Kul med engelska

Idag inledde jag min lilla misson i engelska. Nå, fullt så allvarligt är det inte. Men det handlar om att det både är klokt, nyttigt och förhoppningsvis rätt skoj att lära sig nya ord och sätta in dem i rätt kontext. Jag vill se om jag kan skapa några alternativ till de gammeldags glosförhören.

Till dagens lilla lektion utnyttjade jag Internet och sajten kissthisguy.com. Det vill säga det var en liten övning i att lyssna. Och att förstå att alla kan höra fel, men att man också bör tänka på i vilket sammanhang "felhörningarna" förekommer.

Eleverna och jag hade riktigt roligt när vi lyssnade till och sjöng med i b.la:
(Ja, vet du vilken text som är rätt?)

Smash Mouth – All star
She was looking kinda dumb with her finger and her thumb
in the shape of an "L" on her forehead.

She was looking kinda dumb with her finger in her bum
and the shape of a elf on her forehead.

Creedence Clearwater Revival – Lodi
Oh Lord, I'm stuck in low gear again.

Oh Lord, I'm stuck in old Lodi again.

Oh Lord, I'm suckin' an old guy again.

AC/DC – Dirty deeds
Dirty deeds and they're done with sheep.

Dirty deeds and they're done dirt cheap.

Thirty beats and the thunder chief.

Dirty jeans in a jungle jeep.

Foo Fighters – My hero
There goes my hero, he's old and hairy.

There goes my hero, he's ordinary.

På onsdag fortsätter jag med homofoner. Det gäller att veta skillnaden på till exempel:
Would you like some pee/pea with your mashed potatoes?
My deer/dear lover.
Jeffrey Dahmer was an awful cannibal and cereal/serial killer.

Kommentarer
Postat av: pecka

lol

2007-02-19 @ 21:00:39
Postat av: Josef

Kul!

Postat av: Danne - Rascar Capac

Ska jag göra det med mina femmor?

2007-02-20 @ 21:33:19
URL: http://www.stage.fm/rascarcapac
Postat av: onan

I love pink shit

2007-02-21 @ 15:12:26
Postat av: PÅSKTOFFLAN

kan man bli fet när man varit punkare?

2007-02-27 @ 18:33:06
Postat av: Farbror Punk

Påsktofflen: Nä, det tror jag inte det låter som en myt. Men varit punkare? Är menar du väl? Punkare slutar man inte att vara.

2007-02-27 @ 19:25:40
Postat av: Rickard,

vill att du ska komma tillbaka till fryken, allt va så jävla mycke roligare, HEY HO LETS GO, I SAY THANK YOU

2007-05-12 @ 19:01:28
Postat av: Farbror Punk

Rickard: Jag tycker du ska dra nytta av ditt musiklyssnande. Jag lärde mig nästan all engelska på högstadiet genom att lyssna på musik. Att plugga texter är ett bra och roligt sätt att lära sig nya ord och fraser.
Roligt att du vill jag ska komma tillbaka. Fast jag ska ju flytta till Bollnäs. Måste byta ort ibland.
Har du lyssnat in nya Meteorsplattan än då?
Stort tack för att du varit en bra elev.

2007-05-16 @ 12:34:26
Postat av: Rickard

ja=) klarar mej inte en dag utan musik så , ja den nya skivan är suverän har 2 stycken av den :D har du hört den då? tack till den bäste läraren ja har haft!

2007-05-22 @ 22:05:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback