Le som en (smal) fotomodell

Fredrik Virtanen försöker se (nåväl försvara sin arbetsgivare) samanhangen om varför pinnsmala modeller fortfarande är det som gäller och inte kvinnor med kött på revbenen.

"Men media är inte bara boven utan främst budbäraren.
För det är ju du, kära läsare, som köper de glansiga månadstidningarna med pinnsmala modeller, retuscherade såpastjärnor och förfalskat ljussatta filmstjärnor.
Hade du inte velat ha dem där, hade vi inte gillat den looken, hade de inte funnits där.
Det vi vill ha är vad vi får, sådan är kapitalismen.
Du tycker inte att fett är fint."

Jamenvisst. Har han inte rätt?
Marknaden, det vill säga vi. Kräver att det finns magasin med amfetamin-smala brudar.
Visst. Men det är samma marknad som gjorde Crazy Frog till en topplistehit.
Eller som girigt läser det som skrivs om valfri dokusåpakändis.

Enkelt uttryck. Om man trummar in budskapet tillräckligt många gånger så är bajs gott.
Gissa hur Hitler blev så populär?

Naturligtvis är jag bara en gnällig gubbjävel med stockkonservativa åsikter om hur en kvinna ska se ut.Men för varje gång media exponerer ett benrangel till förskjuts normen för vad som är normalt. Sen så kan man alltid skylla på att det är vad marknaden kräver. Visst, låt bli att ge oss alternativ. Crazy Frog är vad marknaden vill ha. Åt helvete med alla udda indieartister. Åt helvete med skivbolag som Hybris.
Mera bajs åt folket eftersom VI kräver det.

jag ska göra ansiktslyftning
du ska göra ansiktslyftning
så kan vi sitta där på tunnelbanan mittemot varann och bara le
och när du tittar mig i ögonen så ska jag hålla kvar och titta in
miljoner trötta ögon bakom ett välpolerat skinn

och är du inte nöjd med vad samhället kan ge
din otacksamme jävel
såna som dig vill vi inte se

du måste le som en fotomodell
du ska se ut som torkat revbenspjäll
du måste le som en fotomodell
Mart - De Lyckliga Kompisarna

Kommentarer
Postat av: Josef

Ibland Jocke, inte allrid, längt ifrån - men ibland så är det så jävla rätt det du skriver.
För även om jag själv, och som jag tolkar din text också du, föredrar former, så är det inte vad VI (VI = Vi som i folket) vill ha.
Men men orkar bry sig? Inte jag i alla fall!
Om en vecka skiter jag i det här!

2006-11-21 @ 00:16:50

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback