Sonic Surf City

Förbannade torsdag.
Försov mig och missade 05.55 bussen.
Ute föll det snö. 20:e april.
Tja om våren vägrar infinna sig så får jag väl skapa egen vårkänsla, tänkte jag och plockade med mig Sonic Surf City.
Det är tio år sedan bandets sista cd kom, jo det har förvisso släppts samlingar, men likväl är det nästan tio år sedan Norrköpings finaste strandpojkar och flickor kastade in handuken och lät surfingbrädan frysa fast i vinterisen.
Men trots att snön försöker täcka vidrutan så är det sol, sol, sol som fyller kupén när Shanana, Son of a beach, Choo, choo, Surfin on up, och finfina Brian Wilsonlåten He´s a doll som förvandlas till en stänkare med Sonic Surf City och Nina Pasadenas stämma som sockerdränkt gräddtopping överst.
Detta är ett Ramonessurrogat som heter duga.
I min personliga bok är Sonic Surf City ett av Sveriges mest förbisedda band. Alldeles för svängigt och snabbt för Indiepubliken och alldeles för Indie för mainstreampubliken att hitta till när det begav sig..
För egen del satt SSC perfekt mellan The Wildhearts, D-Generation och Redd Kross. Fast de banden har också topplistepubliken missat.

Jag ser på bandets officiella hemsida att åtminstone två spelningar är planerade för 2006. Och att japanska The Automatics har gjort en cover på Son of a beach. Jag kan inte annat än hoppas på att fler upptäcker bandet för tillsammans med Sator tillhör SSC de som förvaltar de tre gyllene ackorden och det som stavas M-E-L-O-D-I allra bäst.
2006 behöver snabb pop lika mycket som den behövdes 1965.

Kommentarer
Postat av: TeeTee

Sitter här och har fett tråkigt och mår sådär lagom pissigt, ja du vet! Sen ser jag plötsligt dina vackra rader om vårt band och blir sådär skitglad som man blir när man märker att det finns de som fattar vad saker och ting handlar om...Och då menar jag inte bara om ssc, utan punkrock och musik och livet och sådär!Kör hårt! Born a rocker die a rocker som charlie harper skulle ha sagt. PUNKROCK RULES!Puss/TEETEE ssc

2007-08-29 @ 17:54:21
Postat av: backis

jiiiiii haaaaaaaaaaa!!!!!!!!!!!!!Jag fick tag i ssc:s första EP på tradera,den med bildomslaget.Ren jävla lycka!!!!!rock´n´roll

2008-04-04 @ 20:04:20

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback