Glamscenen tidigt 80-tal

I min jakt på Umeåpunken har jag samtidigt kommit att glida över på ett glamrockspår. Mest tack vare Citizen Kane och deras f.d sångare J G Marx som en gång i början av nittiotalet drog igång bandet The Originators med Rydan Rydström, också känd som "Krabban" i Snutslakt. Marx meddelar att Rydan nu för tiden brukar spela med  Lill Steffe, Pelham och Slim från Södertäljes - Friday Angels. De två sistnämnda var dessutom med i Glourios Bankrobbers. 

Så varför inte passa på nu att försöka sammanställa den lilla men dock befintliga glamscen som lite initierades av Hanoi Rocks och gav oss band som Easy Action och Candy Roxx, de mest kända. Men även tidigare nämnda Friday Angels,  Glorious Bankrobbers, Capital Rockers och Road Rats. Och börjar man gräva gissar jag man hittar fler konstellationer. Neon Leon och Teneriffa Cowboys hamnar nära glam/Dollsscenen också. Även Criss 99 kan räcknas dit, ni minns väl New Comanders och The Rebels?

Så för närvarande funderar jag på ett gäng frågor till Rydan dessutom har Rydan gett J G Marx sitt bifall att skicka mig de demos som Capitol Rockers spelade in. Med lite tur kan vi kanske både få historien om Snutslakt och Capital Rockers. Och som grädde på moset inspelningar med båda banden. Har ett par rätt bra inspelningar med Snutslakt som man kanske kunde lägga upp på rapidshare. Men det vill jag kolla med Rydan först.

"Bang a gong get it on"

Kommentarer
Postat av: Martin

Det skulle vara rena julafton om du kunde lägga upp material från ovanämda band..

2008-04-15 @ 22:47:41
Postat av: Robert

Håller med Martin till 100 %!!!
Sedan var det kul att höra att Krabban är igång och kör fortfarande. Snutslakt och Capital Rockers var band jag aldrig missade.

Postat av: Robert

Jag har några feta intervjuer med Snutslakt i lite mer udda fanzine. Jag kollar upp dessa, hör av mig till dig och frågar om du har dom.

2008-04-16 @ 05:50:06
URL: http://sodermalm.wordpress.com/
Postat av: Wild Wilson

Rydans bästa tid so far, var i the Originators...utan tvekan.

http://www.myspace.com/theoriginatorssweden

han har lämnat ett stort hål i Björkstaden.

2008-04-17 @ 17:32:52
Postat av: Sånger från nedre botten

Nu har ni fel. Rydans bästa band var Vredens druvor. Sen blev det allt för mycket råkkenrållmyter och hela den påsen. Med det sagt ingen skugga över bandmedlemmarna i Kepsarna.

2008-04-18 @ 11:13:32
URL: http://sangerfrannedrebotten.blogspot.com
Postat av: Roffe

Kul att höra att Krabban lirar. Han var grym redan med Snutslakt. Han arrade allt i bandet och visade mig hur jag skulle spela.
Hälsningar Roffe , bas i Snutslakt

2008-04-29 @ 10:45:51
Postat av: Punxinblack

Det var en fin tid - fan va vi höll på...

2009-10-01 @ 23:14:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback