Noise med S

Under ett kort ögonblick i den svenska pophistorien var uttrycket "Svensk POP" synnonymt med Klippan och skivbolaget - Svenska POP-fabriken. Ett band som hjälpte till att stärka uttrycket, var Pertorpsbandet Noise - de som fick Gustavsbergs dito att ändra stavning.

I sann punkanda var Noise karriär kort och intensiv. Gruppen bildades medan några av medlemmarna ännu befann sig på högstadiet och splittrades innan desamma hunnit ta körkort.
Med tanke på den korta karriären kan man tycka att bandets evetuella historiska avtryck borde ha bleknat brevid den svenska popfabrikens mer kända namn som Kriminella Gitarrer och Torsson. Men icke! Tack vare några mycket fina och minnesvärda minuter punkigpopmusik har de för evig skrivit in sig i den mentala historieboken hos många av oss 60-talister.


Noise repar

Genom Internet lyckades jag knyta kontakt med gruppens före detta basist Jan Zimmerman och gitarrist Fredrik Ghosh. Som hjälpte mig att få svar på några av mina undringar om och kring - NOISE med S.

Efter att i unga år ha spisat Beatles, Rolling Stones och hårdrock så knockades både Janne och Fredrik av punkens energi och aggressivitet. Fredrik: - Jag är född hårdrockare och i punken fanns samma hårda stuk, men oftast i högre tempo. Jag minns när vi satt hemma hos Janne och spelade Pretty Vacant minst 27 gånger i rad!

Att punken var ytterst närvarande också i en liten kommun som Perstorp berodde till stor del på Stry och The Riots.
Fredrik: - Jag såg Stry med medlemmar i det som skulle bli "Push" repa i Centralskolans aula i Perstorp. Han sjöng illa, ylade mest. Minns också att han hade en gammal VW bubbla och berättade för oss smågrabbar hur fräckt det var med piller då polisen inte kunde testa för detta.

När sedan Kriminella Gitarrer släppte sin debutsingel gick Janne i sjunde klass och minns hur man faktiskt kunde köpa singeln på skolan, hos studievägledaren - som var Pål Spektrums pappa.

I den vevan korsades Jannes och Fredriks musikaliska vägar. Fredrik: - Jag var med i mitt första band ungefär samtidigt som jag köpte min första gitarr (9-10 år). Året efter bildades Embers som sedan blev Noise. Vi, jag och Allan Knudsen på trummor, letade efter en sångare och tyckte att Janne kunde ta sig an den uppgiften.
Janne - Men, istället började jag spela bas. Lite senare plockade vi in Kristian på sång och Fredriks klasskompis Gey (Mats Skoog) på keyboards gjorde sättningen komplett.


Jan och Fredrik

Strax innan Gey kom med i bandet genomförde bandet sin första offentliga spelning i "Mysan" en källarlokal på skolan som bl.a användes för klassfester, i det här fallet var det Fredriks klass som stod för arrangemanget.
Fredrik: - Det var total succé alla i publiken drog efter bara nån låt.

Det gjorde inget att bandet ratades av den svårflörtade publiken, för själva tyckte Noise att de lät helt fantastiskt. Man fick också snart upp Pål Spektrums örom för bandet genom att Kristian pratat med lärarvikarien och tillika gitarristen i Kriminella Gitarrer, Mats P, som tipsade Pål om Noise och snart stod man hos Svenska Popfabriken i Klippan och spelade in det som kom att bli deras debutplatta - Inget ljus.
Fredrik: - Det var en mycket intensiv helg hos Svenska popfabriken och pizzeria Möllan. Och som Ritchie Blackmore sa om mixningen: "Everything louder than everything else". Mats P och Pål Spektrum tog mycket väl hand om oss och behandlade oss med respekt trots vår ringa ålder och sannolikt ej helt lätthanterliga attityd. Sen när skivan var pressad och klar var det såklart coolt att ha gjort sin egen singel. Vi sålde den till släkt och vänner och kunde nog inte alls ana att singeln trots allt skulle bli en succé.
Jan: - Ja, det var mycket häftigt!


Allan trummar.

Plattan fick mycket goda recensioner i rikspressen och intresset för gruppen växte. Pål Spektrum och Mats P såg till att smida medans järnet var varmt och skickade snabbt in en kassett till Sveriges Television i Malmö och programmet Diskotaket. Ett program från ungdomsredaktionen där den lokala profilen Julius Malmström presenterade för TV-tittarna, ett antal nya och unga band som spelade live inför en lika ung och hårt "stuffande" publik.
Fredrik: - Det var en sanslös känsla när vi fick beskedet. Jag minns många detaljer från själva inspelningen, bl.a den sura producenten Bengt Grafström som inte precis uppskattade vår musik, men också en ganska avspänd stäning. Vi spelade tillsammans med ett band som hette "Strawberries" från Trelleborg/Ystad. Vi var ganska olika musikaliskt, men hade kul ihop.
Då när det begav sig var Noise väldigt missnöjda med sin medverkan. Idag 30 år senare är tongångarna annorlunda.
Jan: - Det är kul att se!
Fredrik: - Absolut, allt måste dessutom ses med den tidens ögon - 2 kanaler etc.
Ett tv uppträdande borde ha banat väg för framgången, men enligt Janne och Fredrik var resultatet nedslående.
Fredrik: - Alldeles för få groupies, det hade man ju räknat med!


Fredrik & Kristian

Men, å andra sidan resulterade singeln i att bandet fick lämna fritidsgårdarna och lockades att ge sig ut i landet för att spela. Man ringde till och med från "det kända punkfanzinet R.i.P i Stockholm" och ville ha med gruppen på sin andra R.i.P-gala på Musikverket f.ö tillsammans med ett annat femmannaband från Gustavberg med det ytterst bekanta namnet Noise?!?!
Jan: - Ja, det var spännade! Vi åkte med Tyringetaxi fram och tillbaka.
Fredrik: - Mmmm, helt oförglömligt. Perstorp-Sthlm ToR i gul skåp-taxi. Kostade 1050:- vilket var exakt vårt gage.
Jamen, vad tyckte ni om de andra Noisepågarna då?
Janne: - Jag tror inte vi såg dom spela. Vi var ju tvungna att åka hem i taxin.

Nu inskränkte sig Sverige-turnéerna mest till Skåne - Malmö, Lund, Landskrona, Ängelholm och Hässleholm som förband till Ebba Grön! Vid ett par tillfällen var bandet uppe i Göteborg för att spela på Sprängkullen och till Stockholm gjordes två vändor till förutom R.i.P-galan, bland annat för att medverka i radioprogrammet - Tonkraft.
Fredrik: -...Örkelljunga-spelningen var klassisk, alla gick. Något som upprepade sig i Hässlehom , när vi klev av och Ebba Grön började, då gick publiken hem!?! Jag minns också hur Kristian mitt framför våra föråldrar fick skäll då han drack folköl på drogfri spelning i Landskrona.
Jan: - Jag tror det var efter en Landskrona spelning vi fick skjuts hem av någon som somnade vid ratten. Helt plötsligt var det nån som skrek till när vi var i diket på andra sidan vägen. Fast det hela slutade lyckligt.


Mats, Kristian och Fredrik

Några andra spelminnen?
Jan: - Ett evigt släpande på den gigantiska bashögtalaren. Att dessutom vi fick in den i Fredriks mammas DAF är helt obegripligt. Jag har för mig att vi gjorde några riktigt bra spelningar i Malmö. Tror det var på Fredmans? Kal P Dal var där och kollade! Och någon gång spelade vi med Problem minns jag. Jag gillade dom.
Fredrik: - Problem, TT reuter, Moderns, Fiendens Musik m.fl. Fredmans och Dads Dancehall i Malmö där Janne ramlade igenom scengolvet. Minns också Studions gamla bruna Mercedesbuss som tog oss till Malmö vid ett par tillfällen. Den stannade med jämna mellanrum på motorvägen och då man fick gå ut, skjuta på och spruta något från en sprayburk rätt in i förgasaren.
Jan: - Ha, ha. Ja, det där hålet! Jag kommer i håg att vi innan spelningen sa att "det där hålet ser ut som om man skulle kunna trilla ner i". Precis vad jag sen gjorde!

Men hur kändes det då ni spelade med betydligt större, kändare och framförallt äldre band?
Jan: - Var det inte vi som var stora och kända?
Fredrik: - Precis, vi kände oss alltid åtminstone jämbördiga. Fiendens Musik tog väl hand om oss när vi var ute med dem, dessutom var de otroligt snälla.

Musikaliskt lät Noise knappast som ett traditionellt punkband även om Fredrik alltid fick gitarren att låta som om han spelade med en taggtråd istället för plektrum.
Jan: - Jag tror de starkaste influenserna på oss var Ramones, Clash, Blondie, Television. Och Black Sabbath!
Fredrik: - Ja, och mot slutet sista kom även en del nya brittiska band in, Vibrators, 999, Generation X m.fl
Jan: - Ja, precis och sen var det ju Sham 69, Buzzcocks, The Jam, The Damned och Sex Pistols såklart.
Jan: - Sen blev vi ju duktigare på våra instrument och när vi väl lät oss att starta och sluta någorlunda samtidigt så la vi av. Längre behöver man väl inte komma?
Fredrik: - Vi genomgick en fin utveckling tillsammans och influerade varandra. Vi hade nog behövt fler musikaliska mentorer för att kunna gå vidare, en småstadens begränsning kanske.

Med andra ord är det enkelt att förså varför Noise debut-LP lät såpass "splittrad" som den gjorde.
Fredrik: - Vi ville kanske ha med för många låtar, å andra sidan var de ju så korta. Nu i efterhand kan man ju hålla med, resultatet är ju långt ifrån ett "koncept-album", men det var ju heller inte meningen, allt var ju på lite-över-hobby-nivå.
Jan: - Fast, några låtar tycker jag är riktigt bra ännu.
Fredrik: - Instämmer. Hittade de flesta låtar på Spotify vilket var kul och de låter rätt bra.
Det är bara att hålla med den inledande "Som om" är kanske en av de bästa poplåtar som gjorts i Sverige, någonsin!

Så hur kom det sig att bandet la av?
Jan: - Jag tror det var Fredrik som ville sluta? Eller?
Fredrik: - Punken närmade sig sitt slut och det blev svårare att få roliga spelningar. Vi började prata om det stora skivkontraktet, men ingen av oss, tror jag, varken kunde eller ville egentligen. Musikaliskt böjade vi också divergera och behövde utvecklas individuellt. Det kändes lite grann som att gå till fotbollsträning när vi repade, gnistan var borta.


Efter tiden med Noise gjorde både Janne och Fredrik några små sporadiska inhopp i olika muiskaliska konstellationer, men bara Fredrik har fortsatt spela fram till idag. Fredrik: - Det är fullt ös på hemmaplan med datorstudio, syntar mm.

Båda tycker att tiden med Noise i stort sett är bara positiva minnen och att punken var en spännande och berikande tid i svenskt musikliv.

Båda ställer sig också positiva till en digital återutgivning av musiken och vill gärna att den exempelvis via Internet och Spotify når en ny publik.

Fredrik avrundar det hela med att berätta att en av nyckelpersonerna i Noise, var den 6:e medlemmen Ulrik (Jans bror). Han skrev en hel del texter och kunde med sin blotta närvaro få oss att skärpa oss under repandet. Ulrik var också den som köpte många av de skivor som inspirerade oss.

Ladda hem en dos Noise, bland annat några livespår från Tonkraft och R.i.P-galan på verket -79. Samt den outgivna låten Modern och några gamla godingar. Och tänk att "Högervind" är mer aktuell idag än när den skrevs.
NOISE med S -
HÄR!


Kommentarer
Postat av: Jimmy

"Inget Ljus" är en helt fantastisk låt.

Glömmer aldrig när jag var ca 16år runt 1980 och var på ett disco i Rörvik i Småland.

Dj´n spelade Inget Ljus och jag och polarn dansade runt som galningar på dansgolvet.

Sen utanför kom det en gubbjävel och skulle ge mig "punkjäveln" stryk, det var riktigt kul .

2009-02-28 @ 15:05:28
Postat av: "Linda"

"Som Om" från LP:n "Små Röda Lätta Regndroppar" är fortfarande en av de bästa svenska poplåtar som gjorts. Noise var tillsammans med Kriminella Gitarrer ganska stora i min bekantskapskrets då det begav sig, men är ändå otroligt underskattade i den svenska musikhistorien. Grymt bra band och grymt bra låtar!

Postat av: pecka

jätterolig artikel, men visst borde de betala royalties för en av låtarna på epn till Black sabbath (kommer inte på rak arm på vilken av låtarna som är en paranoid rip)

2009-03-03 @ 07:36:20
Postat av: krisse

tjaba. kom på en grej som inte alls har med det här blogginlägget att göra.. hittade den stranglers (det engelska bandet, inte rudekids) 7" som är på svenska. Har försökt kolla upp vad den brukar kosta och om den är svår. hittar ingen info. hittade den för en hundring så jag gav fan i att köpa den...var det dumt? eller är den ens bra?

2009-03-03 @ 10:58:29
Postat av: pecka

jag tycker stranglers på svenska är rolig, speciellt ordvalen, men hur mycket den är värd och sånt varken kan jag eller bryr jag mig om

2009-03-03 @ 17:32:17
Postat av: krisse

ja, värdet skiter jag också i. menar bara, tänk om den är svinbra och brukar kosta femhundra, då hade det ju varit kul att tjacka den...

2009-03-04 @ 12:23:30
Postat av: Slakter'n

River mitt hår i försöken att hitta Noise på Spotify! Har sökt på "Högervind", "Noise", "Som Om" mm mm men det blir nit varje gång. Någon annan som lyckats? Eller försvann Noise i den stora rensningen som gjordes för några veckor sedan?

2009-03-04 @ 17:02:32
Postat av: Maria

De enda svenska grupper jag spelar ännu med ett glatt fånigt leende från denna tid är Docent Död och Noise. Respekt. Tack låtarna som gick att ladda ner här. Tidigare hade jag bara vinyl rip.

2009-03-13 @ 12:00:02
Postat av: Svegis

Jag var på spelningen i Landskrona och de var urbra. Det var på fritidsgården Fäladen. Det var nog precis efter singlen Inget Ljus och de låtarna de spelade där var grymma.

Ett BRA band som tyvärr kanske popade till sig för mycket sen men det var ju så band utvecklades på den tiden...

2009-04-09 @ 23:04:04
URL: http://www.myspace.com/bristlesofficial
Postat av: Bengt Grafström

Kära gamla Noise:are!

Om jag var sur den dagen (som ni skriver ovan) så berodde det nog inte på er, eftersom jag faktiskt var med att plocka ut just er för deltagande i "Diskotaket". Som gammal Perstorps-bo var jag nog i stället stolt över att ni representerade min gamla hembygd :) Keep on Rocking!

2010-03-14 @ 16:13:08
URL: http://www.grafstrom-media.se
Postat av: Joacke - Farbror Punk

Bengt: Bra att få det där korrigerat. Hur som helst, att plocka Noise till Diskotaket var en kulturgärning då det numer är enda sättet att både höra och se Noise livs levande på scen. Så det tackar vi för.

2010-03-15 @ 06:24:24

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback