Skabbs texthäfte eller sjung med Bosse

Ja, den blott 13-årige Bosse Löthén var Skabbs primära textförfattare och beskrev tillvaron ur ett högstadieperspektiv. Inte mycket har ändrats sedan "Den ljuva ungdomen" skrevs. Kapitalet tar fortfarande varenda spänn en tonåring har. "Ni klarar er alltid ändå" har blivit en sanning tack vara den nya arbetarregeringen, en regering som inte bara snackar om "att sänka vår standard" utan också gör det genom att ta bort samhällets säkerhetssystem, "medan dom har det bra genom krisens dar". Skabb exploderade punkvintern -77 som Sluskarna, förvandlades till Skabb i april 78, gjorde runt dussinet konserter, spelade in en platta, upplöstes och ombildades till Molotovs innan almanackan visade 1979.
Därifrån gick resan vidare genom Hjärnstorm och Stadion (Der Jugend). 

I början av 2000-talet nästan 25 år efter "Tankar i en skolbänk" bokdebuterade Bosse Löhtén som barnboksförfattare. Med motiveringen "Det är bara för att trycka dit min gamla svensklärare från högstadiet som jag gör allt det här. Hon sa att det inte finns ett jobb där man får betalt för att snacka, det har hon fått äta upp för länge sen. Bara för att toppa det så måste jag börja skriva böcker. Så jag har stor tacksamhetsskuld till den kärringen. Jag är säker på att hon visste att jag behövde provoceras till att göra de här sakerna."

2007 nästan trettio år efter Skabb-debuten var Bosse tillbaka med en skiva fylld av egna texter.
"Det ska vara på riktigt." och "-Jag vill inte bli uppfostrar-Bosse och förklara för ungarna hur de borde vara. I stället handlar det om att få dem att förstå att de är okej som de är."
I och med detta kan man konstatera att cirkeln är sluten.



Ladda ned Skabbs texthäfte med ackord som
PDF - HÄR!
Skicka sedan över Den ljuva ungdomen till ert barn med uppmaningen: greppa gitarren och sjung!

Kommentarer
Postat av: pecka

det var skabb som fick mig att bilda Pink Pyjamaz

2008-08-19 @ 21:15:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback