Mångfald blir svårfald

Sitter och bläddrar i en gammal Schlager från maj -82. Samma vår jag slutade gymnasiet. Det är annonser och recensioner för plattor som: Micke Hagström - Fountain of youth, Duran Duran - Rio, Iron Maiden - Number of the beast, Gram Parsons - Fallen Angel band live, Kai Martin och Stick - Röd plåt, Clash - Combat rock, David Bowie - Cat people, Mari Wilson - Beat that beat osv..
Ett helt uppslag ängnas åt fenomenet musikvideo och tidningen kartlägger vilka filmer som finns att tillgå i Sverige. Det är också långa reportage, korta nyheter och en sida om skräpkultur. Allt sammanfattat behändigt i en tidning.

Vad jag slås av är att jag saknar den där känslan av att ha allt sovrat och klart liksom. En liten fingervisning av nuet. För att inte tala om den där sköna, rastlösa upphetsningen inför nya skivor och filmer. När man fick vänta och längta. Idag är läget helt annorlunda. Allt finns genast och man behöver aldrig vänta och längta. Idag hände igår och i morgon finns det alltid något nytt.

Jag älskar verkligen den nya tiden full av teknik och möjligheter. Men samtidigt har alla dammluckor öppnats på en gång. Allt finns tillgängligt och ibland omöjligt att värja sig. Man tar emot allt med öppen hårddisk. Problemet är att hårddisken kan alltid växa men den inbyggda mänskliga hårddisken kan inte konsumera samma mängd som man önskar.

Jag ska ge er (äldre) ett exempel. Dra er till minnes när er skivsamling innehöll någonstans mellan 20 och 100 plattor. Ni kunde låtarna utantill och kunde på två timmar sätta ihop och spela in det perfekta blandbandet. Kan du med handen på hjärtat göra om samma sak idag? Vet du vilka plattor du har., kan du sätta ihop den perfekta "blandmappen" på två timmar? Jag fixar det inte.

Det är ovanstående som är förbannelsen att bli äldre ochhela tiden vidga sin musiksmak och samtidigt ha tillgång till allt nytt och gammalt. Det är därför jag också lätt blir periodare och bara lyssnar på en genre för att mäkta med helt enkelt. Naturligtvis är detta ett lyxproblem av omätbara proportioner. Kanske rentav i klass med handväskedebatten.

Hur som helt har jag en lösning på problemet.
Mitt förslag är att vi ska hjälpas åt. Vi borde samlas i en musikklubb. Ja, som en bokklubb, men där en person varje vecka väljer ut ett antal låtar till ett "blandband" (20-30 st) nya och gamla och antingen motiverar sina val eller helt sonika låter lyssnare själv uppleva musiken utan motivering. Mappen skickas till alla i musikklubben och det hela avslutas med att vi "pratar" om låtarna kommenterar och sätter betyg - eller inte.
Kontentan är att någon annan med lika god musiksmak som du själv väljer helt ohämmat och otippat musik till din MP3-spelare. Jag är helt säker på att man kommer att höra många nya spännande upptäckter men också uppleva ett antal aha-upplevelser, när man återupptäcker en artist eller specifik låt.

Så bloggvänner vad tycker ni om en sådan idé?

ps idag återupptäckte jag svenska The Kooks samtidigt som jag dumpade tyska Oi-bandet Stomper -98.

Kommentarer
Postat av: malin

jag håller med dig till 200%
Just det där om mängden av musik som kommer in, man orkar inte sortera och om inte någon säger: "malin-du MÅSTE lyssna på detta, det är fantastiskt bra" så orkar man nästan inte... Det är ju betydligt lättare att ta till sig en ny platta av ett "känt" band. Sen inser jag ju att man faktiskt har missat massa "gammalt" bra oxå, för då hade man inte tillgång till att "provlyssna" som på myspace. På den gamla goda tiden så gällde ju att nån kompis hade en platta eller att man helt enkelt vågade köpa grisen i säcken och hoppas på att det var en bra gris ;)
Tycker din idé med "blandbands-mappar" är kanon!!
Men tror att 10 nya/nygamla låtar räcker...

Postat av: Robban

Tycker att den idéen verkar spännande-lite nytt oavsett ålder på musiken är alltid roligt.Samtidigt kan man ju som sagt minnas en del man glömt bort som faktiskt var bra.Brukar få lite " hjälp " av yngre vänner som slangar till mig lite olika plattor och det är väldigt roligt - ibland o signade band men oftast etablerade.

2007-05-05 @ 18:20:11
Postat av: Daniel

grymt bra ide!

2007-05-06 @ 10:56:34
Postat av: Pecka

du vet ju att jag redan sysslar med sånt med andra nördar jorden runt
artofthemix.org

2007-05-06 @ 15:29:57
Postat av: auge

ja e me!!

2007-05-07 @ 09:48:25
URL: http://www.hollywoodindians.se
Postat av: Fabbe Punk

Ok, det börjar likna nåt. Å Pecka du kan ju alltid hänga på här ändå.

2007-05-07 @ 12:09:03
Postat av: Senap

Jag e oxå på!!
Bra idé av dej Jocke!

2007-05-07 @ 16:47:37
Postat av: Ragmynta Holmström

Jag tror det är lite som om man skulle träffa tio bra vänner samtidigt, man kan inte riktigt hantera det, man hinner inte prata så mycket man vill med varje individ även om man både har lust och vilja. Overwhelmed är ordet jag endast finner passar.

2007-05-08 @ 16:46:58
Postat av: Frunk

Jag tror den här ide´n skulle kunna utvecklas till en trevlig diskussionsklubb om musik.
T.e.x en gång i veckan får en medlem av gruppen göra en mapp med tio till femton låtar tillgängliga för dom andra medlemmarna och sen kan alla diskutera dom efter ett tillhörande blogginlägg eller ett forum anpassat för ändamålet.
Ironiskt nog avstår jag dock tills vidare eftersom jag redan nu har för mycket musik att lyssna på och för lite tid :-) .

2007-05-08 @ 23:58:06

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback