Lärarstudenterna är riktigt okunniga om it

Att Universitetet (högskolan) verkar föra en tillvaro förankrad i förra millenniet, kanske till och med förrförra, är nog ingen nyhet för de som läst mitt tidigare utfall mot dess (brist på) IT-satsningar.
Men nu har man ÄNTLIGEN konstaterat detta: ”Lärarstudenterna är riktigt okunniga om it. Allvarligast är att de inte lär sig att utnyttja it som ett pedagogiskt verktyg.” Hela artikeln finns att läsa på IDGs hemsidan -  
Läs mer

Efter att ha läst artikeln kan jag säga att jag inte är det minsta förvånad. Till Karlstads Universitets försvar bör sägas att vi faktiskt har mailkontakt med våra lärare.. nåväl detta en sanning med modifikation, alla orkar inte vara så moderna.
Men efter att ha snart läst 60 poäng media så känner jag att: Hallå.. var det allt?
Jag vill definitivt framhålla att de praktiska kunskaperna både de övergripande och spjutspetskompetesn inom något specifikt progrm aldrig setts som allt för viktiga. Vi har vid några tillfällen forcerat oss genom mer praktiska övningar och det har inte varit speciellt givande för de utan förkunskaper.
Nej, istället för att ge oss bättre på fötterna har man från skolans sida lagt tyngdpunkten på teoretiska pappersbyggen där vi ”fått visa våra kunskaper”, det vill säga att vi läst kurslitteraturen. Praktikern i mig har vrålat av frustration: Men för helvete!!!

Jag har valt lärayrket med inriktningen media därför att jag har förkunskaper och intresse, men jag ser också möjligheter att rent praktiskt och pedagogist använda IT i skolan. Men detta har naturligtvis legat mig i fatet, när Universitetes ståndpunkt står kvar där den alltid stått, i det skrivna ordet, det är det enda som är ett rättmätigt mått på kunskap och det enda måttet på att du kommer att bli en god pedagog och yrkesutövare.
Jo, tjena.. det funkar lika bra som teoretisk slöjd vill jag påstå.
Men jag kommer förhoppningsvis med min kommande C-uppsats att kanske kunna peka på att bristen på ”datautbildning” i grundskolan bottnar i att lärarutbildningen inte anser att IT är speciellt viktigt som kunskap eller pedagogiskt redskap.

Kommentarer
Postat av: Josef [EKHAMRA.SE]

För fan Jocke! På dem bara släng ut din C-uppsats (om den nu handlar om lärare som IT-analfabeter) som ett öppet brev.
Att i större utsträckning använda IT som ett verktyg i undervisningen, på rätt sätt, skulle främja alla - såväl elever som lärare.
"Svaga" elever skulle få en större chans att hänga med och de "starka" möjligheten att komma längre.
Lärarna i sin tur skulle, om de använde detta på rätt sätt, hinna med mycket mer.


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback