Popkultur på YouTube

Att jag genom mitt idoga arbete med Punktjafs kan betecknas som en kulturarbetare har jag länge hävdat. Att jag dessutom tjänar noll på mitt "jobb" befäster ytterligare min roll som kulturarbetare. Men det är ändå först när man finns med på DN:s kultursidor som man vet att det är alldeles sant. Fast nu var det inte jag, Farbror Punk, eller för den delen Punktjafs, som det skrevs om på DN:s kultursidor. Nej, det var istället - YouTube och hur sajten tillhandhar "Den svenska pophistorien"  - Se länk.

En artikel där författaren Niklas Wahllöf, som i övrigt, verkar vara välinsatt i den svenska pophistorien missar att kolla upp vad signaturen thestoodes lagt upp genom att bara följa länken. Att han dessutom missar att The Stoodes var (är) Stockholmspunkens finaste och åtminstone när det begav sig fullaste mangelband gör både mig och Deep Torkel djupt besvikna. Att han dessutom missat att Chatterbox-spelningen  på Underground (Let It Out-galan) är filmad av ingen mindre än 75-års jubilerande Kjartan Slettemark är nästan värre. Lite bättre research från en kulturjournalist kan man allt begära. 

Nåväl, jag tänker inte hacka allt för mycket på någon som dels ger en känga åt att "sura museiechefer" inte presenterar den svenska pophistorian, dels i artikeln ändock lyfter fram hyfsat stora delar av vår svenska musikhistoria. Men som ni alla bloggläsare vet finns det fler "udda" och intressanta klipp på YouTube än de som förekommer i artikeln, som  t.ex.Syster Lycklig, Cosmic Overdose, Lädernunnan, Torsson och Heartbreak.

Och på tal om just Heartbreak. Jag måste erkänna att när jag såg att videon länkats från en japansk blogg - Slow Down, Take a Look , blev jag mäkta stolt. För bland YouTubetipsen hittar man förutom Heartbreak också Sonics Rendezvous Band och MC5. Det känns stort.


 


Kommentarer
Postat av: Pecka

http://heartandsoulmusic.blogspot.com/
vad tycker du om mickes grej om hellacopters cover platta då?

2007-08-26 @ 11:12:30

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback