Punk i Peking

Punken i Norrköping har för mig länge varit en vit fläck på kulturkartan. Men tack vare Micke Philblad - 23 Till - Per Bertil Birgers har jag nu fått skönja konturena av 70-talets punkvåg även i Kaj Kindvalls hemstad. (Kaj var den förste att spela punk i radio. Sommaren -76 spelade han Ramones-debut-LP)
Micke skickade ett par kassetter med högkulturellt värde. Förutom tidiga replokalsinspelningar och demos med 23 till, finns inspelningar med Snagg, Aggressiva Kostymer, Queen Bitch samt en liveinspelning från 1978 med Norrköpings första punkband - Fucking Garlics. Enligt Micke ett band som idag nått i det närmaste mytisk status. Gruppen hade ingen fast sättning och omgavs av kaos, droger och fylleri. Micke poängterar att låtar som "17 år" och "Viktoria" är på sitt sätt Pekingska punkklassiker som måste sparas för eftervärlden.

Därför kan ni räkna med att när jag rippat kassetterna kommer det att bli en hel del Pekingpunk att kunna ladda ner. Därför vill jag också uppmana att de som har minsta samröre med punken i Norrköping att höra av sig. Bilder, klipp och minnen. Allt är av intresse.

Så som en liten aptitretare några MP3:or
23 Till - 
Anarkisternas paradis - Demo från november -82. Micke skriver: Första riktiga popflirten och vi tyckte den var såååå bra...
23 Till - Kärlekens hus - Demo från maj -83. Janne Önneruds svensktoppsklassiker som senare blev en del av Per Bertil Birgers hårt svängande repertoar.

Snagg - Hjältar. Från bandets enda singel.
 "Men den där obligatoriska singeln, som alla punkband med självaktning skulle göra, dröjde till 1981 och då var det lite över för Snagg.
- En dansbandsstudio, dansbandsproducenter... nej, singeln blev lite tam och inte som jag hade tänkt mig, säger Anders Ekelund. (Norrköpings Tidningar 21:dec 2005 - Text Micke Philblad) Nåväl, själv tycker jag att låten "Hjältar" låter jäkligt bra och är mycket hörvård trots tam produktion.
Snagg - Lukrativ liten vän. Singelns tredjespår. En lugnare låt som försetts med saxofon. Och det vet ni alla att jag är svag för saxofoner i punk.

Peking SS - Peking SS. Från bandets första demo.
Peking SS - Sjunger acapella. Kanske var Peking SS inspirerade av Bitch Boys eller Boppers. Hur som helst bevisar Peking SS att punk är roligt.
Avslutningsvis verkar det som om den utlovade historiken om Peking SS uteblir. Jag har väntat i snart två år och ids inte tjata mer. Men kanske kan publicerandet av bandets musik generera att någon känner sig manad att teckna Peking SS historia.
Hoppas kan man ju alltid.

Fakta:
Norrköping kallas ibland för "Peking". Detta efter att Sven Hedin en gång förklarat att "Peking respektive Nanking betyder Norra respektive Södra Staden, ungefär som Norrköping och Söderköping". Staden kallas ibland "Surbullestaden", och norrköpingsborna för "surbullar", ursprunget till detta är dock omtvistat. (Hämtat från Wikipedia)


Kommentarer
Postat av: Skinny

Queen Bitch! Äntligen! Det enda jag har med dom är en kassett som jag spelade in live med dom på Hageby fritidsgård ca.1980. Those were the days!

2007-09-09 @ 17:28:08
Postat av: Andy

Jocke, glöm inte Åskådarna, precis som Snagg hamnade på vinyl.

2007-09-10 @ 14:36:27
Postat av: Sörling

Wow!!!
Skinny:
Läget?

2007-09-10 @ 22:51:11
Postat av: Peter

Så det är Fucking Garlics som gjorde Viktoria, eller? Låten var ett stående inslag i vår repetoar kring 81-82 nånting. Så jävla punk!!

2007-09-11 @ 01:39:58
Postat av: Farbror Punk

Andy: Jag har inte Åskådarna. Har du låtarna i mp3-format får du gärna maila över dem.
Skinny: Kan du inte kopiera inspelningen med FG?
Peter: Vilket band var du med i? Och har du lust att skriva lite om det?

2007-09-11 @ 09:56:17
Postat av: Micke P

Visst, Viktoria är classic Fucking Garlics
Sen måste ju Åskådarna fram ur garderoben. Punkhistoria utan tvekan. "Fältpunk Östergötland" har jag för mig att stod på singeln nånstans. Alla var ju fältbiologer...
Men det var väl ingen utom fältisarna som gillade dem om ens det...

Postat av: Peter

Ånkel Pånk: Vi kom från en annan stad och ett annat landskap. Vår trummis hade bott i NKPG. Bror till Åskådarnas trummis om jag inte har helt fel. Viktoria var punkens svar på Tom Dooley, perfekt låt för förstagångs instrumentalister. Lysande!
Sen har jag alltid varit svag för solot i Hjältar.Finemang!!

2007-09-11 @ 12:25:04
Postat av: Skinny

Sörling; jo då, läget är helt okej. Själv då?
Läste att du övergett Östergyllen för Malmö. Själv har jag flyttat till Örebro.

2007-09-11 @ 14:26:59
Postat av: Skinny

Farbror Punk; kopiera inspelningen med FG? Har du gått på glöggen pojk? Jag skrev ju klart och tydligt att jag hade en inspelning med Queen Bitch.

2007-09-11 @ 14:30:55
Postat av: Anonym

Tjena!har en kassett med Rouge nånstans i gömmorna..

2007-09-13 @ 20:30:33
Postat av: Johan

Jag har en singel med åskådarna på vinden.

2007-09-14 @ 16:47:28
Postat av: Johan

17 år med fucking garlics funkar inte (att lyssna på)

2007-09-14 @ 16:51:17
Postat av: Morgan

Hi!!
Skicka mig en postadress så ska jag se vad jag kan tota ihop om Peking SS åt dig.

2007-10-02 @ 17:26:43
Postat av: Ibban

Tjaba!!!
Ibban från Fuckin och Snagg här.
Kul att få höra lite gamla godingar.
Letade faktiskt upp bandet med inspelningen(Fuckin)
från Ektorps fritidsgård,inspelad 20 Okt 1978.
Fan det är 29 år se´n.Ska ta å lägga över den
på CD för eftervärlden....Kort bara angående
låten Vicktoria...När jag började sjunga med Fuckin
ca Maj -78(liten 16 åring med dom stora 19 åringarna)så fanns redan låten men under titeln Gloria.Jag skrev en ny text till den som blev Vicktoria.Att jag överhuvudtaget blev med i bandet
var en ren tillfällighet, för jag följde bara med Cricka Björkholm för att han skulle provspela gitarr för dom.Efter nå´n låt undrade dom om jag kunde sjunga och på den vägen var det.
Hare´
/Ibban

2007-11-14 @ 22:25:00
Postat av: Kalle

Finns det inga låtar med aggresiva kostymer?

2007-12-24 @ 17:55:11
Postat av: Jonas

tjena Punkers, jag har låtar med både Peking ZZ och aggresiva kostymer

2009-05-25 @ 03:20:56
Postat av: Jonas

tja jonas skulle du kunna fixa låtarna med pekingss och agrgresiva kostymer till mej ja har haft alla låtar förut men hittar inte de .skulle vara jävligt tacksamm

2009-10-04 @ 13:52:40
Postat av: benka batteri

jag lever än kan nån som har inspelningar med fucking garlics höra av sig

2011-04-26 @ 07:44:37
Postat av: Benke Pecka Larsson

Jag lever också. Var roddare och chaffis åt fucking g. kul att läsa om bandet och att det finns folk som kommer ihåg oss. Min favorit var ju "aldrig mer får jag se dig" och "en kasse bärs". Sist jag hörde något om jyrki så var han på väg att flytta till götet men det var ju på 80 talet. Det fanns ett annat band som hette blyds med micke goralski på bas en av dom första riktiga punkarna i norrping alltid jagad av raggarna.

2012-01-09 @ 17:12:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback