The IMPS

Trots att IMPS tillhörde den första generationen Stockholmspunkare har bandet knappast samma status som t.ex Ebba Grön, The Pain och Cathy & The Heat. Å ena sidan kan det bero på att bandet liksom kollegerna i The Rapers kom från Orminge å andra sidan att bandet aldrig fastnade på vinyl.
Hur som helst var både IMPS och Orminge med kulturföreningen Ormen mycket aktiva. Nedan kan du läsa när Ebba Grön och IMPS spelade tillsammans hos föreningen 1981.

Även om IMPS inte fastnade på skiva fastnade de åtminstone på magnetband, något som åtminstone jag är jävligt glad för. Gruppen spelade in två demos där tyvärr mastertejperna sedan ett par decennier verkar vara borta, endast slitna kassettkopior återstår. Trots den bristfälliga kvalitén råder inget tvivel om att IMPS kunde sopa banan med resten av Stockholms s.k punkelit. Och om demo nr2 hamnat hos skivbolaget New Rose hade IMPS med all sannolikhet haft samma europeiska publik som The Saints, London Cowboys och Solnas stoltheter - The Nomads.



Nu har du chansen att höra vad jag svamlar om. Tycker DU att jag har rätt eller fel. Kommentera:

Be my baby - Demo
Bow wow wow girl - Demo
Walking out of love - Replokalsinspelning
Dance with me - Replokalsinspelning
Going wild - Demo
Land of stone - Demo
World without love - Demo

Kommentarer
Postat av: Anders And

Fränt med en Paul Collins Beat cover! Vilka år är demosarna ifrån? Det är ju skandal att dom aldrig kom på vinyl. Jag gissar att det är för att dom sjöng på engelska. Det var ju inte speciellt populärt i slutet av 70-talet

2007-10-05 @ 13:00:08
Postat av: Anders IMPS

Fan Jocke, man kan ju tro att jag pröjsat dig för att skriva så snällt. Men du har ju dokumenterat god musiksmak också. :) Till Anders And, så är den första demon från 1980, och den sista gjorde vi 1982. Kul att du uppskattade Paul Collins the Beat. Mvh
A

2007-10-05 @ 13:14:23
Postat av: Farbror Punk

Anders: Du kan ju alltid pröjsa mig i efterhand. Skicka en låda bärs och skriv upp det på Arbetsförmedlingen ;o) eftersom jag ännu inte vågat mig in på denna inrättning här i Bollnäs. Lever fortfarande på mina sålda vinyler, kärlek och en outsläcklig låga för KULTUREN!

2007-10-05 @ 13:23:36
Postat av: auge

svängigt värre!!!

kolla in karlstads punkrockstars: www(DOT)dahlberg(DOT)tv(SLASH)musik(SLASH)nattarbete(SLASH)page22(DOT)html
som också borde finnas på plast

Postat av: Robert

Musikföreningen Ormen ja,
där repade Nackas bästa band, Lobotomi, eller kanske hette vi Legenderna när vi höll till där ute?
Förresten, så bra vi inte när jag tänker efter.
Robert

På våra replokalsdemos hörs bankningar från arga innebandyspelare som höll till i lokalen bredvid.

2007-10-13 @ 11:38:31
URL: http://sodermalm.wordpress.com/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback