Glamvågen 80-talet - Capital Rockers

Capital Rockers tillhörde Stockholms 80-talsglamscen tillsammans med Easy Action, Candy Roxx, och Glourious Bankrobbes  för att nämna de som lyckades släppa en platta. För det var just det Capital Rockers INTE gjorde. Och det berodde inte på att bandet hade dåliga låtar tvärtom vill jag påstå. 
Musikaliskt var Capital Rockers närmare sina New York Dolls-rötter än de ovanstående. Bandet spelade tuff och medryckande rock helt enkelt.

Jag har under många år försökt fixa en intervju för att kunna skriva historien om Capital Rockers. Mest har jag jagat Christian Rydström aka Krabban från Snutslakt eftersom jag på så sätt kunde slå flugor i en smäll. Och kanske kan det så småningom bli något, tack vare JG Marx från The Originators (Citizen Kane / The Pinheds) som är gammal polare med "Rydan". JG har också delat med sig av det inspelade Capital Rockersmaterial han har i sin ägo. Och bitvis är materialet helt brilliant. Nu ska erkännas att jag var stentork på Wild, wild, wild redan på 80-talet, jag hade en inspelning från Studion med Capital Rockers och den spelningen rullade extremt många timmar på SAABs lina i Trollhättan.

Att inte fler fått höra Capital Rockers är naturligtvis upprörande. Därför ser jag det som min plikt att dela ut åtminstone några av bandets bästa låtar. Förutom nämnda "Wild, wild, wild" som är en av de finaste rockdängor jag hört, så har jag inkluderat "Lookin´for a name" som är en låt som skulle kunnat vara med på Generation X platta - Valley of the dolls. Låten "Heartbeat" är i samma stil som den tidigare nämnda och har dessutom ett lätt "soulanslag" med läcker körsång. Sista spåret "Dance little sister dance" är en helt suverän Bruce Springsteen/Southside Johnny-pastich komplett med saxofon och handklapp, en låt som visar att Capital Rockers inte lät sig begränsas av några musikaliska ramar.

Jag hoppas att det lyser igenom rejält hur jävla bra jag tycker ovanstående låtar är. Och hur gärna jag vill att fler får chansen att höra detta "bortglömda" svenska rockband. Det är fullt möjligt att inte alla håller med mig och att kanske yngre rockers tycker att Capital Rockers låter för lite Motley Crue/ L. A sleaze... i det sistnämnda fallet vill jag bara påpeka att glam/sleaze/rock n roll aldrig är synonymt med ett band eller en "stil". Influenser plockas både här och där för att sedan bli den egna mixen. Till er andra som inte knockas av Capital Rockers storhet kan jag bara säga - synd.

Ladda ned, lyssna, njut, spela på festen, knäck en-två-tre bärs eller ta en och två -tre glas Jack/Jim Beam och låt dig svepas med i svänget från CAPITAL ROCKERS.

Capital Rockers - Four play.     


Kommentarer
Postat av: Pata

Nice jobb, Joakim. Kul att höra nåt av Krabban skulle det vara. Sist jag trägga honom (typ 20 år sen) hade han precis kommit hem från USA efter lite spelningar. :)

2008-11-15 @ 13:46:33
Postat av: Robert Nilsson

Skriker rätt ut i extas! Fan vad nice. Ett av mina absoluta favoritband.



Tack!

Postat av: Anonym

Riktigt bra. Påminner lite om tidiga Hanoi

2008-11-17 @ 20:53:25
Postat av: the originators





mer Rydis här:



http://www.myspace.com/theoriginatorssweden

2008-11-18 @ 08:05:17
URL: http://www.myspace.com/theoriginatorssweden
Postat av: Anders And

Har du hör om det blir någon punkgala på Berns eller är den framflyttad igen?

2008-11-18 @ 17:11:46
Postat av: jayster

näe....skall kolla

2008-11-19 @ 13:57:46
Postat av: Christian Rydström

Hej hej!



Tack för de trevliga omdömena och kul att Farbror har hittat några gamla demos som till och med har försvunnit ur min ägo...

Lattjo också att det verkar som om det finns folk som tycker att prylarna håller att lyssna på än idag...?

Vet att Farbror har sökt mej omkring bilder och ev. intervju. Hittade nyligen en bunt verkligt schyssta bilder med livefoton från bl.a. Studion.

Jag finns, välkommen att höra av dej så ska jag försöka vara tillmötesgående så gott jag förmår.



Christian/Rydan/Krabban

2008-11-22 @ 19:54:22
Postat av: Micke B

Visst va CR ett schysst band,synd att dom inte trändge igenom lite mer.Snutslakt va alltid en utav mina svenska punkfavoriter,rått å härlgt!

2008-11-27 @ 00:43:09
URL: http://www.myspace.com/trojnesweden
Postat av: Vinyljakten

Fan vad bra!

Synd att det inte finns någon skiva att jaga efter. Stort tack för suverän blogg och bra musik.

2008-11-28 @ 00:02:37
URL: http://vinyljakten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback