Ge mig huvud eller katt i stora lass - Hamlstads glamhjältar är tillbaka


Halmstads glamhjältar anno 1985


Pussy Galore
(Ska inte förväxlas med Mats "Aktuells politiske reporter" Knutssons gamla glamband med samma namn.) har sin upprinnelse i Halmstads första punkband - Spott som bildades redan 1977 av Lasse Pop, trummor, Anders Glambeck, bas, Perra Ivarsson, gitarr (legendarisk Halmstadsgitarrist) samt Peter Wahlbeck på sång. Ja, just den Peter Wahlbeck. Efter diverse namn- och medlemsbyten blev man till slut Pussy Galore kring 1983. Bandet bestod då av Lasse, Anders samt "nykomlingarna" Nicke, Peter Rode och Feje. Man släppte en 4 spårs maxi 1985 innan bandet till slut splittrades pga drogrelaterade problem 1986.

I och med kommande Punkjävlar-galan 17 september, står återigen Pussy Galore på scen, därför passade jag på att ställa några frågor till trummisen Lasse Pop som f.ö. är med och anordnar galan.

Ni återuppstår för att spela på Punkgalan. Hur kommer sig det?

Nja, egentligen inte. Pussy Galore återförenades faktiskt för ca ett år sedan. Då berodde det på några slumpartade händelser. Bakrunden är att vi (medlemmar) efter splittringen 1986 inte pratat med varandra, än mindre träffats (detta gäller inte samtliga dock, några har behållit viss kontakt). Hur som helst så träffades jag och Peter Rode på stan och pratade om att han och jag borde sätta ihop något igen. Ungefär samtidigt fick jag även kontakt med Anders via facebook.
Jag kände att vibbarna var de rätta och kollade med Peter om vi inte skulle sätta ihop PG igen. Sagt och gjort, kontakt togs med Anders i Malmö samt Nicke i Göteborg och….ja, och här är vi nu.

Då har ni redan repat rejält?
Jajamensan, vi har dessutom hunnit avverkat två bejublade gig. Och nyligen var vi i studion och där vi satte tre sprillans nya låtar som ska släppas på singel i samband med punkgalanfrån studio.

Så hur känns det då?

Det är en konstig känsla (i positiv bemärkelse dock) att vara i samma replokal igen efter alla dessa år. Men ytterst är det en skön och en glädjens känsla.

Men ärligt talat hur är det med konditionen. Kan ni spela lika snabbt som förr, är det risk för att det blir tungfotad gubbrock?
Ha ha ha, ingen fara, vi har aldrig spelat särskilt snabbt. Inte ens under första punkåret 1977.
Vi har alltid lutat oss mot stadig och svänging rock´n´roll med justa melodier.

Är medlemmarna desamma som då det begav sig sist?
I stort sett är det den klassiska PG sättningen. Anders Glambeck sång, Peter Rode gitarr, Nicklas Bruzell bas, undertecknad Lasse Pop trummor. Mikael "Divan" Davidsson ersätter Feje på gitarr.

Vilka låtar kommer ni att spela?
De tre nya givetvis: Sometime even rockers gets the blues, sweet angels samt God, Jesus or Pussy Galore. Vidare
gamla godingar som  C´mon kiss my lips but don´t mess up my hair, Strange kind of love (som machinegun kelly gjorde cover på), R´n´r penetration och Going down är också givna.

Men, får man vara nostalgisk som punkare trots att rörelsen var "här och nu" och föraktade all nostalgi?
Ja!

Vad känner du för de andra banden som ska spela?
Jag gillar Crank, ett kanonband. Vidare är jag/vi gamla polare med pojkarna både i Terror pop och Headons. Båda mycket bra band.
Tycker att Terror pop borde fått mer uppmärksamhet än de, de facto, fått under årens lopp. Sabotage 81 i reunion är ju en högoddsare.
Längtar att få se dem live igen.

Vilket lokalt band hade du helst sett återuppstå för en kväll?
Vicious Visons. Men tyvärr är det omöjligt, då Mr No inte finns bland oss längre. Så svaret blir Candystore.

Vad tror du folk ute i landet har för uppfattning om punken i Halmstad?
Tror att de flesta förknippar Halmstad med Gyllene Tider i första hand. Är man något mer initierad så känner man till Sabotage 81. Är man hardcore så vet man var Vicious Visions kommer ifrån. Förutom detta så tror jag de flesta är ganska nollade vad gäller Halmstad och punk. Men det fanns en livlig punkscen, givet en stad av Halmstads storlek, när det begav sig.

Vad tror du punken i Halmstad har betytt?
Du menar "utombys"....? Då tror jag inte den betytt något alls. Men lokalt har den betytt att en rad personer börjat spela instrument och bildat band. Många av dessa personer hade inte fått den närhet till musik och det engagemang som  punken ändå drog igång.

Vilka är de bästa svenska punklåtarna?
Ksmb´s klockan 8. Göteborgs sound´s Björn Borg. Troublemakers Grogg & parabol. Dr zeke´s jag skall aldrig dö.

Vilka svenska band tror du betytt mest för punken?
Göteborgs sound.

Förändrade punken något?
Ja, massor. Punkens spår syns över allt. I mode, i litteratur, i musik, i konst, i arvet till yngre generationer då punx fortfarande existerar.
Personligen så har den verkligen präglat mig och format mig till den jag är idag. Mitt sätt att tänka, mitt sätt att värdera, mitt sätt att förhålla mig till händelser osv.


Pussy Galore av 2010 års upplaga visar hur man enklast undviker att någon sabbar frisyren.

Ni som nu råkade missa Pussy Galore när det begav sig
HÄR kan ni tanka hem bandets samlade inspelningar - Give me head or give me Pussy Galore.

Besök också Mikael Divan Davidssons blogg, det är där f.ö. länken till Pussy Galore finns, men ni hittar också en outgiven lp med Smooth & Greedy. http://divinepunk.blogg.se/

Kommentarer
Postat av: Divine

Jag var aldrig med i Smooth and Greedy!

Men var tillfrågad och var med som personligt stöd på en tyskland-turne!

2010-09-04 @ 15:50:43
Postat av: Farbror Punk

Divan aha... då ändrar jag.

2010-09-04 @ 18:17:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback