Sid Vicious 50 år

27020-278
Idag skulle Sid Vicious fyllt 50 år om han inte varit mer intresserad av heroin än musik. Å andra sidan hade vi velat ha en fet tunnhårig Sid som fortfarande skapade rubriker i pressen? En Sid fortfarande lika usel på att spela men som med en dåres envishet hävdande att det var han som var hela punken. Att han var den enda äkta punkaren osv...

Sid är en död legend. Han slipper bekymmra sig om hurvida han skulle ha en chans att göra sig hörd i dagens mediebrus. Han slipper häckla Rolling Stones att de fortfarande spelar. Han slipper se alla punkpopkloner på sig själv flimmra förbi på MTV. Och han slapp också bli nekad att få spela med ett återförenat Sex Pistols -96. För säga vad man vill om Sid, någon Glen Matlock var han inte.

Sid föll offer för det sociala arvet, hans mor var missbrukare, men också för den fiktiva bilden av sig själv. Genom att dö vid 21 års ålder skapade han också en iconbild av sig själv som evigt ung, tuff och cool med en fuck-you-attityd. Men han är likväl stendöd vilket inte är speciellt tufft. Alla kan dö, att leva däremot - det är en konst.

Hur som helst är jag fortfarande facinerad av Sid Vicious livsöde och jag tycker att hans coverlåtar på The Great Rock n roll Swindle är svinbra. Jag hade gärna sett att han åstakommit den där solo-lpn. Att han fått göra coola Sex Pistols-tolkningar av sina favoritlåtar. Nu får vi nöja oss med de liveinspelningar som finns. Och det funkar väl så där, de är åtminstone tidsdokument. 

27020-277

Själv exploateringshyllar jag Sid på 50-årsdagen med en egenhändigt komponerad T-shirt och linne. De finns att köpa via vår
Kuttra7-affär om ni skulle vara sugna.
I övrigt bör ni spela Something Else idiothögt på stereon och läska er med en malthaltig dryck och skåla för Sid, vart fan han nu tog vägen. Och sända ett enfaldigt leve på 50 årsdagen - Hurra!

Kommentarer
Postat av: Nixon

Legender dör unga: Sid, Marilyn, Jesus, James Dean...

En lönnfet 50-årig Sid passar inte in i min världsbild, även om det var tragiskt det som skedde...

2007-05-11 @ 00:45:39
Postat av: Carl B

ingen större fan av sid, John va' mer punk, men vi hyllar honom likväl me' en nyinspelning ab "belsen was a gas" på www.myspace.com/anarkonihil
Carl B

2007-05-12 @ 11:22:19
Postat av: Inge Ansvar The first and only (Who ownes your name?)

Tack vare Sid´s död på nyheterna 79 "förstod" min ickenärvarande far att "punk" handlade om att döda och vara nazist! Jag vill tacka Sid! "Gör era egna vägar om ni vill leva utanför samhället, för ni ska fan inte gå på våra" (citat från min far). Tack Sid, för att du visade vägen till vägen utanför! The first King of Chaos! We salute you!

Postat av: auge

Eller, hur skulle Sid ha gjort... En fråga att ställa sig till problem i vardagen, med referens till när Sid snubblar runt i Paris, i "The Great Rock n Roll Swindle"

Förövrigt så rekommenderar jag "Please Kill Me - Den ocensurerade historien om punken", men den bör ni ju redan ha läst...

2007-05-14 @ 09:13:26
URL: http://www.hollywoodindians.se
Postat av: auge

"Hur skulle Sid ha gjort?" Den frågan funkar än idag som problemlösare, med referens till Sids bravader i Paris som kan skådas i "The Great Rock n Roll Swindle" =).

Förövrigt så rekommenderar jag: "Please Kill Me - Den ocensurerade historien om punken", men den har ni väl redan läst...

2007-05-14 @ 10:21:54
URL: http://www.hollywoodindians.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback