Augustibuller - en rapport

Observera.. fick se att det är hårdkomprimering på bilderna. Och jag har inte photoshop på denna dator. Så jag fixar till dem om nån vecka när jag är hemma i Bollnäs.

Årets upplaga av Augustibuller hade utökats till hela tre dagar. Men eftersom jag och bajamajor inte går ihop så bra avstod jag från torsdagens begivenhet, det var ju trots allt på lördag som Toy Dolls och Discharge skulle spela.

Efter att ha lämnat hällregnet i Hagfors landade jag i Lindesberg runt 15.00. Jag knäckte en bärs och nattbonade bilen innan jag siktade T-Ban med mitt norra öga. I T-Bans sällskap hamnade jag in en lastbil från Nordsjöfärg i Sumpan. Och klart som finsk kosken så kände chaffisen ärevördiga Janne "Punk" Arensjö.

Så i ovanstående sällskap checkade jag in. Jag hinner precis stega ut så ser jag en ung kille i en ur-snygg Strindbergströja. Ja, min pappa var med i bandet säger den ungen gossen. Johan heter han...
Så jag presenterar själv som Farbror Punk. Och Hans som den unga killen heter säger: - Är du "den" Farbror Punk?
På riktigt? 
Tydligen har Hasse och hans vänner läst Punktjafs och påstår nu att det är JAG som fått dem att upptäcka Grisen Skriker mfl.

En smått bizarr situation. Plötsligt är jag "känd". Ännu knepigare blir det när två av "mina elever" från Frykenskolan dyker upp. Pontus och Johan. Det känns knepigt eftersom jag sitter med en bärs och även röker. Jag känner mig oerhört förvirrad av att vara så igenkänd. Och smiter till slut iväg till Äggets lilla försäljningstånd för att träffa Senap. 

Johan (utan Pontus)

Medan Ägget packar ned sitt stånd och Bajsmannen fortsätter att sussa sött ,språkar Senap och jag. Innan det är dags får The Vibrators. Med bara originalmedlemmarna, trummisen Eddie och förgrundsgestalten Knox, är mina förväntningar lågt ställda. Fast jag måste erkänna dagens Vibratorstrio levererar faktikst. Men att peta in en cover som "Withe riot" i setlistan är onödigt. De har egna låtar som funkar, "I need a slave", "Sex kick", "Whips & furs", "London girls" och finfina "Baby, baby" samt svängiga "Disco in Moscow" är tillräckligt för mig.  

Efter lite vätskepåfyllning och mycket trevligt prat med ett sällskap från Mariestad var det dags för lite New York Ska & Jazz Ensamle. Det är alltid fint med lite benknix. The Caualties stökar om bra, men snart tar tröttheten ut sin rätt på en gammal man och på en uppblåsbar madrass i bakluckan på min bil somnar jag snabbare är ett blastbeat.

Arla morgonstund har festival i mun. 07.00 är jag vaken och har en huvudvärk utan dess like. Jag vet dock att det är kaffeabstinens och öppnar därför min medhavda termos. Det blir macka, fika och film. Jag ligger och småmyser fram till strax efter tio då jag klättrar ut för att prata lite med bilgrannarna och öppna dagens första öl. Efter att ha försökt nå Senap men bara mötts av mobilsvar. Slår jag en signal till mina vänner från Sandviken. Där stannar jag tills det blir dags att kolla Anti-Nowher Leauge.

Sandviken / Gävlegänget

ANL - ja. Inte var det bra. Det var rent miserabelt, gubbigt och tragiskt. L"ets break the law tonight". Knappast. Tur att Mart dök upp efter ANL med sitt Total Egon och piggade upp. Säga vad man vill men Mart har petat ihop en och annan svängig melodi. En klar humörhöjare. Efter Total Egon återvänder jag till Sandviken/Gävlegänget. Jag tipsar om mitt Brightöl. Ett öl med 50% färre kalirier, vilket innebär att om man dricker sin vanliga festivalranson då har man bara fått i sig hälften av den normala kalorimängden, vilket innebär att man i praktiken har bantat OCH blivit full.


Två fulla Bullerbesökare

Å andra sidan har Micke det bästa komma-i-formtipset. Han har nämligen Grindat sig i form med Gadget genom att dricka gratis-öl och köra deras turnébuss tre veckor i europa. Så vi föreslår att Gadget ska börja med bantarturnéer och därigenom tjäna de stora pengarna.

Toy Dolls vill alla se. Kön är lång men i ett nafs är man inne och blir helt plötsligt glad i hela huvudet. Kan man bli annat än lycklig av Toy Dolls? Bara breda leenden i solen. Och fast Olga har en liten gubbkula på magen och väger säkert 55 kg idag, är framförandet allt annat än trött och gubbigt. Själv blir jag ännu gladare när jag träffat Anna och Henke från Malung. Oj, vad det var länge sen jag såg dem. Följer med en sväng ut till deras tält och trivs gott en stund innan det blir Discharge.

Ok, Discharge utan Cal är kanske inte helt perfekt. Men gruppen har ju ett jävla driv i sina låtar så det är svårt att inte gilla möljet som kommer från scen. Och jämfört med besvikelsen ANL är Discharge åtminstone silverglänsande bra. De funkar helt klart i den mörka Lindesbergsnatten. 


Fest i öltältet

Eftersom jag inget hört från Linda chansar jag på öltältet för att spana efter honom och Åke Källback. Jag irrar en stund innan jag ser Stefan Malmqvist??? Nä, det är bara Åke i glasögon som upptäcker mig. Han är i sällskap med två trevliga kvinnor från Gryxbo. Så där i deras sällskap stannar jag och snackar medan Dwarves intar scenen och gör ett kanongig. Ja, för på lite håll låter de jävligt bra och tufft. Och när jag smyger iväg för att pissa gör de en grym version av "You gotta burn".


Kajsa & Jag

Jag & Åke


Natten avrundas med lite flôtiga pommes samt snack med bilgrannar och staketvakter. Innan jag vid 03.00 ca lycklig kryper ner i sovsäcken. 

Sumering: Ja, bättre festival kan man knappast vara på. Alla underbara människor jag fått träffa och umgås med får mig att önska att man kunde "ta hem sina festivalkompisar". Med andra ord. Ni som jag träffade: Vi kan väl göra om det nästa år och ha det like roligt igen. Jag saknar er.
 


Kommentarer
Postat av: Johan L

Det va riktigt roligt att träffa dig.. Ska du åka på Arvikafestivalen nästa år? För dit ska jag. Men Vi måste träffas igen iaf.. Men du la du in bilderna oxÅ?

2007-08-07 @ 11:37:04
Postat av: Inge Ansvar The first and only (Who ownes your name?)

Att du oxo lyxar till det med att använda det utmärkta verbet "MÖLJ" och att du träffade T-Ban får mig att vela ha vart dära! Men nu valde jag kärlek till löneslaveri och flicka. Perfekt rapport även om jag saknar Kvoteringen och att jag själv hade kanske älskat Animal. Bus och grankotte

Postat av: Danne

Faan jag letade efter dig i öltältet, men nån gugbbtuppkam stod inte att finna, ville morsa. För övrigt var Toy Dolls bra men M.I.D var bäst.

2007-08-08 @ 00:10:21
Postat av: Senap

Ja, det blev lite olyckligt med kommunikationen. Men så är det när man dricker 20 öl under fredagen för att komma igång. Fredagen bjöd ju på även på helt lysande Municipal Waste. Missa du verkligen dom, Jocke? Riktig jävla 80-talstrash med inslag av circle-pits och en riktig Wall of death. Scary... Och the Briggs var ju helt asgrymma. Börja nästan gråta när dom gjorde min favvo-Clashlåt, Complete Control. Och så avslutatde dom me' Cock Sparrer-dängan Take 'em All. Finnpajsarna i Rotten Sound var inte i närheten av deras gig för 2 år sedan. Kanske beror på trummisbytet...?
På lördagen var det lugnt för min del. Vi skulle ju hem på natten. Så det blev lite rekreation i form av bad och MYCKET mat. Men ANL såg jag, förstås. Tyckte inte att det var SÅÅ dåligt men trummisen var en riktig jävla sopa. Sedan var det riktigt overkligt att stöta på Animal och co ute på stan när vi skulle proviantera. Och, ja, Toy Dolls var lysande. Och Discharge var på gränsen till misär. Tezz saknades i laguppställningen till förmån för nån som inte hade fyrtakt- och d-taktslära i sin trumskola. Och Rat, nä, inte i Discharge. Och Bones gitarrstrul sabbade ju en del. Men en sak fick allt att falla på sin plats: RAINY!! Harrejävlar. Han må se ut som nåt som hittats under en parkbänk men spela bas kan han fortfarande. Och Dwarves var oxå kanon. Efter dom var det bye bye men vi får ta igen det next year Jocke...

2007-08-08 @ 00:11:55
Postat av: Senap

Min gode vän Porre tog lite kort från Bullret. Har lagt ut några av bilderna på min myspace. Välkomna in å kolla.

2007-08-08 @ 23:21:49
URL: http://www.myspace.com/senap
Postat av: auge

stefan malmqvist... hahaha

2007-08-10 @ 10:43:05
URL: http://www.hollywoodindians.se/
Postat av: Linda

Tack för rapporten Jocke. Ursäkta att jag glömde höra av mig när jag fick förhinder. Men det är helt enkelt så det är med jobb och familj ibland...
Nåväl, förhoppningsvis tar jag igen det vid något annat tillfälle. Hade främst tänkt att kolla in Toydolls, Discharge och ANL på lördagen. Och enligt din rapport så var det ungefär som jag väntat mig. Det mest osäkra kortet var väl Discharge eftersom de verkar ha rejäla up-and-downs. Skit också att jag missade dom! Lycka till i Bollnäs och kom ihåg: när vi ses någon gång är det jag som bjussar på mjödet. Något ska du väl ha för rapport-jobbet? :)

2007-08-12 @ 13:44:45
URL: http://www.angelfire.com/planet/nicknames/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback