1988 igen?

27020-49
Det känns som om det är 1988 igen.
Fredrik Virtanen hyllar Axl Rose och jag får flashbacks till tiden när 80-talet var på väg att ta slut.
Ett sketet sleazeband från L.A hade året innan släppt en fin-fin debut- (80-talets bästa kanske) platta.
Själv inhandlade jag skivan utan att ha hört en ton. En intervju i Kerrang samt recension på deras EP, räckte. Fan att se på bilderna i Kerrang räckte, detta VAR bra!

Ett gäng hårdrockare som ville ha något som var tufft som thrash metal men samtidigt back to basic köpte skivan och föll handlöst. Resten av världen fortsatte digga Michael Jackson, Gloria Estefan, Tiffany, Glenn Medeiros, Kenny G, Debbie Gibson, Whitney Houston mfl..  Det vill säga det var som vanligt. Hårdrock (modell hårdare inte pudel) var bara för outsiders.

Men så hände något.
Plattan började sälja och sålde, sålde, sålde och ALLA hade snart köpt den. Tuttbruttorna och Svennebanan-snubbarna bara älskade G`n`R.
Suck!!!
Man undrar bara - kan inte topplistetuggare hålla sig till de ofarliga skivbolagsprodukterna som de annars är så bra på att köpa. (Numera ladda ner - helst som sur-jävla-ringsignal)
Slash själv summerade fenomenat ganska bra i en intervju där han så något i stilen med "Det ser säkert rätt coolt ut att ha vår platta stående brevid ens Michael Jackson -skivor".
Så sant, nu kunde man lyssna på "lite farlig musik" som till och med var inne.
Jag tröttnade lite på bandet men hängde på till Use .. fast där fann jag inte samma band som på Appetite.
Civil war och You could be mine är fortfarande svinbra låtar med Guns pt2, men så bra som med den otroligt svängige Steven Adler blev det aldrig.

Jag vidhåller att Appetite är en av de bästa debutplattorna någonsin (i min bok) tillsammans med Never Mind the bollocks, Ramones första, Manic Street Preachers - Generation Terrorists, Television - Marquee Moon och några till.
Men att ett människor med usel smak spelade sönder denna fantastiska skiva det smärtar än och det är därför jag känner kalla kårar när jag läser Virtanens hyllning samtidigt som jag hoppas på att han (Virtanen) var full(tankad) på gratis öl.

Bästa låten på Appetite: Think about you. Klart underskattad och med Steven Adler på koskälla, fy fan va bra!

Kommentarer
Postat av: Danne - Rascar Capac

Bästa låten på "Appetite" är och förblir "Rocket Queen". "My Michelle" är oxå jävligt bra. Vad tyckte du om Spaghetti-skivan? Inge vidare tycker jag själv även om låtvalet var OK. Duff somhostade sig igenom "Attitude".
Danne - Rascar Capac

Postat av: F Punk

Vissa "pastalåtar" var helt ok. "Since..", "Black leather", "I don´t care..". Slayers punkcoverplatta däremot är svinbra! Den återkommer jag ofta till.

2006-07-10 @ 13:13:20
Postat av: Magnus Röös

Hörru!

Steven Adler var kass. Matt sorum kunde smiska skinnet(bakåt?framåt)med känsla och finess.

Peace

2006-07-14 @ 18:53:25
URL: http://fly.to/nakenjanne

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback