Svensk punk på DVD

Säga vad man vill om svensk punk. Men särskilt väl dokumenterad, i form av rörliga bilder, är den inte.
Åtminstone inte tillgänglig för eventuell konsumenter.

För det som visat sig genom åren med Punktjafs är att det finns, hör och häpna, en hel del punk på video och smalfilm - Super-8.
Visst av förståeliga skäl är kvalitén av det MYCKET varierade slaget. Men ändock, det finns en publik av nostalgiska fyrtioplussare och musikälskare som ändå skulle vilja lägga ögonen på dessa bilder.

Så vad finns det då, undrar ni.
Tja, inte för att jag har någon stenkoll, men det som jag känner till och kan vara värt att nämna är följande:
Bitch Boys. Jo, enligt Frobbe så hyrde man en videoutrustning för någon spelning "ute i landet" denna resa samt spelningen filmades.
Brilliant Boys. Filmades på Underground som förband till U.K Subs enligt Bosse, som f.ö inte har kopia.
The IMPS.  Också på Underground som förband till Dead Kennedys, nope ingen kopia hos bandet.
Shit Kids. Ärtan har lovat en kopia på DVD.
The Protectors. Basse ska föra över material till DVD, så småningom.
Let It Out galan. Chatterbox, Stoodes, Moderns och Warheads. Filmat av Kjartan Slettenmark, som inte längre har originalet i sin ägo. Kopior i varierande grad finns hos banden.
Aldo Morots punkfilm. Jepp, under sommaren, hösten och vintern -78-79. Filmades och intervjuvades punkare i Stockholm. Ripgalan på Jarlan filmades också. Själv har jag inte haft några kontakter med Alodo (Peter) utan fått veta från Micke Rip och EgoT att filmen tydligen lånades ut till (troligtvis) Rockslaget och aldrig lämnades tillbaka.
Sixten Redlös, Hospital Död, Tant Brun. Finns att kolla på Punktjafs.

Om man utgår från dessa. Plussar på allt material som faktisk finns filmat på Ebba. Konserter, Anti-valfilmen mm. Adderar det som finns i SVTs -arkiv. Oasenreportage, Fäderneslandet (Ebba, KSMB, Mögel och Incest Brothers) Reeperbahn, Traste & Superstararna, Dokumentären om IB, AB Svensk Rock, Bälinge Byfest, Elektriska Trädgården osv..
Ja, då har vi snart mer material än man trodde.
Men då säger den ekonomiskt ansvarige: Tror du verkligen att det skulle kunna bli lönsamt att pressa upp en dvd-box med gammal svensk nya-vågen?
Mitt svar blir: Troligen inte. MEN. Det skulle bli en affär som skulle kunna gå plus om man på förhand bokade beställningar inte bara från svenska "konsumenter" utan även resten av världen.

Samt det viktigaste. Det skulle vara en kulturgärning. Många skulle säkerligen bli väldigt glada och man skulle ha ett samlat dokument för framtiden.

Att genoföra ett dylikt projekt skulle kräva mycket tid och entusiasm. Kanske inte lika mycket som Peter K och Peter J har lagt ner i sina kommade punkböcker. Men åtminstone hälften av detta. Ekonomiska resurser skulle heller inte finnas utan det skulle vara för att man brinner för (Punk)KULTUREN.

Jag skulle kunna anmäla mig som frivillig. Men efter att ha levt på studielån i fem år vill jag inte leva på bara kärlek, punk och vatten. Utan avser att kunna söka en lärartjänst när utbildningen är klar.

Hur som helst. Om det finns några där ute som har idéer hör av er. Dessutom antar jag att det finns ytterligare material som bara väntar på att få visas upp.
Sitt för fan nu inte och vänta tills 50-årsjubileet - 2027 i väntan på att någon annan ska ta tag i det. Visa lite gamla punktag:
GÖR DET SJÄLV!

Kommentarer
Postat av: Pontus

tjaaa.
jag hade en av huvudrollerna i filmen fädernäslandet.
jag har självklart fått en vhs på den.
tänkte att jag skulle göra en dvd av den.
tror du det finns nått intresse för det

mvh pontus

2007-05-06 @ 00:43:51
Postat av: Anonym

Vet du om man kan få tag på något ex på aldo morots film och isånnafall vart??

2010-04-14 @ 19:35:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback