Det VAR bättre förr!

27020-289

Minns ni när glassen var svensk. Ingen jävla globaliseringsmagnum utan en svensk och LÄSKANDE ispinne.
Ni kan se ovan. Knappt ett ord engelska. Det är bara rymdglassen Zero 4 som givits en anglosaxisk beteckning. Men i övrigt så är det isglassar, smaka på ordet, som man kan läska sig med.

Jag känner mig ibland som en sur och gnällig gubbjävel, jo, tack jag är nog det. Men att behöva stå ut med en massa engelska floskler till höger och vänster när man bor i SVERIGE, det är rent trams. För ni tror väl inte det såldes färre glassar förr när man bara använde svenska språket? 

Fast jag antar att följande scen utspelar sig på den vanliga svenska reklambyrån någonstans i Stockholm:  "Well mabye we should use some english words to give the product a much greater impact! Oh, that sound sweet. Yeah that would give the product the cutting edge it needs. So let´s brainstorm. Gimme some cool, lol,  words to use. Well.. what about.. Instant refreshing, super ice cold, the smooth cooler." Och så sitter de där och runkar fram det ena ordet efter det andra i sin infantila fantasilöshet.
Vad kommer nästa isglass att heta Arctic breeze eller? (Googlade nyss på ordet.. producten finns redan en
kylanläggning)
Nej, var finns språkpolisen inom mediabranchen?
Vafalls?
Äh, kyss mig!
Å ro hit med en rekordelig glass!

Kommentarer
Postat av: Anonym

Har du någon timme över? Gå då till www.gb.se och klicka på Nostalgi. Sedan är det bara att bli nostalgisk och gråta en skvätt.

Postat av: Inge Ansvar The first and only (Who ownes your name?)

Minns Zero4 men visst fan gick den under namnet Raketen i våra läskiga ismunnar? Enda goda som finns idag är väl Geisha-struten? Tur att den kom till detta land ändå. Men vart tog alko-glassen vägen? We all scream for Ice-cream!

2007-05-24 @ 17:41:28
URL: http://www.myspace.com/ingeansvar
Postat av: Anonym

men annars skobranschen har roliga Svenska uttryck
Streetsko, traineesko, walkingsko

2007-05-24 @ 19:42:56
Postat av: Pibben

GB:s Top Hat har funnits i 25år, tror jag. :-)Fridens.

2007-05-26 @ 12:35:32
Postat av: Clas

Tack för den bilden (och inlägget). Jag brukar minnas både Zero 4 och Storsplitt. Den senare var min favorit, men Zero 4 gick inte av för hackor heller.

Andra glassar att minnas var King Kong (Trollhätteglass?) och Dubbelpinne Blåbär isglass (från Triumfglass).

2008-04-23 @ 17:26:46
Postat av: Glassgubben

Lustigt att du väljer att illustrera din aversion mot globalisering med en annons för Trollhätteglass från 1971, som då hade ägts av Unilever i 9 år.



http://logos.wikia.com/wiki/Heartbrand

2012-04-21 @ 00:51:15
URL: http://sv.wikipedia.org/wiki/GB_Glace

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback