Alla dessa fantastiska bloggar

Jag har fastnat i bloggträsket. Och då menar jag inte att själv skriva. Nej, utan jag håller på att överdosera på alla ljudbloggar. Det vill säga bloggar som erbjuder musik som man kan ladda ner via tjänster som t.ex. Rapidshare.
Musikbloggar som erbjuder nya plattor för nedladdning är inte något som höjer min puls. Nix, det ska vara godis om jag ska frestas. Därför är powerpopcriminals.blogspot.com och digivinyltal.blogspot.com mina favoriter. Båda bloggarna erbjuder som regel kanonfina vinylrippar med omslag på udda pop och rockplattor. Skivor som både du och jag missade, men som förtjänar att lyssnas till.

27020-442
Hos powerpopcriminals hittar jag pärlor som The Quick, Fotomaker, Blue Ash, The Zones, The Laughing Dogs, Nick Gilder, Candy, Crash Street kids, Justin Trouble/Love och singelsamlingar med både amerikanska och brittiska Boyfriends. Digitalvinyl bjuder oss på Distractions, Darling, svenska Watermelon Men, liveinspelningar med Squeeze och Nick Lowe, Elvis Brothers, franska The Dogs och Cindy Laupers första band Blue Angel.

27020-439
Det är svårt att välja. Man förvandlas till en åsna mellan hötappar. För samtidigt som jag vill ha allt inser jag att jag inte hinner lyssna på allt. Och vad är då vitsen? Vissa plattor har jag letat efter i 15-20 ja till och med nästan 25 år som i fallet med Justin Trouble, så jag plockar helt enkelt mitt godis med omsorg. Ibland blir man dock besviken vissa plattor har bara två-tre finfina popspår, men det är mer ett undantag. De flesta skivorna lever verkligen upp till förväntningarna som Blue Ash.

27020-441
Det är en otrolig kulturgärning som ovanstående bloggare utför och dessutom sätter det fokus på hur dåligt skivbolagen värnar om vissa artister. Artister som hos många inte fallit i glömska.

27020-438
Är du det minsta intresserad av rock och popmusik med melodier. Saknar du plattor eller fi vinyl nns det rariteter som du aldrig lyckades hitta. Chansen är stor att de finns på någon av internets musikbloggar.
Besök powerpopcriminal och Digital vinyl till en början. Fler tips kommer var så säker. Kanske du som läser har flertips. Skriv i så fall ett inlägg.


Kommentarer
Postat av: Linda

Underbara bloggar som gör att det redan nu känns som rena julaftonen! Tack gode gud för internet. Och tack gode gud för Farbror Punk!

Postat av: The Vince!!!!

Mina favoritbloggar också tillsammans med The Twilight Zone, och den uppdateras flera gånger om dagen.

2007-10-23 @ 21:52:44
Postat av: Frunk

Man brukar alltid någon bra blogg hos:
http://totallyfuzzy.blogspot.com/

2007-10-23 @ 23:39:18
Postat av: Slobodan Burgher

Jo jo men det ar val enna olagligt eller? Pirateri och forstorelse alltihopa. Fyfan och tvi. Fanzines har: www.punksishippies.com

2007-10-25 @ 07:13:22
URL: http://www.slobodanburgher.co.uk
Postat av: Andy

Hej Jocke kul bloggar. Här är 2 till med mer Brittiskt sound(lite mer diy ist för storbolags powerpop).

lowdownkids.blogspot.com

punkmodpop.free.fr/mp3.htm

2007-10-26 @ 21:09:04
Postat av: Robert

Vill bara tacka för länkarna, har nu kompletterat min cd-samling med musik från mina vinylbackar som varit oerhört saknat.
Men jag hittar inte Justin Trouble, var finns den?

2007-10-27 @ 08:57:54
URL: http://sodermalm.wordpress.com/
Postat av: Farbror Punk

Robert - Linda: Ja, men är det inte härligt att kunna hitta de där udda vinylerna som man letat efter. Skivor man frågat alla och gud vet vem om de har, men alltid fått svaret, nej, tyvärr!
Igår laddade jag ner franska Asphalt Jungle som jag läste om i NME för nästan exakt 30 år sedan och försökt hitta sedan dess.

2007-10-27 @ 11:14:16
Postat av: Farbror Punk

Justin Trouble:
http://powerpopcriminals.blogspot.com/2007/06/trouble-love-justin-trouble-1983-rock.html

2007-10-27 @ 11:24:30
Postat av: Martin

Jocke, kan inte du lägga upp Rude Kids- som sommaren(tror den heter så). Letat länge efter den, men utan resultat./m

2007-10-27 @ 12:17:42
Postat av: Martin

"När sommaren hittat til stan"- menar jag självklart:)

2007-10-27 @ 12:23:14
Postat av: Farbror Punk

Martin: Absolut kan jag det. Enda problemet är att jag inte har en bra vinylrip på låten. Men, jag ska maila Spaceman och fråga, för Rude Kids spelade även in låten med den engelska originaltexten.

2007-10-27 @ 17:04:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback