Tarantella - Nattens Dans



Ja, vilka var Tarantella förutom att de var polare med Jonas Gardell eftersom han hade lånat bandet sin skrivmaskin för att skriva baksidestexten till singeln?
Det enda bekanta namnet för mig är TANKS första trummis Hacke som hanterar trumstockarna på denna singel.
Nåväl, det är säkert någoin därute som vet mer.
Singeln är rätt märklig med tanke på att den kom 1986. Framsidan låter som en Noice-ballad inte helt oävet. Definitivt Håprdpop, B-sidan är hårdrock på svenska, otroligt märkligt, men rätt bra NWOBHM enligt mig.

Ni som vet mer om Tarantella hör av er berätta mer om detta 08-band.
Ni andra laddar singeln -
HÄR!

Kommentarer
Postat av: Maths

I Tarantella ingick Daniel (Squaty) och Robban. Delar av bandet bildade sedan Kabinettet. Tror de hade en låt som hette Übermensch också.

2009-10-29 @ 16:18:09
Postat av: Hannu

Är det inte fel låt att ladda ner här? Texten stämmer inte med vad skivan anger, och jag minns den inte sådan (har inte singeln tillgänglig)...?



Robban Widell var med, liksom Daniel Squaty, och de gick sedermera till att bilda Kabinettet. Robban har fått länken hit o kommer säkert bidra med mer fakta.



Bra band - båda två!



2009-10-30 @ 08:18:26
Postat av: Jane

Hej Farbror Punk! Du måste hjälpa mig! Jag håller på att gå under om jag inte kan få ordning på det hära.



Du vet Stig Larsson-filmen Punk som en spark i anus på varenda jävla kotte som finns på youtube? Jag måste veta vilket band det är som e med i del 02 (
http://www.youtube.com/watch?v=mxG92I), samma som sitter på tunnelbanestationen å snackar om sin skola o morsa, å sen sjunger på en konsert, "Punx unite"-låten (vad e de för låt förresten? finns den nånstans?). Dom e med sen å diskuterar punken i slutet på del 3 (http://www.youtube.com/watch?v=zWgXNSyfuDU) oxå, och kramar hejdå me varandra i slutet. Vilka är de? Måste veta! Om du kunde svara mig så vore det så jäkla hyggligt av dig! Det skulle göra mig glad.

Bästa

Jane

2009-11-02 @ 04:23:12
Postat av: Jabbe

Bandet heter the Mess.

Personerna som snackar är: Sångerskan i bandet Chris med polaren Kim.

2009-11-02 @ 09:31:37
Postat av: Farbror Punk

Jane: Jabbe har svarat. Men låten finns bara med i filmen. Och Chris var inte medlem i bandet. Hon var med i ett annat band som hade precis lagt av och Stig ville ha med henne som sångerska, så hon fick sjunga med The Mess bara för filmen. När jag intervjuade henne kom hon inte ihåg namnen på de i The Mess eller vad som hände med dem efter filmen.

Kan också nämna att från början ville Stig göra en film om vänskapen mellan Kim och Chris, spelningen i Rågsved var något som fixades speciellt för filmen eftersom punken var så "ny och spännande". Kim var med i bandet Sopstationsfolket (Kolla hans T-shirt). Sedan fanns han med i b.la. The Ass, Brilliant Boys, Beauty Box. Chris bildade Tampax Street som blem Modesty Blaise och senare Network.

Och som sista avslutande poäng, bör nämnas att Mertsi Zane (killen som visar kuken) var med i The TANKS som också skulle varit med i filmen men som bara han kliva in på scen innan det tog slut i kaos. Johan Thulin (The Stoodes) hann inte ens plugga i basen. Så nu vet du varför Mertsi och Johan finns med i omklädningsrummet i del tre av filmen.

2009-11-02 @ 10:58:17
Postat av: Jane

Aha! Åh tack för era svar! Jag tyckte hon var helt fantastisk nämligen, i all sin ärliga unga enkelhet. Ni

Är det alltså Chris Ros hon heter, och han Kim Rocker? (Är det samma som Kim Kuusisto?)

Ni vet inte om/var någon av deras musik fortf finns att få tag i?

Allt gott

Jane

2009-11-02 @ 13:41:57
Postat av: Jabbe

Vad gäller de kvinnliga modsbanden vettefan.

Demon med Beauty Box finns väl lite här och där.

Bl a på Punktjafs, där även Ass live finns.

(Bra mastring på den sistnämnda faktiskt. Vem har gjort den?)

2009-11-02 @ 17:41:59
Postat av: Robert - Södermalm

Det här är en klassingel!

Robban är som sagt Widell och en välkänd profil och grymt skön snubbe i punkkretsar i Stockholm, träffade honom senast på Strindbergs i somras på Kulturhuset.

Tummen upp för Robban, ska bli kul att höra den här igen, det var länge sedan.

2009-11-09 @ 16:11:32
Postat av: Kim Lovo

Underbara låtar! Denna sida äger. Tack. Vill bli punkare. En grej jag tänkte på: Kan man få filerna så att de går att lyssna på Mac också?

2009-11-10 @ 02:37:35
URL: http://www.kimlovo.com
Postat av: Robert - Södermalm

Om Tarantella och Jonas Gardells skrivmaskin vet jag inget, men om jag får komma med en gissning blir den följande.



Om Stockholms punkare var en mer homogen grupp de tidiga åren i Gallerian, på 4:an och Musikverket hade det framåt mitten av 80-talet blivit betydligt mer uppdelat i olika grupper.



Några få portar från stället där Musikverket en gång låg, i Götgatsbacken, mitt emot Slussens tunnelbaneuppgång, låg Bokkafét Svarta Månen. Där träffades en av de här punkfraktionerna regelbundet. Visst man inte vad man skulle göra, åkte man dit, för där hände det alltid något.



Izzy Young, gammal beatnik från 60-talets New York, Bob Dylan och annat var inblandad på något sätt i verksamheten, han hade ett digert jobb att hålla reda på alla snorungar. Han är still going strong och hans lokal ligger nu bortåt Mariatorget till, han fyllde 80 härom året.



Inriktning på Svarta Månen?

Ja, det var ju inget ställe där folk stod och vevade med högervåfflan om man säger så.

Mycket politiska tidningar och böcker fanns att köpa, läsa när man fikade.



Bland besökare som senare blev kända kulturpersonligheter kan nämnas just Jonas Gardell och Linus Tunström. Kanske lånade Gardell ut sin skrivmaskin en eftermiddag till Tarantella? Omslaget hade sett annorlunda ut om dom låtit jeppen med skägg designa omslaget på arabiska.



Mitt bästa minne?

Hela Huset Skakar och Strindbergs spelade en kväll i september 1983 akustiskt där, fan vilket drag det var.



Tyvärr slängde jag bort mycket tid just den period på alltför mycket alkohol och annat ännu värre.

2009-11-10 @ 19:40:48
Postat av: F Punk

Robert: Har Strindbergsspelningen på band... tror det var den första jag hörde tillsammans med Kungsan... så cafeet är bekant även om jag inte varit där ;o)

2009-11-10 @ 21:54:39
Postat av: Tant Punk

Dokumentär om bl a Robban

http://www.sr.se/sida/gruppsida.aspx?programid=909&grupp=8596&artikel=2508881


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback