Easy Action - är också bra rockenroll

100 höjdare är ett otroligt underhållande program.
I veckan skojade man med gamla glamrockarna Easy Action och visst, 80-talet är ett decenium lätt att göra sig lustig över. Men defacto var att man på programmets researchavdelning missat att Easy Action ska återuppstå dels för en spelning i 16:e december, men också lira på Sweden Rock sommaren 2006.
En annan sak man missar när man gör sig lustig över 80-talet och i det här specifika fallet Easy Action, är att de tillsammans med Hanoi Rocks var föregångare till L.As glam-sleazescen som exploderade i slutet av decenniet.
Poison rippade dessutom Easy Actions låt We go rocking och gjorde den till sin egen I want action, något som för övrigt ledde till att en domstol i mitten av 90-talet dömde Poisons skivbolag att betala dyra böter för låtstöld.
Så idag när det poppar upp massor av glamband till höger och vänster kanske det inte tycks märkligt med ett band som Easy Action. Men kom ihåg att 70 och även början av 80-talet var starkt konservativt och präglades av lätt ”proggestetik”.
Om nu punkarna fått stryk för att de hade stubbat hår och ring i örat var det inte lättare när Easy Action använde svart kajal, mängder med hårsprej, armringar, kråsskjortor och hål i båda öronen.
I Stockholm var det mindre uppseendeväckande men när EA gjorde en folkparksturné fick de verkligen veta att i resten av landet hade inte så mycket hänt sedan 50-talet.
Hursom helst så var EA (både första och andra upplagen) ett jävligt bra band och det är något som många missar.
Förhoppningsvis får de den cred de förtjänar nu av sina yngre efterföljare. Kanske band som CrashDiet, The Sweetbacks, Apes IQ, Hairspray Queens, Gemini Five mfl kunde göra covers på Easy Action som en tribut EP. Önska kan man alltid.
Och avslutningsvis, på tal om att önska. Nu vill jag se att EA släpper The Last Night of the Glam Gods på cd. En inspelning som gjordes vid bandets förra re-unionspelning. Med både första och andra upplagan.
Och visst, innan ett inlägg kommer - Easy Action var också Pelle Amlgren, 2Meter, Skogs och Ubbes band. Men Bosse (Zinny Zan) Belsen var också trummis i deras första sättning. Därav kopplingen och namnet som f.ö kom från 2Meter.

Kommentarer
Postat av: "Linda"

Inte att förglömma: Tommy Nilsson var en kort period sångare i Easy Action och sjöng således på en av de absolut bästa powerballader som någonsin getts ut på vinyl, nämligen "In The Middle Of Nowhere". Han tar i så han nästan spricker och säga vad man vill om Tommy Nilsson; röstresurser har (hade?) han gott om.

2005-12-11 @ 20:44:40
Postat av: F Punk

In The Middle Of Nowhere. Spelades in i original för filmen Blood Tracks och i filmens soundtrack sjunger Bosse, denna version är ev tänkt att släppas. Men visst hade Tommy en bra pipa. Han lyfte t.o.m bandet Horizont med sin röst

2005-12-11 @ 21:03:37
Postat av: "Linda"

Har letat febrilt efter omslaget till plattan "That Makes One" (1986) men utan minsta framgång. Du råkar inte ha något tips var man kan hitta det?

2005-12-20 @ 12:03:31
Postat av: F Punk

Jag har plattan och kan rippa min CD. Fast du kanske vill ha plattan. Jag såg faktikst ett vinyl ex på Knastret i Karlstad. Klasses i Jönköping är ett annat tips. Och på tal om T Nilsson kan du säkert hitta Horizont på vinyl för en tia. Rätt trist musik, men Angelica är inte dum. Där får Tommy klämma i rejält. Och visst han döpte dottern senare till Angelica.

2005-12-20 @ 12:33:35
Postat av: "Linda"

Jag har plattan som mp3:a men saknar dessvärre omslaget. Jag tillhör nämligen den kategorin av dårfinkar som måste ha alla låtar ordentligt taggade, original-omslag och rippen i minst 192kbps. Som pricken över det berömda i:et så brukar jag även remastra en hel del låtar. Så när jag blir gammal (förhoppningsvis) så kommer jag antagligen att kunna se tillbaka på mitt liv och säga: "jaha, jag har tillbringat sammanlagt fyra av de senaste nio åren med att rippa, tagga och remastra mp3-filer, och varför fick jag inget nobelpris?"

2005-12-20 @ 21:48:45
Postat av: "Linda"

Nu har jag åtminstone fått tag på framsidan av omslaget. Bara baksidan kvar då. Den som söker han finner.

2005-12-21 @ 12:37:28
Postat av: Anonym

Jaja. m du fixar det. Låt mig veta annars scannar jag av det. Hade f ö skivan (omslaget) med mig när jag fixade min Fredrik Von Gerber frilla våren 91.

2005-12-21 @ 14:37:05
Postat av: jimpa

ja apes iq och easy action har ju VÄLDIGT tydliga likheter... NOT! haha...

2006-03-15 @ 12:53:39
Postat av: Jack Hansen

Linda, kul att du satsar på remastering - det är helt klart värt en medalj - har du några remastrade låtar med Noice-anknytning?


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback