Vapen dödar, inte film

Så har man då hittat den "verkliga orsaken" till tragedin i Virginia. Mördaren har nämligen sett den prisbelönta och mycket våldsamma filmen Oldboy.
Än en gång slipper vapelobbyn undan att ta minsta ansvar för att USA formligen dränks i skjutvapen. I Virginia kan man köpa en pistol utan vapenlicen och tydligen utan hjärna. Det är fullständigt barockt att man i USA kan svära sig fri genom påståendet att det är inte vapen som dödar utan människor. Och ju lättare det är att skaffa vapen, desto lättare är det att "förhindra" händelser som den i Virginia. Jo, tjena.
Det är som att påstå att bästa sättet att minska koldioxidutsläppen är att köra ännu mer bil så oljan tar slut fortare.
Vapen i händer på sjuka, skjutglada eller bara oförsiktiga människor dödar. Punkt.
Film däremot har mig veterligen inte dödat någon.

Kommentarer
Postat av: pecka

shit jag som har sett Oldboy, är jag i riskzonen

2007-04-19 @ 23:16:40
Postat av: Rogmör

USA dränks i skutvapen. Tja lite fakta kanske. Sverige har fler vapen per kapita än vad man har i USA. Något att tänka på.

2007-04-20 @ 17:46:48
Postat av: malin

För att inte tala om livsfarliga musikvideos som måste stoppas... Jo just det, jag tänker på Loney Dear's I am John... Totalt livsfarlig.. eller hur!

Försökte länka till den i ett inlägg här igår, men tom det blev bortplockat av spamfiltret, bara det tyder ju på hur livsfarlig den är ;)

Om ni söker på den på Youtube så är det på egen risk ;) Jag frånsäger mig allt ansvar ;)

/Malin

Postat av: Farbror Punk

Rogmör: Visst det stämmer, det har även Kanada. Fast runt 200 miljoner är knappast kattskit det heller. Speciellt som automatvapen är rätt poppis i USA. Sverige har mest typen jaktvapen, som är definitivt lika dödliga. Å andra sidan dödas runt 30 000 amerikaner av skjutvapen varje år. Inte fullt så många i Sverige eller Kanada.

2007-04-21 @ 10:59:35
Postat av: pecka

jo men det vanligaste vapnet för dråp och sånt i Sverige är förskärare, det borde väl tyda på att tillgång är en viktig aspekt

2007-04-21 @ 12:07:58
Postat av: Agnos

Kan det inte vara så att svenskar tycker det är coolare att kniva folk. Kanske beroende på den komunala musikskolan, eller Malmö? Jag kan sätta en peng på att de flesta kannadicker med vapen är älgar!

2007-04-21 @ 18:28:58
Postat av: pecka

Kannadicker är ett roligt ord, ungefär som Brassar eller Norrbaggar

2007-04-22 @ 00:30:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback