Den musikaliska ängsligheten

Alla som läser denna blogg vet vad jag talar om. De flesta män, ja för det är oftast män, har någon gång drabbats av just musikalisk ängslighet. De som drabbas värst är i synnerhet musikskribenter, som i sin iver att vara så inne och så rätt ständigt vänder kappan efter vinden. Ena dagen är rocken död, nästa dag är det bara skitig rock från Detroit som gäller. Eller så fnyser man åt popens enkelhet hyllar det pretantiösa för att senare vurma för den senaste treackords-indiepopen med Beatles-harmonier.

En gång i tiden var jag själv den typen som ville stoltsera med det nya. Men, punken var år noll. Jag lyssnade på glam och hårdrock som tioåring. Och när 1977 deklarerade No Elivs, Beatles or Rolling Stones, ställde jag bort mina Sweet, Kiss, Black Sabbath och Thin Lizzy-plattor. Å andra sidan så fick punken, främst genom Ramones, mig att blicka bakåt. New York-bröderna gjorde eminenta covers på 60-talslåtar och plötsligt satt jag där med Phil Spector produktioner och engelska Beat-plattor. Av bara farten hade jag även fått med amerikansk garagerock och även den svenska popvågen med Tages, Shanes, Mascots och Namelosers.

När sedan punken förvandlades till postpunk gick jag tillbaka till mina rötter i glam- och hårdrocken för det som saknades var ?rock?. Punken var trots allt punkrock. Postpunken var allt utom rock. Och var fanns gitarrerna? En massa flangerboxar och reverbljud på stärkarna. Nä, jag ville ha en Gibson pluggad i en Marshall. Enkelt, inget lullull. Så där plötsligt var skivsamlingen intakt igen. Nu fanns en bredd från mina Buddy Holly och Eddie Cochran-skivor via sextiotalet med Velvet och Doors, till glam, hårdrock och punk för att landa i thrash, amerikansk hardcore, Billy Bragg och Big Country.

Och det var där i mitten på 80-talet jag slutade vara ängslig för min skivsamling. Jag hade blivit vuxen. Jag omfamnade all musik som jag tyckte var bra, jag struntade blankt i genrer. Naturligtvis har jag ofta fått försvara min musiksmak. Hur kan man lyssna på CMT-country, totalt utslätatd och inte den minsta gnutta äkthet. Va, gillar du tysk powermetal, du måste skämta?!?! Men trallpunk är ju ingen riktig punk och menar du att Green Day är bra? Atmostfärisk black metal, men äkta black metal är rå och satanisk utan några jävla skogar fyllda med tomtar och troll-skit!

Känns det inte lite fånigt? Jag är vuxen, jag är till och med medelålders och skiter fullkomligt ifall någon ger mig kred inför vilken musik jag avnjuter. Jag slipper ängslas för att jag missade Artic Monkeys när de dök upp men kan fortfarande njuta av musiken. Det finns alltid någon snubbe som är den som ska springa först och berätta att här kommer Jesus. Och att detta är den riktiga skiten! Visst, det är fint. Jag har också sett den äkta skiten både en och två gånger. Så spänn av lite! Njut av musiken, av diversiteten av att du har två (hyfsat) friska öron som kan få dig att njuta. Sluta tävla om vem som är mest äkta, ta det istället lungt och ängslas inte så förbannat. Även om du är musikskribent.

Kommentarer
Postat av: Danne

Så jävla sant!
All heder till dig.
Jag gillar Pretty Boy Floyd och Helloween, herregud tänker folk, du är för fan punkare!

2007-06-27 @ 22:03:48
Postat av: Pecka

ängslig nä, nyfiken ja, man vill ju inte heller vara den där gamla mannen som säger att man inte orkar ha koll och istället nöjer sig med det gamla som man gillade förr, världen och tiden är full av bra musik

2007-06-27 @ 23:17:01
Postat av: Ragmynta Holmström

Både jag och Thåström har Ace of Base som gemensamma favoriter. Lägg därtill Turbo Negro så inser du att inte alla är så himla ängsliga. Med titlar som "Hell Toupée", "Every Body Loves A Chubby Dude", "No, I'm Alpha Male", "I Wanna Comm", "You Must Bleed All Night Long" och "Hot And Filthy" så inser alla att mest oängsliga personer lyssnar. Bra grundtanke i din text även om gitarrer inte känns som helt relevant orasak att gå loss till musik. Även hipitihop har sina poänger, att upptäcka nya saker om sig själv och musik är underbart. Världen och tiden är full av bra musik.

2007-06-28 @ 20:59:05
Postat av: Linda

På en av mina spellistor i Nanon har jag Fredrik Kempe (Vincero)tätt följd av Crass (Do They Owe Us A Living). Folk omkring mig misstänker att jag lider av multipla personligheter. Men det tror vi inte ett dugg på...

Postat av: Senap

I min mp3-spelare kommer trojkan Demis Roussos "Forever and ever", Smokies "Living next door to Alice" och Aliens "Only one woman" tätt följd av Discharge "Ain't no feeble bastard". Skulle lagt in nåt med Amy Grant oxå eller Melissa Etheridge men det fick inte plats.;-D Passar på att önska en trevlig flytt, Jocke. Ska du på Augustibullret så kan du ju sluta upp med mej å Ägget å dra några Preppens Blå?

2007-06-28 @ 23:44:24
Postat av: Jocke

Pecka: Förvisso är det alltid nåt nytt som man hittar. Men man kan inte hoppa varje gång NME utlyser "nästa stora grej".
Ragmynta: Hip-hop är många gånger jävligt bra, men gitarr eller rockbiten som jag skuktade efter runt 1984, är ändå något som jag ständigt dras till. Som mal till ljuset.
Senap: Fin blandning även om jag ogillar Smokie, jag gillar duetten med Suzie Q dock. Alien var (är) superb fuluffrock. Fast originalet på Only.. är ju också fantastisk. Och visst ska jag på bullret. Jag vill ju se och höra Discharge och Poision Idea. Maila mig så får du mobilnumret.
Linda: Att vara musikaliskt schizofren är ett gott teckan på att man har ett öppet sinne...

2007-06-29 @ 10:33:14
Postat av: auge

mitt problem nu för tiden är att jag gillar för mkt musik, disorder till st. germain, thrash till hissmusik... så det brukar bli tyst hemma eftersom mina hjärnceller inte kommer överens om vad som skall spelas.

2007-06-29 @ 10:45:49
URL: http://www.hollywoodindians.se
Postat av: Andy

Back from 44-46 gradigt Kreta, skönt att vara i lagom varma Sweden igen. Den där ängsligheten tycker jag fanns mer på 80-talet och i en viss ålder iallafall för mej. Har alltid kommit tillbaks till rötterna, trodde också man var helt ensam slutet av 80-talet början på 90 att fortfarande lyssna och uppskatta pain, baiters, warheads etc men ack vad fel man hade då.
Började själv med Osmonds som första musikdiggande, deras Crazy horses håller än idag. Senare Glam fra Sweet,
Kiss och Slade enormt bra än idag. Punken kom men även lyssnade man och uppskattade Disco dängorna från Poporama och fick skit för det. Oi och HC punken betydde mycket från den Engelska delen, den svenska lyssnade jag ej på och har uppskattat den mer på senare år, efter det kom den känsliga ångest laddade Goth, indie rock och popen, här tycker iallafall jag det kom fram en klick tyckare vad som var fint/rätt eller inte.
Gick över till Hanoi rocks, Poison mfl, tillbaks till glam rocken mao
Idag bryr man sej inte överhuvudtaget utan lyssnar på mångfalden som dykt upp då det också är enkelt att hitta musik.
Skulle vara kul med en topp 10-20 lista på de bästa albumen som gjorts !
Ha en bra flytt, Jocke

2007-06-29 @ 15:56:17
Postat av: Senap

Det är kanske dumt att skämta om musik. Ta därför inte mitt förra inlägg på allvar för helvete, förutom Discharge då, förstås. Annars gillar jag "softa" grejer som Asha Ali, Ida Marie, Elin Sigvardsson, Kasey Chambers, Martha Wainwright mm mm. Bara brudar kan tyckas men just nu ere så! Men Alien? Smokie? Trodde jag var uppenbar när jag namedroppade lite gaymusik? Jag hör av mej om Bullret, Jocke. Ska bli sköj å träffas!

2007-06-29 @ 16:51:04
Postat av: Pecka

NME är det väl ingen som läser numer Jocke, kom igen, det är ju vassa bloggar som gäller ;)

2007-06-30 @ 00:45:05

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback