Poppärlor del-2

Som jag lovade tidigare. Dags för del två av svenska poppärlor. Det blir säkert del tre när solen satt fart på popkänslorna.

Date X - Lorie
Eskilstunas punkpopare Date X hade förtjänat ett genombrott när de, liksom Gyllene och Noice, fick chansen att medverka i Måndagsbörsen. Men inte. Hur som helt är deras vinylarv något som borde glädja vare popälskare. Fullängdaren med låtar som "Trappuppgång" och "Falskt alarm" mfl känns fortfarande som en varm sommabris när jag återvänder till den. Sista singeln "Brinnande liv" är även den en liten pärla. Och som jag skrev tidigare med pop är vi för evigt unga. Och varje gång jag hör "Lorie" tror jag att Masken fortfarande bara är 14 år och en tvärhand hög.

Dave and The Mistakes - Glass jewels
Dave & The Mistakes, bandet som hade alla chanser för det stora genombrottet och poff - så var bandet borta.
De som såg trippel-turnén med T-Shirts och Docent Död vet att bandet levererade bättre live än på platta. Men det hindrar inte att de fäste en knippe fina poplåtar på vinyl. "Glass Jewels" är snygg och lite lågmäld pop, där Dave Nerge får visa att han besitter en själfull röst. Kom tillbaka Dave ge oss pop!
Jag är kanske den ende i landet men jag gillade verkligen "Munkens" och Toves singel "Håll mig hårt" och även den Dan Sundqvist producerade LP:n "Isn´t it crazy".

Hangover - Goodbye. Alla har något negativt att säga om Swedish Tracks -79. Så jag är gubben mot strömmen och säger att det finns fina pärlor på plattan. En av dessa är Hangovers "Goodbye" en snygg pastisch på 50-talsrock men uppdaterad till sent 70-tal. Smörig, förvisso. Klichéfylld text, absolut. Men den romantiske tonåring som fanns i mig 1979 finns kavr också idag nästan 30 år senare, därför kan jag inte för en sekund värja mig för denna underbara lilla popbagatell.

Helikoptern - Ond cirkel. Mats Olsson skrev alltid upp Helikoptern och jag önskar att jag fått chansen att se dem live. Singeln "Pappas flicka" gavs ut på popiga Parlophone, personligen har jag alltid varit mer svag för b-sidans "Ond cirkel".

Nylle och Nallarna - Snöflingor. Detta band vet jag inget om mer än att de var från Umeå och var aktiva mellan 78 - 82. "Snöflingor" är hur som helst en fin liten poplåt som förtjänar att lyssnas till om och om igen.

Skymning - Svävar. Återigen ett band jag inte vet något om. "En ängel" som singeln heter var tydligen deras debut och gavs ut på CBS. "Svävar" är baksidan. Kanske lägger jag även ut framsidan vad det lider.

Pal Ritz and the Piccolos - Tyst kärlek. Polarkontrakterade Åmålsbandet Pal Ritz and the Piccolos spelade ska-pop, och baksidan på den Rutger Gunnarsson producerade sigeln är enligt mig den verkliga A-sidan. "Tyst kärlek" har förföljt mig sedan jag hörde den första gången i radio. Nån som vet mer om bandet får gärna höra av sig.

Start - Vill inte se. Start, troligen från Uppsala släppte singeln "Rebellernas sista"dans -81 den följdes upp av "Fyrfärgssemester" 1983. Vill inte se är en mycket trevlig popbagatell med ett snyggt piano som höjer låten.

Stavros and The Beat - Hey Deanie. Trions MP, med bland annat covers på Elvis (nåväl, Dennis Lindes) "Burnin´Love" och Records "Starry Eyes" är ett måste för popdiggare. Någon som vet mer om bandet. Hör av er. "Hey Deanie" är en oerhört fin poplåt, med läcker och småtuff gitarr, som man skulle likaväl kunnat hitta på nån av The Radios plattor. 

Studio Sex -Turn me on. Vi var åtminstone en handful som väntade ivrigt på att Norrtäljes Studio Sex skulle producera någon form av uppföljare till split-lpn vilken de delade med The Oilers. Men tiden gick och klockan slog 1986 innan bandet levererade en MP. För övrigt en platta jag missade helt. Trots att skivan är inspelad i de värsta av 80-talsproduktionstider låter den förvånasvärt bra och jag kan inte annat är gilla en låt som "Turn me on" även om det bitvis finns en doft av amerikansk FM-radio (vilket inte är negativ kritik, men vissa har ju svårt för sånt). Men ack, vilken snygg låt det ändå är och det finns till och med ett saxsolo. Wow-liksom!

Kommentarer
Postat av: auge

Kul att lyssna på sånt som man avfärdade som töntar när det begav sig, men kan man verkligen lita på snubbar i vita, korta kavajer, loafers med toffs, skinnslipsar osv...

Njäe kanske inte helt och hållet, men visst finns det guldkorn, tex Date-X (som verkligen var ett hatobjekt), Helikoptern och Skymning, tom Pal Ritz låter bra, vilket jag inte tyckte när jag såg dem på Club Together i K-D 1981!?

Men visst känns det lite mesigt när man håller på att ladda inför Discharge på Augustibuller =).

mer jobb på g...

Postat av: Farbror Pop

Åke: Visst kan man lyssna på mesig musik fast man laddar för Discharge. Då får vi ses och ta en bärs. Jag gillar ju blandningen mellan mesigt och stenhårt. Därför funkar pop så bra ihop med grind och mangeldöds. När jag jobbade på SAAB för hundra år sedan var det Slayer och Stryper - heaven and hell. Sen sleaze och Sepultura.
Just idag har det varit Jobriath, Cockney Rebel och Waitan... nu ska jag ta mig an den nedladdade Neon Leon...*spännande*

2007-05-15 @ 16:55:44
Postat av: Danne

Helikoptern låten var helt fantastisk. Var kan få tag på mer låtar med detta roliga band?

2007-05-15 @ 21:28:16
Postat av: F Punk

Danne: Jag ska se om jag inte hade ett par spår från kassetten Radio Pharlophone. Jag har hur som helt Pappas flicka som jag kan maila om du vill..
De ska enligt Mats Olsson också ha gjort nån trevlig demo som de skickade runt, b.la till Expressen. Jag vill också höra mer av dem.

2007-05-15 @ 23:22:55
Postat av: Danne

Kanon!!!

2007-05-16 @ 18:00:47

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback