Punk var enklare förr



Visst var det här med punk enklare förr.
Idag är allt delat i sub-genrer och dessutom finns det punkpoliser som säger att: Nä, det här är fan inte punk.
Nä, ...... (Sätt in valfritt gruppnamn) är inte punk, så låter ju inte punk.

Annat var det 1977. Då tryckte man punkstämpeln på ALLA band. Skit samma sen om de var punk eller inte. Man gav dem ett öra och som oftast köpte plattan.

I Hagfors fanns väl ingen uppsjö med plattor. Men tidigare nämnda Stranglers, Damned, Television samt Pure Mania med Vibrators kunde man köpa på Falks Radio & TV. En affär som också senare erbjöd The Rubinoos, PF Commando och Ljud från Friberga.
På Domus hittade jag Little Bob Story, Buzzcocks och Suicide Commandos. Alla var punk trots att det egentligen var bara Buzzcocks som verkligen kunde räknas dit.

Och när man väl hamnade i Karlstad sprang man på Wijks. Där kunde man hitta punkplattor som The Clash, The Boys, Boomtown Rats, Johnny Moped, Motorhead, Whirlwind, Jonathan Richman, Wire och The Lurkers. Inte någon homogen samling punkare direkt.

Men inte vid ett endaste tillfälle kände jag mig ”blåst på konfekten”. Att Whirlwind var rockabilly, Motorhead hårdrock och Wire konstskoleknepiga spelade ingen roll. Det var helt enkelt skitbra musik.

När Per Dahlberg känner sig som ensam älskare av Boomtown Rats kan jag bara upplysa honom att det finns många som gillade dessa irländska råttor. Efter ” A tonic for the troops” började t.o.m mina icke punklyssnade kompisar uppskatta bandet. Mary of the 4:th form och Joeys on the street från första plattan är kanon. Och hiten ”Rat trap” från A tonic får fortfarande håren att resa sig. Låten beskriver hur det är att växa upp i en ”håla” och känna sig fången som en råtta.

Men om nu Per undrar över råttornas popularitet så undrar jag vem sjunger The Lurkers lovsång. Detta band lade grunden får den råa punken i Göteborg. Knugens Håf, Attentat och Glo lät alla som västkustens svar på Lurkers i början av karriären. Be my prisoner och Im on heat är grunden till oi-musikens stelbenhet. Spela låtarna brevid Exploited så märker ni kopplingen. Men The Lurkers var även engelska kusiner med Ramones och deras version av When I kissed her är lika svettig som Ramones version av Baby I love you är smäktande.

Vi ska inte heller glömma Johnny Moped. Hur kan man annat än älska ett punkband (artist) som gör låtar som värnar om sälar – Baby seal. Och den underbara – Darling let´s have another baby. För att inte tala om inräkningen till Incendiary Device : One-two cut your hair!

Avslutningsvis om svenska raggare hade haft någon smak när det begav sig hade de slitit ut minst tre exemplar av Blowin up a storm med Whirlwind. Detta är rockabilly när den är som bäst. Att Nigel Dixon (R.I.P) till plattan Midnight Blue sammanförde Phil Spector med Eddie Cochran och skrev den profetiska I only wish gör detta lilla band till ett måste.

Nästa gång måste jag nog avhandla, Radiators from space, Radio Stars, Wille Alexander, Kirsty MacColl, The Pleasers, Boyfriends, Motors, Rings, Count Bishops och... jaja.. det finns alltid de som tycker att detta inte är punk.
Skit på er!

Kommentarer
Postat av: "Linda"

Nyårsafton 1981 (eller var det 82?) befann jag mig på en obskyr klubb någonstans i utkanten av London. Lokalen var full av punkare, svett och stora biffiga skinnskallar. Ja, och så vi då förstås, alla i Arabens Anus, några av Slaskfittorna och diverse annat löst fölk från Kristinehamn. Och vilka klev ut på scenen precis en timme innan tolvslaget om inte; Lurkers! Ärligt talat kommer jag inte ihåg så mycket från konserten. Mer än att det var ett sjuhelsikes ös och att jag rev en stor skinnskalle på ena armen med mitt nitarmband när jag pogade till låtar som "Shadow" och "New Guitar In Town". Blodet rann men skinnskallen var lika glad för det. Att han inte blev lika glad när B.B i Slaskfittorna demolerade ett piano till tonerna av Amazing Grace precis under tolvslaget är en helt annan femma. Ljuva minnen...

2006-11-03 @ 19:10:03
Postat av: Peter

The Rings "I wanna be" äro fullkomligt lysande. Homogen kunde man själv icke stava till på tiden det begav sig. Man köpte allt som verkade ball och sen fick tiden utvisa om det var bra eller inte. Allting blev jobbigt när genreindelningen började,82 eller så.Minnet sviker.

2006-11-06 @ 01:03:03
Postat av: "Linda"

När du nämner Johnny Moped så får det mig osökt att tänka på den underbara samlingsplattan "Catch A Wave". Och visst var det väl så att New Wave var en bra sammanfattande benämning på all ny musik som vällde fram under slutet av 70- och början på 80-talet? Vare sig det var punk eller inte.

Och Boomtown Rats lyssnade väl varenda jäkel på? Åtminstone i Kristinehamn. Min personliga favorit var "She's So Modern".

Postat av: Pelle Almgren

Tjena Jocke,



Fick plötslig Whirlwind-abstinens, googlade och hamnade här av alla ställen. Kanonband. Såg dem live på Rock Garden i London typ -80. Liten svettig klubb - stort jävla ös från start till mål. Måste hitta cd:erna eller ladda ner...



Ses på galan, när den nu blir av.................

2008-07-15 @ 17:14:19

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback