På måndag är det dags


Glamvågen 80-talet - Dream Police

Efter splittringen av Easy Action drog Bosse aka Zinny Zan till New York för att försöka få till ett band. Men inget fruktbart kom av New York-vistelsen, så Bosse tvingades hem till Sverige igen.

"Inget band, ingen bostad,  inga inkomster, men jag var fast besluten om att sätta ihop något nytt. Det blev Dream Police, Jonas från Glorious Bankrobbers kontaktade mig och jag hängde på. Dream Police gjorde väl inga stordåd direkt, men fick en ganska stor "following" och blev lite av ett kultband. Av någon anledning så var Dream Police än värre när det gällde sprit, sex ,droger och rock´n´roll än Easy-Action. Dessutom i ett snabbare och vildare tempo. Men partajandet med Dream Police var inte det glada, galna och bekymmerslösa, utan bara kall hård verklighet som till slut slog bandet i spillror..."

Tyvärr har jag inget med Dream Police. Så om någon skulle sitta på inspelningar med bandet hör av er.





Tack till Micke Börjesson för lån av bilder och klipp.

Drugs 65 - Hjulsta

För ett tag sedan publicerade jag en fin "provinspunkbild" på Hjärnsubstans.
Idag är det dags för Drugs 65 från betongens hårda värld - Hjulsta. Ja, Stockholm är inte bara stureplan och kungahuset.
Micke Börjesson hamnade sedermera i TROJNE och 1988 åkte han på semester till USA, där han fortfarande bor kvar.

En historik kring TROJNE kommer på Punktjafs.



Tack till Micke för lån av bild.

Road Rats

I Road Rats, senare Rolene, fanns ex-Hanoi Rocks-trummisen Jesper "Gyp Casino" Sporre. Danny "Wilde" Lagerstedt från Easy Action och Conny Blom. Gruppen var en vass och svängig powertrio men nådde tyvärr inte ut till den potentionella publiken. Visst, var Road Rats/Rolene "stora i Finland", men liksom de andra pionjärerna i svensk glam/sleaze borde Road Rats nått längre än de gjorde.
L.A-scenen kopierade senare hela konceptet från de nordiska banden och skördade massiva framgångar.
Nedan ett reportage från Idolblaskan OKEJ, när Road Rats spelade i Finland tillsammans med Blackfoot, Girlschool och Europe. Klicka på bilde för att läsa.
Ladda hem spelningen från
Kungsan 830606 här!


En svensk "Do the Pop"

En svensk motsvarighet till den suveräna samlingen Do The Pop med Australiens skramligaste och mest fuzzade garageband, hur skulle en sådan samling kunna se ut?
Frågan är ställd av Pecka i Gävle, som i sin tur fått frågan av några amerikaner.

Och när jag funderar över en dylik antologi, finns det sådan som känns självklart. Band som Nomads, Wayward Souls, Psychotic Youth och The Sinners bör naturligtvis finnas med. Singelpärlor som Shoutless klassiska Insane och Problems Kroppsvisit.
Men sen då?

När Svenska garagevågen svepte fram bildades mängder av band. De flesta höll precis som sina amerikanska förebilder bara för en eller ett par fantastiska låtar. Men andra som The Creeps utvecklades och blev framgånsrika.
Och när man är inne på The Creeps vilken låt väljer man då? Nåt från första farfisa-plattan, eller läckra "Now dig this"?
Minns ni överhuvudtaget alla band, jag känner mig själv osäker.
Crimsom Shadows, The Pyromaniacs, Mosquitos, Dr Yogami, Stomach Mouths, The Public Vein, Hidden Charms, The Slammers, Hollywood Indians, The Bangsters, Maryland Cookies, Slobster, Undertakers, Pinheads, Zap-Guns, Backdoor Men, Watermelon Men, The Extremes, Pushtwangers, Dead Scouts, Bottle - Ups,  Cornflake Zoo mfl...

Men, ska man inkludera band som Guitarr 66 från Ljusne?
Personligen tycker jag att Rock Set från Piteå är självskrivna, bandets tidiga influenser var Dr Feelgood och Eddie & The Hots Rods och de liksom The Pinheads gled mer mot garagerocken när 80-talet kom. Men håller ni med?
Och hur är det med Madhouse känns inte Innervoice som en nyavågen-garagelåt?
Klippans eminenta Kommisarie Roy, Legendary Lovers, Friends Inside borde inte även de vara med?
Och Union Carbide... visst är de också rätt. Precis som Sonic Surf City. Och allt LP Andersson varit inblandad i eller är Voodoo Dolls för mycket rockabilly och Cry för mycket punk?
Och Sator då?

Ja, kära bloggläsare. Som ni ser är det ett delikat problem att välja band och låtar. Därför vill jag ha igång en diskussion kom med era tips och förslag. Tänk ett varv extra för ibland är punk och slammerrock samma sak, Stoodes - Psycotic är definitivt slammerskolan, men klassas som punk...
Kom igen låt förslagen strömma in.


Skånsk rock & vrål



Ett rejält reportage om den skånska rocken från Musikens Makt 1977.
KLICKA på bilden för att läsa.

Hårdrock på TV - nej tack!

Metallica toppar försäljningslistan. AC/DC säljer slut sin kommande konsert på elva minuter.Och Sweden Rock är Sveriges största musikfestival. Hårdrocken är den populärste musikformen vill jag frankt påstå.
Men, hur ofta ser du någon typ av "hårdrock" i våra svenska TV-kanaler. SVT la ner Rundgång trots finfina tittarsiffror. Och de komersiella kanalerna ska vi inte ens tala om. De vet inte ens vad ordet musikintresse betyder.

Nä, det finns en vrång inställning hos SVT och ett ekande mentalt tomrum hos de komersiella tv-bolagen. Man behöver inte vara raketforskare för inse att här finns en potentiell storpublik och en möjlighet att tjäna pengar på reklmintäkter!  

Om jag sysslade med TV då skulle jag kunna tänka mig följande programförslag:
En hårdrocksvariant på Doobido/Så ska det låta, där deltagarna får framföra "Highway to hell", "Starstruck", Ace of spades", "Fade to black" och "Fear of the dark". Vilken perfekt familjeunderhållning på fredagskvällarna.

För de unga skulle man köra igång "Lilla Glamspegeln" där svenska glam/sleazeband som Vanity Blvd och Crazy Lixx intervjuas och spelar live, dessutom gör man i varje program en rejäl djupdykning i den japanska visual-kei-scenen.

För de som vill ha lite tuffare tongångar finns programmet Impax (En stålsort som är både stark och seg, ja man har ju jobbat i metallbranchen förr). Där kan man se inhemska storheter som Amon Amarth och The Haunted såväl som de senaste indonesiska black metalbanden och amerikanska ny-thrashband. I varje program tittar man dessutom på ett klassikt extremmetalband; Possessed, Sepultura, Dark Angel, Bathory, Candlemass och Hellhammer är några av de som avhandlas.

Förutom ovanstående förslag utökar Kulturnyheterna programtiden med tio minuter där man helt ägnar sig åt hårdrocken, de senaste böckerna, intressanta konserter samt DVD och cd-släpp.
Dessutom återanställer jag Melker och Mattias för en ny omgång av Rundgång.

Nu är det som sagt inte jag som styr musikutbudet i TV. Men om någon av de ansvariga har lite av egen tankeförmåga så finns publiken bland såväl ung som gammal, kvinna som man. Å andra sidan kanske vi inte vill att TV-4 sätter sina fekaliefingrar i vår musik för en tuffare variant av IDOL. 
För vem vill se ett gäng pandasminkade och spikarmbandsklädda tonåringar målbrottsgrowla "Blashyrkh" eller försöka sig på lite sköna dödsgrymt när de tolkar "Into Crypts of Ray". Å tredje sidan, kanske är det just det man VILL se.
Eller?


Historien på repeat - låtar man kan återanvända del1

För er som inte hänger på MinRymd och inte är "kompis" med gud och alla tänkte jag vidarebefodra ett litet blogginlägg från nationalpoeten och samtidstolkaren Johan Johansson.

"Det är ju inte direkt med glädje som man alltför oftast tvingas inse att nutiden gör forntiden mer aktuell än någonsin. Jag vet inte om den finns på min profil än, men jag har laddat upp en låt från -94 som är värd att köras i repris.


På skiva finns den på albumet "Johan Johansson...och hans lilla svarta värld", men det här är en skojig liveinspelning gjord på Tantogården -96 av den eminenta Nenne Zetterberg. Dessutom med en tämligen hyfsad lineup vad gäller musiker:

Johan Johansson - sång, Peter Ampull - Gitarr, Niko Röhlcke - gitarr, Chips Kiesbye - gitarr, Anders Hernestam - trummor, Lasse Bax - bas

Inspelningen är tämligen larmig, så det är lika bra att kasta med texten också - så är det bara för dig att sätta igång att leka "Allsång vid datorn" så det står härliga till.


Må marknadspajasarna gräva sin egen grav en gång för alla!


SKIT!
DET GÅR SIRENER OCH HÖRS PRAT
ATT NI HAR LEVT FÖR GOTT OCH BRA
OCH HAFT DET ALLFÖR LIKADANT
OCH VARIT FÖR SNÄLLA MOT VARANN
EN ÖVERSOLIDARISK VÄRLD
MEN JAG HAR ÄNDRAT PÅ DET DÄR
JAG FICK EN FALLSKÄRM OCH BLEV RIK
-NI FICK ETT LASTBILSLASS MED SKIT!

CHEFER FRÅN BÖRS OCH FOND OCH STAT
OCH EN KONSULTKONSULT OCH JAG
VI SPELADE MONOPOL IBLAND
OCH ALLA BARA VANN OCH VANN
OCH SEN NÄR ALLTING GICK OMKULL
SÅ SA VI "HOPPSAN!" MED EN MUN
MEN SEN SÅ KOM VI PÅ ATT NI
KAN JU TA HAND OM VÅRAN SKIT

NU ÄR DET DAGS FÖR ALLA ER
JA, NU SKA NI FÅ VARA MED!
GLÖM BORT ER FOLKHEMS VÄLFÄRDSSTAT
NU VILAR ANSVAR PÅ ENVAR
VI KNÄCKER KÄPPEN FÖR DIN FAR
VI STÄNGER DAGIS FÖR DITT BARN
VI FLYTTAR ÄTTESTUPAN HIT
ER NYA HUSMANKOST BLIR SKIT!

VÅR BANK GICK NÄSTAN HELT OMKULL
MEN NI BETALADE VÅRAN SKULD
OCH NÄR VI SÅLDE UT DEN SEN
JA, DÅ BETALADE NI IGEN
FÖR KARUSELLERNA GÅR RUNT
TACK VARE DIG, SOM ÄR SÅ DUM
ÄLSKADE TROGNA IDOIT
BON APETIT - HÄR FÅR DU SKIT!

MEN FÖR MIN DEL ÄR KRISEN KLAR
STOPPA NI UPP DEN NI-VET-VAR
JAG HOPPAR FALLSKÄRM ÖVER SCHWEIZ
UT FRÅN ETT JAS-PLAN (köpt av dig!)
JAG SÄGER TACK OCH HEJ TILL ER
MEN BIT IHOP NU, EUROPÉER!
KÖP EUROPEISK BILLIG SPRIT
ATT SKÖLJA NER ALL DENNA SKIT!"

Johan på MinRymd

För er som ställer kommunism och kapitalism mot varandra:
Kommunismen kraschade en gång på drygt 70 år. Kapitalismen har kraschat tre gånger inom samma tidsrymd, de senaste två gångerna inom loppet av 15 år.
Jag lägger ingen värdering i detta, men det är alltid roligt att jämföra äpplen och kiwifrukter, som man säger ;o)


Svenska glamrocksvågen 80-talet - Candy Roxx

Den nya glam/sleazerocken är större än den var på det spandexbeklädda 80-talet, både internationellt och här hemma i svedala. Men, som den musikaliske arkeolog jag utger mig att vara tänkte jag påminna om de blågula rötterna till dagens tuperade hårband. Ett av banden som följde i Hanoi Rocks / Easy Actions fotspår var Randy Cocks eller Candy Roxx som de mer passande bytte till när Music For Nations skulle ge ut deras vinyldebut. Bandet gavs rejält utrymme i Idolblaskan OKEJ. Här nedan ett reportage från Island, där gruppen gjorde succé.
Passa på också att ladda hem livespelningen från Kungsan.
Over and out!



Candy Roxx - Live i Kungsan 840706

Bangsters - Escape to Hudiksvall

Ja, det är alltid läge att hylla Hudiksvalls kändaste garagerockare - Bangsters.
Titta bara på bilden nedan hur den unga Sigge Hill skuttar likt en Pete Townhead på en näve "Purple Hearts".
Bandets inspelade diskografi är inte utgiven på CD, därför vill jag bjussa på Escape from Bubblegum land. En demo som var så bra att New Rose släppte den på platta utan att ens blinka.


Jag har fortfarande inte gett upp hoppet om att någon med lite tid ska ge sig i kast med ett "Garagetjafs". En sajt som samlar den svenska garagevågen. Där Bangsters skulle vara ett självklart inslag tillsammans med Backdoor Men, Crimsom Shadows, Wayward Souls, Shoutless, Hidden Charms, Cornflake Zoo, Stomach Mouths mfl...
Finns det verkligen ingen som skulle kunna greja detta?
Jag väntar och längtar.

Bangsters - Escape from bubblegum land

Timbro-Nicke den här är till dig

För att återknyta till Nicke Punks inlägg, verkar det som om den "sunkiga socialismen" är med och räddar USA, Wall Steet och världsekonomin. Jojo, nu passar det med solidaritet när man lekt monopl med människors sparade livskapital. Då ska skattebetalarna, stora som små ( ja det är liksom det som är socialism, att alla delar på bördan och hjälper varann) ställa upp utan prut.
Undrar om Timbro har hittat någon vänsterkonspiration som man kan skylla på. Eller kanske det är Al-Qaida eller något annat. För den skenande hyperkapitalismen kan det väl ändå inte bero på?!?!
Så kom igen Nicke våga svara!

Medborgarhuset 30 år - del två.

Ja, som det Stoodes-fan jag är måste jag naturligtvis passa på att separat fira bandets scendebut.
I dagens sättning av bandet ingår Micke Ghomri som redan för trettio år sedan var polare med Torkel, Gamen, Johan, Jonte och de andra i Stoodes och därför befann sig på plats i Medborgarhusets stora hörsal.
Här följer hans minnen från kvällen:
The STOODES Medborgarhusgiget
Jag och några andra ur Wasa-Ligan, alla gamla kompisar till DT och Jonte i The Stoodes, skulle förära Medborgarhuset med en visit. Ryktet hade spridit sig att det var dags för Stoodes premiärspelninge och den ville vi inte missa. Skinnpajen dekorerades med The STOODES på ryggen. Jag ville visa såklart vilket band som gällde.

Utanför Medborgarhuset drällde det av punkare och välfyllda ölpåsar. Vilket verkade lovande. Insidan av Medborgarhuset var mindre lovande. En alldeles för stor lokal - modell aula. Och sittplatser på ett rockgig nä, det kändes lite för mycket Genesis. Å andra sidan var det en skön stämning  av "oro" i luften.

Dom andra banden förutom The Baiters, kommer jag inte ihåg, möjligen bandet med det fjolliga namnet - Fagin, som verkade ha någon slags styrande funktion för gigen. The Baiters gjorde en bra spelning. Dom såg rätt ut och levererade bra punk, och jag gillade det. Fast nu var det ändå så att det som gjorde störst intryck på mig och på alla närvarande, strax innan Baiters, var: "Stoodes på scen".

Bandet hade börjat med att instruera Jonte hur trumkompet till Dirt gick. Jonte har senare berättat att, han kunde se hur publiken liksom stannade upp innan de "hittade nivån" och kunde anpassa sig. Jag har för mig att Mertsi Zane, röjde runt med D.T. framför scenen. Johnny Pep tror jag hade övat på Dirt för det lät liksom lite bekant. 2 meters vita gitarr, som såg ut att vara snickrad i träslöjden. Åstadkom ett skrapande, hackande läte. Gamen flashade, som vanligt, med sin slitna ljusblå Fender telecaster. Jag vill minnas att den stod för största delen av det mycket klädsamma feedbacksoundet som fylle hörsalen. DT lyckade hur som helst med att ramla ihop ganska omgående på scengolvet, och tillbringade större delen av giget där. Hans mikrofonteknik blev länge ett hett diskussionsämne. Hur lyckas man hålla micken åt ett håll och sjunga åt det andra???

Det hela blev en uppvisning i det pardonlösa sound som jag just då hade kommit i kontakt med genom band som t.ex  The Stooges och Pink fairies. Det var totalt jävla mangel. De flesta var nog knappast beredda på det som skedde. Headset var inte så vanligt på den tiden, men några ur publiken längre bak hade säkert önskat ett sådant på frontmannen. Deep härmade The Whos gitarrist Pete Townsend genom att slå sönder en gitarr till småsmulor. Det tog några år innan jag stötte på situationen igen, och då när jag läste Socker Conny. På det sätt som Socker Conny gör skräp av en synth är en kopia av D.T.s tilltag. Jag är säker på att Jocke Pirinen också satt i publiken?

Jag vet inte hur länge de spelade men vi fick nog mer än vi hade väntat oss. Och andra mer än de tålde. Dessutom det här var helt nytt, rock against music. OK jag gillar välrepade grejer. Men vafan det här funkade. Jag blev förövrigt erbjuden en plats som sångare i Eero Koivistos dåvarande hårdrocks band Warrior innan The Stoodes gick på scen. Hur det gick är en annan story. Och hur Eero själv blev influerad av The Stoodes i hans senare karriär som designer m.m. kan väl bara tolkas som "rent hus". För det var vad The Stoodes lyckades göra med det mesta av den dåvarande så kallade musikscenen. Efter giget var det om något ännu rörigare folk var chockade och förbannade förutom den lilla skara av oss som gillade vad som hade utspelats. Någon hade till och med ringt snuten. Så vi fick lite kalla fossingar och drog oss undan innan vi lyckades att söka upp DT och Jonte. Alla av oss stod inte på riktigt så god fot med polisen.

Mental Michael Ghomri


Medborgahuset - 30 år

Den 30:e september i år markerade trettioårsjubileet för The Stoodes första spelning på Medborgarhuset i Stockholm. En spelning som också blev vattendelaren mellan den gamla rocken och nya - punken.  Ändå var tanken med galan den motsatta, att det inte spelade någon roll om du gillade rock, pop eller punk här var det fem nya, spännande rockband som vid ett och samma tillfälle fick chansen att visa upp sig för en större publik, genom ett initiativ från popbandet Panic.

Gruppen Panic stod kvar med en fot i den gamla musiken men hade även lyssnat in sig på den "nya-vågen". Vad man framförallt anammat, rent attitydmässigt, var punkens gör-det-sjäv-estetik. Bandet ville spela för en större publik än den vanliga klicken av fritidsgårdsbesökare och hade fått nys om att man kunde hyra Medborgarhusets stora hörsal, helt sonika bokade man salen, frågade gruppen Fagin om de ville vara med, då Fagin nämligen hade den P.A-anläggning som var nödvändig för att genomföra galan. Man frågade också Ekeröpolarna i The Baiters om de ville medverka samt banden Troja och The Stoodes.

Jocke Grafström (f.d. basist i Fagin): " En kille i bandet Panic kallade till ett möte om spelningen. På detta möte, där vi bestämde ett antal detaljer kring spelningen, började vi prata med en seriös kille som spelade gitarr i ett av banden, Stoodes. Han föreslog att vi skulle hänga med och kolla in ett rep med dem före spelningen.

När de satte igång fick jag en av mina tonårs största chocker. Nog för man var van vid skrål och skrän - vi var ju inte så himla tonsäkra själva - men Stoodes var något alldeles unikt. Man hade hört punkband förut, men det gick alltid att urskilja en ackordsföljd och i de flesta fall även någon slags melodi. Så var dock inte fallet med Stoodes. Allt som gick att urskilja var en trumrytm och en skrapande distad blandning av övriga - bas, gitarr och vrål - och de såg inte ens ut som vi tyckte punkare skulle se ut - inga färgglada frisyrer eller ilsket uppåtstickande hårtestar."

Men det var just den publiken som galan lockade.
Micke Ghomri (polare med Torkel och Jonte i Stoodes): " Ryktet hade spridit sig att det var dags för Stoodes premiärspelning och den ville vi inte missa. Utanför Medborgarhuset drällde det av punkare och välfyllda ölpåsar. Vilket verkade lovande. Insidan av Medborgarhuset var mindre lovande. En alldeles för stor lokal - modell aula. Och sittplatser på ett rockgig nä, det kändes lite för mycket Genesis. Å andra sidan var det en skön stämning  av "oro" i luften.

Denna oro var inte helt obefogad. Dels hade Fagin problem med P.A-t som vägrade samarbeta. Dels friktionen mellan punkarna och den vanliga publiken, samt vakterna som bestod av polare till Panic. In i det sista hade man ingen bestämd spelordning för banden och lät därför, oturligt nog, fast det beror naturligtvis hur man ser på saken, The Stoodes börja.

Stoodes hade som vanligt långt innan själva spelningen börjat hinka alkohol och bandets frontman Deep Torkel var rejält tankad när han äntrade scenen likt en glad och sillstinn säl. Gunnar Salander bedyrade i sin recension i Svenska Dagbladet att något sämre hade han aldrig hört "De spelade inte toner bara oljud och dessa kom för säkerhets skull i otakt."
Aftonbladets Arne Norlin kontrade med att: "Första bandet, Stoodes försökte leva upp till punkarnas dåliga rykte."

I punkfanzinet Anakri o Kaos skrev Jonas Almqvist om framträdandet: " Men när det hela väl kom igång, studsade publiken tio meter tillbaka i bänkarna. Ljudet var helt enormt. Publiken blev som tokig. Kanske inspirerade av Torkels utlevelser på scenen, som den packade desorienterade sångaren. I början höll han sig på scenen. Slängde sig än hit, än dit. Rullade runt och bara skrek och skrek....ibland även i mikrofonen. När han tröttnade på det, slängde han sig ner på scenkanten och började snacka, skrika och nojsa med punkarna vid scenkanten. Och det var väl roligt i en fem minuter, sedan tröttnade Torkel och slängde sig ut bland publiken. Fast publiken gillade inte Torkel, så de slängde tillbaka honom på scen. Men han gav sig inte utan tog ett nytt Tarzan-språng ut bland en chockad publik. Och chockade arrangörer som vrålade till publiken: Lugnar ni er inte så skickar vi polisen på er.  

Att The Stoodes scendebut lämnade publiken likgiltig kan man knappast påstå. Enligt Deep tvingades man av scenen och fick dessutom efteråt "ta en massa skit från pressen".
Och visst, SvD och Aftonbladet skrev ner The Stoodes framträdande. Men å andra sidan fokuserade punkfanzinen Anarki o Kaos och R.i.P sig helt på just Stoodes och Baiters. Jeppe Ekholm skrev i R.i.P: "Improviserad rockgala på Medborgarhuset den 29/9. Kunde det vara nåt? Jo, Baiters från Ekerö skulle b.la andra lira den kvällen. Förutom dom ett antal funk, rock´n´rollband och ett annat punkgäng som hette Stoodes och var först ut på scen." Jeppe valde att helt negligera de andra tre banden, Panic, Troja och Fagin i sin recension. Man kan med andra ord instämma i SvD-rubriken "Tanken var god..." men att den tänkta musikintegrationen inte förverkligades.

30 år senare känns det kanske lite märkligt att skiljelinjen mellan punk och annan musik var så knivskarp. Då man bara ett par år efter Medborgarhusgalan kunde se renodlade punkband spela med proggrävar så väl som syntiga post-punk-akter och popband. Dessutom kan man förmoda att om galan gått av stapeln idag, hade det antagligen varit The Stoodes som häcklats istället för Fagin, som då enligt basisten Jocke Grafström, möttes med skrik och skrän om att de skulle sluta spela sånt skräp, eftersom dagens punkpublik är mer kräsen än gårdagens och kräver likt gårdagens jazzrockare att bandet ska kunna spela och sjunga bra, dessutom ha bra ljud.

Min tanke med att uppmärksamma trettioårsjubileet av Medborgarhusgalan är att jag vill ge en nyanserad men också diversifierad bild av kvällen. Och att inte bara falla in i punkjubileumskören och ge allt utrymme till Stoodes och Baiters. Nä, det är kanske dags att ge både Fagin och Panic upprättelse. Troja lämnar jag dock därhän då jag inte lyckats lokalisera någon av bandets gamla medlemmar (Och kanske spelade de som det ryktades - jazzrock och i så fall finns ingen pardon).

Vad få kanske känner till är att Panic strax efteråt bytte namn till Schnabel och med hjälp av pengarna från Medborgarhuset spelade in sin debutsingel - A Fairy Tale About a Furry Tail och senare släppte den helt lysande singeln - Man med paraply på etiketten - Stranded. Men också att gruppen återigen spelade med Stoodes på McDonalds personalfest. Och för att ytterligare spä på ödets ironi är bandets gamle basist och sångare Richard Gramfors ägare av filmföretaget Klubb Super-8 så därmed korsas Panic och Stoodes vägar ånyo då Deep Torkel, som regissör, numer ägnar sig åt att mangla film i stället för instrument. För övrigt finns Stoodes såväl som
Fagin numer på Internet och MySpace.  


Men för att nu låta Fagin få chansen till upprättelse och dessutom möjlighet att fylla i några tidigare luckor i historien lämnar jag över textutrymmet till bandets forne basist Jocke Grafström som minns klart och tydligt hur det egentligen var:
30 år sedan Medborgarhuset

Vi hade bara haft en spelning före Medborgarhuset.  Nja, spelning var väl att ta i. Den blev faktiskt aldrig genomförd, vi bara flyttade all utrustning. Det visade sig att stället hade en, på 70-talet (im)populär, ljudstyrkebegränsare som bröt strömmen då ljudvolymen överskred 90dB. Detta omöjliggjorde genomförandet, så vi fick snällt åka hem igen.


Hur som helst så fick vi strax därefter nys om en spelning på Medborgarhuset. Vi blev tillfrågade om vi ville vara med, kanske p.g.a. att vi hade tillgång till en ganska så fet PA-anläggning, visserligen inte riktigt intrimmad, men PA-anläggning. En kille i bandet Panic kallade till ett möte om spelningen. På detta möte, där vi bestämde ett antal detaljer kring spelningen, började vi prata med en seriös kille som spelade gitarr i ett av banden, Stoodes. Han föreslog att vi skulle hänga med och kolla in ett rep med dem före spelningen. Sagt och gjort följde vi med. De repade, som jag upplevde det då, lååångt utanför stan - och åt fel håll. Som uppväxt i Spånga (nordväst om Stockholm) så är det ganska exotiskt att åka med Saltsjöbanan åt sydost - inte minst om man som jag var, bara 15 år.


Väl framme, någonstans utefter Saltsjöbanan, gick vi ned i en källare där bandet skulle repa. När de satte igång fick jag en av mina tonårs största chocker. Nog för man var van vid skrål och skrän - vi var ju inte så himla tonsäkra själva - men Stoodes var något alldeles unikt. Man hade hört punkband förut, men det gick alltid att urskilja en ackordsföljd och i de flesta fall även någon slags melodi. Så var dock inte fallet med Stoodes. Allt som gick att urskilja var en trumrytm och en skrapande distad blandning av övriga - bas, gitarr och vrål - och de såg inte ens ut som vi tyckte punkare skulle se ut - inga färgglada frisyrer eller ilsket uppåtstickande hårtestar.


Vi själva i bandet Fagin hade ingen som helst relation till punkare deras subkultur. Vi var influerade av bluesrock a'la Bruce Springsteen och Deep Purple och inte helt otippat av blues-/progressivrockbandet Uriah Heep.


På dagen för spelningen så kom vi så tidigt det bara gick till Medborgarhuset för att hinna rigga upp den ännu ointrimmade PA-anläggningen. Det visade sig vara ett klokt beslut eftersom vår ljudkunnige keyboardist inte hade fått alla lödningarna rätt i multikabeln samt att det vara något fel med avskärmningen. När vi slog på anläggningen uppstod ett öronbedövande nätbrum och trots att vi kommit in i lokalen mer än fyra timmar före spelningen så hade vi inte fått igång anläggningen i tid.


Som jag förstod det var det helt utsålt och när vi äntligen kom igång med publikinsläpp så vällde det in en hop med punkare som formligen rann in som en kulört smet. Vi förstod ganska snabbt att det vi hade tänkt spela förmodligen inte skulle uppskattas så enormt av alla dessa. Och vi som hade lyckats lura dit såväl Aftonbladet som Svenska Dagbladet. Vi var unga och blev mer och mer frustrerade, dels beroende på att PA-anläggningen vägrade fungera som tänkt och dels för att organisationen/logistiken hur vi skulle spela var minst sagt obefintlig. Att det blev så berodde förstås på ungdomligt oförstånd.


Först ut att spela var Stoodes. Jag har inget minne av hur länge de spelade, men jag upplevde det ungefär som när vi var i deras replokal och lyssnade, dvs. ganska osammanhängande. När det slutligen var dags för Fagin att spela så togs det av punkfraktionen emot ungefär som vi förväntat oss, dvs. de skrek och skränade om att vi skulle sluta spela sån't där jävla skräp. Nu var det förstås inte bara punkare i publiken och spelningen gick att genomföra, även om vi kände oss ganska stressade av situationen.


Som alltid när många unga samlas så uppstod en del gruff mellan olika grupper i publiken och smärre slagsmål uppstod här och var och våra dörrvakter hade svårt att hantera situationen. Mitt i all denna stress kommer Aftonbladets reporter och vill intervjua. Någon slängde ur sig att: "Det är dom där jävla punkarnas fel att allt pajjat. Ingenting fungerade och det var Stoodes fel.". Så var det naturligtvis inte. Att ljudsystemet inte fungerade var vårt eget fel och det enda Stoodes gjorde var att spela, precis som alla andra. Reportern snappade naturligtvis upp denna konflikt, som inte fanns, och blåste upp den - precis som Aftonbladet numera alltid gör med "storbråk" och "xxx rasar" osv.


Detta var det första mötet jag upplevde mellan punken och den mer traditionella bluesrocken. Med tiden har musiken och subkulturerna påverkat varandra och idag ser jag inte längre konflikterna. Jag skulle vilja säga att punken, precis som många andra musikstilar och subkulturer, har i många delar genomgått en lyckad integration.



Vill du höra lite av giget KLICKA HÄR FÖR STOODES!
eller KLICKA HÄR FÖR BAITERS!


Nostalgiska gubbjävlar?

I en DN-artikel från 2006 (Tack för länken Pecka) skriver Niklas Wahllöf om 40plussarnas nostalgitripp och att de likt sina föräldrar förvandlats till smakdomare och jätteproppen Orvar.

Jag förstår vad Niklas menar och jag känner igen "typen". JO, jag är nog lite sån själv. För visst kan jag tjusas av nya band men har svårt att bortse från min totala kärlek till exempelvis Ramones musik.

Fast Niklas missar lite att varje generation plockar ur gårdagen musiksliska mylla och sedan sätter sin egen prägel på musiken. Det är få musikstilar om några som kan kallas originella. Inte ens hip-hop och techno är i sin form opåverkade av gammal musik.

NIklas ondgör sig också över att punkarna dokumenterar sin musikaliska revolution. Själv älskar jag dokumentära filmer och böcker som berättar om en period eller ett sound. Skitsamma vad det än må vara disco, västkustsoundet eller ett bortglömt garageband. Det är en bit spännande populärhistoria som jag får ta del av. Det senaste exemplet är thrashdokumentären - Get thrashed som för en vecka sedan förgyllde min tillvaro. Och nä, thrash var i grund och botten inget nytt. Men det revitaliserade hårdrocken och punken på samma gång genom att korsa de två. På samma sätt som Ramones gjorde med 60-talspopen. Så varför då inte bara totalfrossa i Metallica, Anthrax, Exodus, Megadeth, Possessed, S.O.D, Vio-lence, Overkill, Destruction, Kreator, Celtic Frost, Razor, VoiVod, Dark Angel osv. Då det piskar pung fortfarande.

För vad är ny musik egentligen? Och vad är musiknostalgi?
Är det nostalgi när jag hittar ett för mig okänt band från 60-70 eller 80-talet?
Är ny musik ett band som lånar lite här och lite där och likt japanerna blandar en härlig kompott av allt?
Jag vet inte. Jag vet bara att det för mig är viktigt att kunna hitta element i musiken som tilltalar mig. En strof som minner om Clash, ett ackord som låter The Who, en röst som får mig att tänka på Ronnie Spector, Eddie Cochran, Olle Ljungström, Udo Dirkschneider, Sam Cooke eller varför inte Agela Gossow.

Visst kan jag förstå att det är lite patetiskt att punkaren är nostalgisk, vi trodde liksom alla andra unga att vi aldrig skulle bli gamla. Men för de flesta minus Sid Vicious och hans gelikar så är det oundvikligt. Och visa mig den vuxna person som inte bär med sig sin ungdomsmusik in i medelåldern om så bara när man tagit ett par kalla öl, jag tror inte han eller hon finns. Å andra sidan tror jag att många av de jag känner lika lätt går igång på Ebba, som på Kent, Europe, Iron Maiden, Skunk Anansie, Stones eller Fugees.

Jag tror att för dessa så har rocken haft många "stora ögonblick" som de gärna ser tillbaka på och minns. För visst var Axl Rose lika tuff som Johnny Rotten, Elvis, Joan Jett och Klaus Nomi. Och vi bär alla våra personliga revolter inom oss vare sig vi koketterar med dem eller inte.

Så kära bloggläsare. Var underbart aktiva och ge exempel på din personliga revolt. När exploderade allt och du visste att detta var "skiten".
Var det när du såg Magnus Uggla i Örebros Folkets Park 1977, Bob Marley på Grönan, Rage Against The Machine på Hultsfred eller när du på språkresan hade turen att se Steve Harley & The Cockney Rebels och dessutom köpte Mott The Hooples liveplatta.

Bara som exempel så kan jag säga att när jag såg Kiss på bild första gången visste jag att de skulle vara allt det där jag letade efter. Sedan dess har kickarna och revolterna avlöst varandra, men alla är de mig lika kära och förblir en del i min personlighet.
Och för dagen är det Trashcan Darlings som är coolast, bäst och svängigast.