

fantastiskt med människor som uppskattar sina jobb!

2006-05-13 @ 13:22:41
Postat av: F Punk

Morry: Det är som jag skriver vissa premisser som gör att jag gillar mitt städjobb. Om alla arbetsgivare hade samma inställning skulle fler "gilla" sina jobb

2006-05-13 @ 14:43:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback