Proggmusikalens rockensamble

Nyligen fick jag en kompisförfrågan från Proggmusikalens rockensamble på MySpace. Jag kollade naturligtvis upp vilka som dolde sig bakom det långa namnet, och det var inte ett "ordinärt" band med ett krångligt namn utan istället en nyskriven musikal med influenser hämtade ur verkligheten: Janne - en proggmusikal.



Efter att ha lyssnat till musiken och låtarna på sidan kände jag mig ännu mer nyfiken på denna "proggmusikal", så jag kontaktade ensemblen med mina undringar och fick nästan omgående svar från en av producenterna - Johnny Telkkonen, det är för övrigt han och Benedikta Cavallin som står för musiken till - Janne. De båda tillhör dessutom Sveriges äldsta amatörteaterförening nämligen; Göteborgs teaterverkstad

Jag frågade Johnny hur det kom sig att det blivit en proggmusikal och om själva historien hade någon form av verklighetsförankring, kanske rent av ett politiskt syfte?

-  Jo, det finns en verklighetsförankring och ett politiskt syfte. Jag jobbade på socialjouren i Göteborg en period och slutade för ca ett år sedan. Där träffade jag ofta människor som sökte tillfärlligt boende av olika skäl. Ofta hade de redan boende men kanske hade "festat" och orkade inte, eller insåg för sent på natten, att det inte skulle kunna ta sig till det boende som ordnats genom socialtjänsten. När det blir en hel drös under en kväll samtidigt som man kanske jobbar med ett kvinnofridsärende där hon är tvungen att söka skydd och byta identitet, uppstår lätt tankar som; vafan, har vi inte lagt tillräckligt på det fyllot, han super ju bara bort det han får. Varför inte lägga pengarna på något annat. Om då denna fyllegubbe skadat och kanske rent av dödat någon, hur viktigt är det att ge honom tak över huvudet och mat? Förmodligen tycker många att man kan satsa på vården barnen eller något annat. Men tänk om det var din son, bror eller far? Det är svårt att bara säga det ena eller andra, men jag kände att jag måste rannsaka mig och akta mig för att bli avtrubbad.

- Musikalen ställer frågan; hur mycket är en människa värd? När skall man sluta satsa och ge upp, eller skall man det. Men, och det är viktigt att påpeka, vi skriver inte vår åsikt på någons näsa utan vill väcka frågan om människovärde utan att koppla det till ett politiskt block. Vi lever ju i ett mer kallt och individualistiskt samhälle, anser vi. Dock är det traditionellt mer vänster att ta upp en sådan fråga och de flesta är vänster i ensemblen på 25 personer.
Vi vill att alla ska tänka till ett tag, kriminella Janne som luktar urin på spårvagnen kanske skulle kunnat vara just din bror. Och varför blev han sådan? är det ren inneboende ondska eller är han ett offer för omständigheter eller vad..
Är han ansvarig själv? Eller har vi alla ett ansvar?

Själva grundmanuset till musikalen skrev Johnny och Benedikta Cavallin ihop, sedan processade man manuset i teaterensemblen. Om man ansåg att någon scen behövde kompletteras hade skådisarna och regissören fria händer. Ett mycket fruktbart och demokratiskt tillvägagångssätt enligt Johnny.

Har de då 70-talets vänsterpolitiska teater och proggmusik som inspiration för "Janne"? Och tycker de i så fall att det är dags att väcka upp den politiska teatern?
- Visst vi gillar alla Nationalteatern mycket och vill absolut säga något med vår föreställning. Så nog finns inspirationen där. Och visst skall den ideologiska teatern återupplivas.


Är du minsta intresserad av musik eller teater med ett socialt budskap ska du kolla upp Janne  - En proggmusikal, vilket du gör enklast, genom att besöka MySpacesidan -
HÄR!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback