Farbror Punk har växt upp

Det är naturligtvis trevligt att ens kulturarbete uppmärksammas och att jag numer betraktas som någon man kan kontakta när det är dags att skriva något om den svenska punken. Nu var det väl inte riktigt så när Malena Hilding på Ljusnan kontaktade mig för sin reportageserie - Måndag med Malena. Det var väl jag som valde vinklingen åt henne eftersom jag ville prata punk och kultur. Hur som helst. Det blev ett bra reportage och en snygg helsidesbild. Dessutom är det roligt att mina elever nu känner igen mig från Ljusnan trots att reportaget inte hade med ett ord om bandy!
Det ska tilläggas att kammen har jag klippt av eftersom det nu är dags att byta frilla till hårdrockslångt!



image613
Text: Malena Hilding - Foto: Cohnny Skoglund


Punkens barn har blivit vuxna och nostalgiska. Den våldsamma anarki som skrämde slag på en generation vuxna höjer inte många ögonbryn idag. Men Jocke Sundberg i Bollnäs, lärare och auktoritet på punk, vet hur livsviktig den varit.

  

Igår anarki, idag nostalgi, skriver Jocke Sundberg på punktjafs.com. Han kan punk. Han har sådan koll att han handplockats till Svenskt rockarkivs arbetsgrupp som jobbar med att dokumentera svensk rockmusik. Det planerade rockarkivet lyder under Statens ljud- och bildarkiv men ungefär där slutar statens blygsamma engagemang.

- Det är som med all kulturverksamhet, man räknar med att alla engagerade ska jobba ideellt, säger Jocke och jämför med Danmark. Där jobbar en motsvarande arbetsgrupp med ett levande, spännande museum över rockmusiken som slutmål.

- Men där plöjer staten ner miljoner, de har ett helt annat synsätt på kultur. Här lever vi på donationer, ideellt arbete och ett brinnande intresse. Min dröm är att allt ska finnas på nätet, man ska kunna gå in och hämta all kunskap man behöver om vilket band som helst, se bilder på dem och lyssna på musiken. Det ska vara för alla, forskare eller fans, det spelar ingen roll.

Han skrattar lite generat åt sin egen medverkan.

- En massa akademiker och forskare och musiker och så jag...


Det är frestande att skriva att det han inte vet om den tidiga punken är inte värt att veta. Men en subkultur som punken levde sitt eget liv, tog ingen skit och lydde under inga lagar. Jocke söker ständigt vidare i punkhistorien på sin sajt punktjafs. Banden kom, levde en kort tid och gick vidare.

Under tiden växte Jocke Sundberg upp i bruksorten Hagfors i Värmland. Han gick i sjuan när punkgruppen Kriminella gitarrer släppte den allra första punksingeln på svenska.

- Punken var ett sätt att tala om att man inte sällade sig till mittfåran. När man känner sig som en outsider, hormonerna hoppar och man är allmänt obekväm så kommer det plötsligt en musikform som bejakar allt det där. 

- Och punken var betydelsefull för där hamnade de som var engagerade. Med facit i hand kan man säga att progg och punk är bröder. Fast då var proggen en tråkig farbror medan punken sa äh, ta dig röven.

- Punken har förändrat folks sätt att se. Den förändrade inte världen, men den förändrade en massa personer.


Nu har punkens ohängda barn har blivit vuxna och nostalgiska. Och den svenska punken firar trettioårsjubileum på Berns i Stockholm på själva nationaldagen den sjätte juni.

Jocke är 43 år och klippte av sig tuppkammen för några veckor sedan. Han är lärare på högstadiet och pendlar till Celsiusskolan i Edsbyn varje dag. Hans huvudämne är engelska.

- Ja, själv lärde jag mig engelska i musiktidningen New Musical Express. Men det var hopplöst, när man kom till skolan och ville ha hjälp med ord man inte förstod, lärarna hade aldrig hört orden. När Tom Robinson sjöng Sing if you´r glad to be gay, trodde man att gay betydde glad.

- Så gammal är jag, haha.

Jocke hamnade på pricken rätt i livet när han till slut bestämde sig för att plugga till lärare. Att jobba med ungar som är i brytningstiden mellan barn och tonår passar den gamle punkaren perfekt. Han älskar sitt jobb och alla kreativa ungar på tvärs.


- Jag är arbetarklass vet du, praktiskt lagd tack vare pappa, jobbade i industrin och blev uppsagd från järnverket 1993. Arbetsförmedlingen ville att jag skulle studera, men jag var småbarnsförälder, det gick inte. Jag ville slå mig in på data, IT och hamnade i några mediaprojekt i Hagfors. Allt var skitbra men sen gick allt i stöpet när vi inte fick vad som utlovats.

- Jaha, sen hamnade jag i telecombranschen, lödde kretskort och byggde basstationer för 3G-nätet. Det var precis i värsta piken, vi hade hur mycket jobb som helst, jag hade inte varit så svettig sedan jag jobbade i stålverket. Men sen vände allt och Ericson började säga upp folk.

Då, 2001, var tiden inne för Jocke. Han gick ett år på Komvux och pluggade vidare på universitetet i Karlstad.


För ett år sedan var han färdig lärare och flyttade upp till Hälsingland med sambo Beth som har rötterna i Segersta.

- Jag som sagt att jag aldrig skulle flytta norr om Ekshärad.

Men för tolv år sen såg livet definitivt annorlunda ut. Jocke var nyskild och ensamstående pappa till en sjuårig kille. Ledsen och tilltufsad satt han vid datorn och sökte på punk och upptäckte att förutom finska Punknet 77 fanns det inte mycket att hämta på Internet.

- Det blev min terapi, när jag bestämde mig för att bygga upp en sajt helt tillägnad den svenska punken mellan åren 1978 och 1982.

www.punktjafs.com föddes och inte långt därefter uppfann Jocke sitt alter ego på bloggen Farbror Punk med en grov blinkning till Disney´s farbror Joakim ur Kalle Anka och favorittecknaren Charlie Christensens betydligt frispråkigare Arne Anka.


På punktjafs.com lade Jocke ut sin stora samling artikelklipp och intervjuer ur fanzines och bidrog med fakta och kunskap kring banden som frodades i den ursprungliga svenska punkvågen.

- Jag ville göra ett svenskt punkfanzine på nätet helt enkelt. Och det går liksom en osynlig gräns där, när Asta Kask kom runt 1983 med snabbpunken. Idag är punk ett så vitt begrepp.

Numera lyssnar Jocke lika gärna på country och reggae som punk.

- När jag slutade vara ängslig, då började jag lyssna på allt. Frigörelse är alltid bra. Jag lärde mig att vuxen betyder att ta ansvar, men inte att bli tråkig.




(fakta)

Namn: Joakim Jocke Sundberg

Ålder: 43

Är: Lärare, punkare for ever och grundare av sajten punktjafs.com,

Familj: Sambo Beth som han väntar liten bebis med i juni, sonen Chris, 19.

Bor: En trea på Trädgårdsgatan i Bollnäs.

Bästa egenskap: envis

Sämsta egenskap: envis



Detta visste vi inte heller om Jocke:

Idiotfrälst på glögg, året om. Säger att glögg inte behöver vara röd, smaka Blossa och enbart drickas till jul. Favoriserar smaker som hjortron (iskall i skogen), vanilj (i badkaret) och choklad (varsomhelst).

Ansvarig för Nationalteaterns hemsida: Jag gillar samhällsengagemanget, det är givande på samma sätt som punken. Och idag älskar jag deras musik.

Minns med lyckokänsla: Dead Scouts-skivan med Per Persson och Magnus Fagernäs. Deras kopunk med spagetti-westerngitarrer var helt underbar.


Kommentarer
Postat av: Sporten är död

Intressant artikel!

Postat av: pecka

fint reportage

2008-04-06 @ 20:53:58
Postat av: Farbror Magistern

Pecka: Fast inte så fint som att få vara med i en Dr Kosmoslåt, det är guld det!

2008-04-06 @ 21:13:03
Postat av: Linda

Mycket trevlig läsning. Förutom det där om att du flyttat ifrån Värmland då... ;)

2008-04-06 @ 21:38:37
URL: http://www.myspace.com/arabensanus
Postat av: auge

Gôtt å bli ännu mer farsan punk =) grattis!!

Fått dispans å festivala i sommar då? eller åker knodden med...

2008-04-06 @ 23:38:22
URL: http://www.myspace.com/hollywoodindians
Postat av: auge

det där på berns, finns det bilj till vem som helst? eller är det bara för punkeliten?

2008-04-06 @ 23:44:01
URL: http://www.myspace.com/hollywoodindians
Postat av: pecka

inte nog med den nya Doktor Kosmos låten, de sjöng om mig redan på första skivan ;)

2008-04-07 @ 00:27:00
Postat av: F Punk

Åke: Jo, det blir festivalsommar även i år. Peace & Love är redan klart jag och stora sonen ska dit. Blir det har jag tänkt åka på det också. Punkgalan på Berns ska vara för alla. Såg jag hade missat samtal från Deep. Det är han som håller mig informerad å dessutom ska ju Stoodes spela. Fast 6:e juni lär det inte kunna funka för mig. Iggy beräknas komma runt 7-8 juni.

2008-04-07 @ 06:14:45
Postat av: Pelle

Fantistiskt roligt att det står såpass mycket om Rockarkivet!

2008-05-21 @ 10:44:40
Postat av: Farbror Punk

Pelle: Jag hade ju bestämt vad jag ville prata om så det är klart att man vill uppmärksamma Rockarkivet som verkar i skymundan med att bevara den svenska rockkulturen.

2008-05-21 @ 11:12:57

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback