Besatt eller besatt?

När jag på dagens framsida av Aftonbladet läser rubriken ”Tone hotad av besatta män” dyker en bild av Glen Benton, från Deicide, upp i skallen. Allas vår favoritbasist får i dokumentären "Dancing with the Devil" frågan ”Är du besatt?”, på vilket Glen gruffar ett “Of course” till svar.
   Så det är bilden av Glen med sitt inbrända upp och nedvända kors i pannan som jag ser, när jag läser att Tone nu jagas av besatta män.
   Ha, säger du.
   Jovisst, säger jag.
   För kopplningen är mindre långsökt än vad man först kan förledas att tro (vilket lamt skämt, om nån fattade). Det finns något mer.
Tone är norska och som alla vet finns det i varje norsk liten stuga ett sataniskt Black Metal-band. Jo, åtminstone om man ska tro norsk media som i början av 90-talet skrämde upp befolkningen till den milda grad att det faktiskt utbröt masshysteri.
   Det kanske ligger till på det sättet att Tone är jagad av norska satanister, tänker jag och köper tidningen. 
   Jag läser vidare inne i tidningen och inser att så nu inte är fallet.
Jag har inte gjort skillnad på besatt och besatt. Öh, jo just. Man kan såklart vara besatt på många olika sätt.
   Men visst hade det varit lite härligt om Tone börjat med Black Metal-metaforer i väderleksrapporten.
   ”En Dimmur Borgir-lik kallfront sveper in över landet och ger en isande kyla ner mot en 30 minusgrader " eller ”På dagen kan regnskurar komma lika snabbt och oväntat som ett Mayhem riff”. För att avsluta det hela med. ”Och dagens högsta temperatur hade Helvetet (som ligger utanför Arvika) som rapporterade hela 666 grader varmt. Det var den sista väderprognosen för alltid. Ha nu en trevlig fortsättning på apokalypsen. God natt”

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback