Ideellt = bäst!

Tack vare Håkan Pettersson som frågade om Janne Andersson hänger jag numer på kollegiet och läser ”en himla många fina bloggar”. Skribenten Tobias Johansson brukar som regel inte skräda orden. Men inför sitt skrivande på dvdvkritik.se och dess upphovsmän Anders Jakobson och Hans-Åke Lilja är han lyrisk.

Kontentan av vad dessa två herrar ägnar sig åt är passionerat och ideellt arbete. De två är ”görare” som enligt Tobias alltid genomför sina idéer. Jag kan inte låta bli att se mig själv i dessa två då åren med Punktjafs, Nationalteatern och andra musiksajter är mestadels ideellt arbete. Jag har även under åren varit inblandad i flera projekt, en del storslagna och en del av mer modest typ. Men i många av fallen har det varit mycket snack och lite verkstad. Än idag kan jag inte annat än bli förbannad på hur man från Hagfors Kommuns sida sjabblade bort projektet Hagfors Media.

Hagfors Media var ett EU-projekt i storslagen stil där det bästa av den moderna tekniken figurerade. Själv hamnade jag på video-delen. Problemet med ett EU-projekt är att det inte får konkurrera med befintliga näringsidkare och det får inte dra in pengar. MEN... detta betyder inte att man kan lägga gruden för ett kommande företag.

Här i lilla Hagfors fanns en digital ljudstudio, Internet access (ja detta var tidigt i nätets barndon 96-97) och högkvalitattiv videoutrustning med tillhörande redigering. Vi som var ”ansvariga”, vilket egentligen innebar att vi hade ALU (sex månader på a-kassa typ), insåg vilka möjligheter som fanns i detta. Här kunde vi skräddarsy en inspelning, fixa cd-rommaterial göra video och en eventuell sajt till bandet. Artisterna skulle dessutom bo här i kommunen och spendera pengar hos lokala näringsidkare. Detta skulle i förlängningen generera en inkomst i form av skatteintäkter.

Vi presenterade upplägget med det förbehållet att vi ville se ett samarbete med kommunen. De skulle se till att vi initsialt fick en lön så en stabil etablering kunde ske. Nix, pix.
Nej, så kunde man inte göra det vore orättvist mot befintliga ”företag”. Nej man ville hellre från kommunens sida att någon ”utifrån” skulle komma och vilja ta över EU-projektet.
VA!
Jo, och nu kommer den stora bitterheten fram. I Hagfors får man inte komma med vettiga ideer om man råkar vara inföding. Nej man ska komma utifrån. Helst vara en småkriminell individ med många konkurser bakom sig, då rullas röda mattan fram. Ja, jag generaliserar å det grövsta men jag tror det finns många som håller med mig.

Hagfors Media bidde inte ens en tumme. Varje gång jag tänker på hur man lät allt rinna ut i sanden blir jag förbannad. Det finns dock en liten rättvisa i det hela. Jocke Åhs som var med och drev ljudstudion har envetet bitit sig fast här och idag har han äntligen etablerat sig som entrepenör och fyller i dagarna i samband med Svenska Rallyt Hagfors med evenemang. Jocke är värd all framgång och jag hoppas det går över förväntan bra. Själv blev jag bränd (inte bara på Hagfors Media projektet utan på några andra fruktlösa projekt) och jobbar nuförtiden helst själv och ideelt för då vet jag att jobbet/projektet blir gjort.

11 år med Punktjafs.com och 5 år med Nationalteatern.nu har knappast fått mig att tröttna. För så länge jag älskar musik och det jag gör fortsätter jag. Kan jag dessutom sprida lite glädje åt andra så är det min bonus. Pengar är inte allt. Det finns ju öl också ;o)
Dessutom ska jag snart flytta så jag ser ljuset i tunneln.


Kommentarer
Postat av: Josef

Ja, du Jocke! Vad ska man säga?
Jag känner igen precis allt du beskriver och instämmer helhjärtat.
Det är förjävligt!
Hur tänker de egentligen.
Men... det är inte bara i Hagfors detta är ett faktum.
Du vet ju en liten del om mig och min bakgrund... och jag har mottagits med öppna armar på röd matta... (ungefär) i andra kommuner, när jag fiskat upp en idé av infödingarna som de inte fått gehör för.
Jag är tacksam för det då det gynnat mig, men helvete!
Varför ska "infödingar" inte få visa att de också kan?
Skamligt!

2007-02-09 @ 22:16:41
Postat av: Josef

Helvete!
Nu är jag berusad!

2007-02-10 @ 10:24:23
Postat av: Josef

Det är jag med, med än förr...

Postat av: Josef

Det är jag med, med än förr...

2007-02-10 @ 10:31:45
URL: http://ekhsmra.se/josef
Postat av: Josef

Hmmm... var jag fulll eller?
Det är jag ju fortfarandee!

2007-02-10 @ 11:16:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback