Efterlysning - Sabotage från Solna

Johan Norberg (Yale Bate) och jag har haft kontakt via nätet under en period och för en dryg månad sedan skickade Johan ett antal CD med "sitt" Radioprogram "Ett, två, ett, två, tre, fyr" om att spela själv. Ett litet stycka radiohistoria vill jag frankt påstå. Det smått fantastiska är att Johan bara var tretton år när han fick chansen att göra en hel programserie hos SR.

Johan:
Jag skrev ett brev till Sveriges Radio och efterlyste en programserie om hur man startar rockband. Några veckor senare hörde producenten (och kompositören av märklig konstmusik) Folke Rabe av sig och frågade om jag inte ville göra programmet själv. Han visste nämligen ingenting alls om modern rock. Vi träffades och arbetade snabbt fram en struktur på programmet. Han hade idéer om olika teman (om instrument, att skriva låtar, spela in en demo osv) medan jag fyllde i med lämpliga artister och andra personer att intervjua. Det senare var rena drömmen eftersom det gav mig möjlighet att träffa de flesta av mina egna idoler i band som Alien Beat, Bitch Boys osv.

Det finns givetvis massor att säga om programserien. Men jag vill gärna göra dig lite uppmärksam på bandet Sabotage som dyker upp i ett par av programmen. Dom var jämngamla med mig (gick väl i 6:an eller något sådant) och hade en jävla energi. Vi tog dom till Radiohuset och spelade 6-7 låtar. Sedan vet jag faktiskt inte vad som hände med dom. Du kanske borde göra en efterlysning via punkltjafs?

Ja, Johan har helt rätt. Sabotage är ett jättebra litet punkband från Solna som innan kallade sig Seg Deg.
Om jag uppfattade namnen rätt så hette medlemmarna:
Johan Liljenmark Gitarr
Thomas Nydahl: Gitarr
Mattihas Wiberg: Trummor
Och för att ni ska få chansen att upptäcka Sabotage så här nästan 30 år senare kan du ladda ner några låtar och en intervju med dem
HÄR!

Om någon av Sabotages medlemmar läser detta hör av er. Eller ni som minns bandet från Gräsrocken eller Apromus gör ett inlägg!

Kommentarer
Postat av: Peter Adlertz

Jag lirade bas i bandet under tiden som vi fortfarande hette Seg deg och var därmed med på inspelningen i radiohuset och lämnade bandet strax innan programet började sändas.



Jäkligt kul att lyckas hitta detta då mitt kassetband som vi fick med oss från inspelningen kommit bort.



Finns det mer material att få tag på???

2010-07-09 @ 20:40:36
Postat av: Mattias Wiberg

Hej! Kul att hitta detta 30 år senare! Jag var trummis och har faktiskt börjat lira i punkband igen på gamla dar: SST- Strindberg Som Tortyr.

2011-01-19 @ 19:28:24
Postat av: Anonym

Efter som Matte å Peter redan skrivit kände även jag Johan Liljemark, gitarrist i Sabotage att jag är vid liv. Kul att denna tidsepok vaknat igen.

2013-10-05 @ 08:23:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback