Japop på TV med Rysk Pop

Till Janne Andersson Pops andra skiva - Rysk pop -82, hade man förkortat namnet till Japop, plockat in Tony Maneri från gamla Moderns på gitarr, Mats Ronnerstam på bas samt låtit Danne Sundqvist ratta ljudet.
Skivan blev lite av ett genombrott för gruppen. Tyvärr är plattan idag mer eller mindre bortglömd för den stora "allmänheten" trots att den huserar popärlor som "Blodspengar", "Meningslöst motstånd", "Modern romantik", Segrande ur striden" och fina "24 karat". 
Å andra sidan är vi fortfarande ett gäng som med ojämna mellanrum plockar fram och återupptäcker Janne Andersson. Dit hör dock inte EMI som aldrig tänkt återutge Japop på CD.
Så här är Rysk pop till er alla.  
 

Japop medverkade i TV vid två tillfällen. Första gången i "Bälinge Byfest" där de spelade "Redan försent" och "Till dej". Jag bandade framförandet på min då hypermoderna Grundig SVR 4004 som sedan dess gått ur tiden därför kan jag inte bjussa på det klippet. Men, vid andra tillfället hade jag min Video 2000 igång och fångade gruppens framträdande som kvintett. Tyvärr måste jag meddela att kvalitén är inte den bästa. Min gamla V2000 hade en förmåga att spela in med ytterst lågt ljud till en början, så därför är musiken väldigt låg, men höjs gradvis. Sedan har jag kopierat bandet med hjälp av en gammal V2000 maskin till VHS så det är en massa rullningar och färgtapp och andra irriterande störningar. Men håll till godo för här kan ni se JAPOP - Nånting mer och 24 karat.

Kommentarer
Postat av: Anders

Man buggar och tackar... och om mailar mig din adress så kan jag skicka en DVD-kopia av bällinge byfest.... som tack för all JAPOP och lite annat smått och gott som jag hittade här. En kanon blogg är vad du har... många gamla minnen kommer tillbaks



en gammal punkare från Halmstad... ano 1977.....då var jag 15 år.... och livet lekte..

Postat av: Hugo

Jocke Berner som spelar keyboards i Japop var tidigare med i Knugens Håf och Le Twist från Göteborg. Sedan gick han ner sig och blev chef på DN.

2008-09-06 @ 10:59:57
Postat av: olof

Rysk Pop var nog en av de bästa om inte den bästa svenska post punk skivan.

2008-09-07 @ 15:34:50
Postat av: Adam

Kanske lite för gammalt inlägg... men nu när ni ändå pratade om Bällinge byfest så undrar jag ifall någon har bandat när Siouxsie and the Banshees var där(1980-11-14)?

2010-03-21 @ 23:15:31
Postat av: Thomas

Verkar som om länken inte funkar längre. Vill gärna ha plattan igen HJÄLP!!!!

2010-12-14 @ 18:16:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback