Men va fan är inte punken död nu då?




Intressant att läsa både Christoffer Röstlund Jonsson intervju med Dadde i Asta Kask samt de kommentarer som följt på artikeln. Allt Om Stockholm.

Visst Dadde var inte med när det begav sig på 70- eller 80-talet och ser därför punken från sin 90-tals horisont. Själv har jag botaniserat i punken ända sedan den där livsavgörande dagen 1977 när jag fastnade för musiken. Tror fan att vi har olika synsätt på punk. Själv har jag sett hur punken utvecklats, invecklats, polariserats och kommersialiserats. Hur den dött och likt Jason i Fredagen den 13:e återuppstått gång på gång. Hur den gått från modetrend till rörelse och livsstil. Från “skit i allt” till “crossover“ till “straight edge” till “crustig mäskpunk” till “det svarta blocket” och vidare.

Punken är ingen homogen rörelse som rört sig i en rak linje. Punken är inget som man kan “facka in”. Någonting man kan förklara på ena eller andra sättet. Det har den aldrig varit. Nej inte ens när det bara fanns en handfull punkare, eftersom de alla var individer, var och en med personliga åsikter.

Men vi ska väl försöka bena ut lite av de saker som sägs i artikeln:
“För oss är punken inte död utan levande”. Ja man kan lugnt säga att punken lever. Men vilken punk talar vi om då? Crust, 77-punk, Oi, trallpunk, Poppunk, Kängpunk, HC, Straight Edge, Grind, glampunk osv… alla mycket livskraftiga grenar på det spretiga punkträdet.  Fast för många av de som var med 77-78 dog punken redan -79 och grävdes definitivt ner 1980 då postpunken på bred front tog vid. Å andra sidan spände punken sina gör-det-själv-muskler till bristningsgränsen mellan 82-86 då en uppsjö med band släppte kassetter och skickade dem jorden runt så att man både bakom järnridån och i Sydamerika hade stenkoll på band som E.A.T.E.R och Mob 47.

”Obskyra namn som får samlare att tugga fradga, men som glömts av den breda publiken.”
Nu har den breda publiken aldrig funnits när det gäller svensk punk. Undantagen Ebba Grön och i viss mån KSMB och 90-talets trallpunkvåg (läs DLK och Dia Psalma).
Nej, den breda publiken gick knappast man ur huse när Bitch Boys, The Stoodes, Guds Barn eller The Ass spelade upp. Men visst, vi som var med i punksvängen 1970-kallt blir rätt spattigt glada när vi tänker på att Cathy & The Heat och Aouuh! ska stå på scen igen eftersom banden var där och då och följaktligen inte heller släppte någon platta.

”Det är mer på en gräsrotsnivå i dag. Då spelade folk bara punk av en olycka och släppte skivor på stora bolag. Nu spelar du punk som ett aktivt val och går in mer för gör det själv-principen.”
Svensk punk har alltid varit på gräsrotsnivå. Band som Attentat och KSMB turnerade land och rike kring på 80-talet och spelade både på fritidsgårdar som musikcaféer och musikföreningar för en billig penning och bensinpengar. På samma sätt som just Asta Kask. Dessutom vågar jag påstå att alla valde punken aktivt då den tilltalade dem på flera plan och inte bara musikaliskt. Många hade ingen framtid utan skapade sig en framtid genom punken, som t.ex. Calle och Blarre med House of Kicks eller Klas Lundig med Stranded (först fanzine sedan skivbolag) sedan Telegram. Inget svenskt punkband hamnade heller på ett stort bolag. I stort sett alla tidiga band anammade gör-det-självprincipen och halade upp 5000 spänn för att pressa 500 plattor med egenvikta omslag och påklistrade etiketter för att kränga till de närmast sörjande. Ja, till och med Rude Kids som låg på STORA Polydor pröjsade de två första singlarna ur egen ficka.

Avslutningsvis. Att vara nostalgisk när det gäller en rörelse som är mer än 30 år gammal är oundvikligt. Vi som hängt med ända sedan antikens dagar har såklart starka minnen till musiken. En musik som format oss till de vi är idag. Och att höra ”Harrisburg” med KSMB gör mig visserligen nostalgisk men får mig att minnas att kärnkraft ingalunda är så ofarligt som Centern nu försöker påskina. Eller när Sabotage -81 sjunger om att det är bara USA som testar sina vapen så är det definitivt ingen gammal (o)sanning. Knappast blir heller ”Hårt mot hårt” med Gatans Lag, mindre aktuell, bara för att den är en gammal progglåt av Fria Pro Teatern och därmed ett stycke nostalgi.

Men visst. Jag vill också bara dricka bärs och skråla med i En slemmig torsk, Hockyfrilla, Kuken i styret, Fina flickor fiser inte, Ringhals brinner, Ta dig i röven, Operahuset, Skjut en snut, Staden Göteborg eller Nitad! För punk är inte bara svart eller vitt för mig, den är de senaste 30 årens ljudspår som troligtvis följer mig tills både jag och punken kremeras för gott.

Nej, punk var inte bättre förr. Punk är alltid bättre vare sig du är en 15-årig kajalkletig  emopunkare eller en gubbmagad 50-årig punkstöt med eller utan punkattribut. Den finns för att den är nödvändig, ja helt enkelt för att den behövs.
Farbror Punk

Ps jag tycker också om att skråla på Plasts ypperliga industrilåt Fabrik - Drrraaaa i en spak, när jag tar en bärs, prova det ni.

Punkgala - sista chansen att leka rebell.



Punkgalan 1-3 april blir ett tillfälle att se ett antal klassiska punkband i originalsättningen.
För de flesta band är detta en engångsföreteelse och nästa firande blir väl när svensk punk fyller 50 år - 2027.
Med andra ord är det ett unikt tillfälle att dricka bärs, medan Cathy & the Heat sjunger Stockholm - center of boredom.
Snacka med folk du inte sett sedan de hade hår. Prata om annat än amorteringar, prostatabesvär och barnbarnens fekalietextur.
Kort sagt. Ett tillfälle att känna dig ung, arg och full... av nostalgi eller Kir.

350 pix för tre dagar med band som du inte trodde skulle kunna klämma sig i ett par läderbrallor.

Har du läderjackan kvar? Har du håret kvar? Har du upproret kvar? Har du minnena kvar?
Om inte, är du ändå välkommen att komma och umgås med Sveriges mest varnartiga familj - punkarna.

Göta Källare och Hotell Malmen är platsen för dig som hittar i Stockholm. Ni som inte hittar, tar T-banan från centralen till Medborgarplatsen och sveper en Beyaz på vägen dit. Sedan antastar du någon onsuten ungdom och kräver att han/hon ska hjälpa tant/farbror att hitta till Punkgalan på GÖTA KÄLLARE!

Kom för fan! Sitt inte hemma med KÖRSLAGET och Påskmust som ett jävla Svennejon. LEV idag - i morgon väntar den gråa vardagen!

Punkgala 1-2-3 april

Ni har väl inte missat att Punkgalan med de klassiska 08-banden äntligen blir av den 1-2-3 april.
Nya klara band är också Jönköpings stoltheter Sixten Redlös och Kristinehamnskungarna SKÄMS.



TORSDAG 1 APRIL
HOTELL MALMEN
1700 FÖRDRINK FÖR BAND mfl
1800 PUNKGALAN OCH FOTOUTSTÄLLNINGENS ÖPPNANDE
1930 SPELAR NÅGOT BAND
2100 ÖPPNAR GÖTAKÄLLARE
2230 BÖRJAR BANDEN
-THE ASS
-GUDS BARN
-USCH
-IMPS
-CATHY AND THE HEAT
-THE STOODES
0100 SLUTAR BANDEN
0100-0300 PUNKDISCO



FREDAG 2 APRIL
GÖTAKÄLLARE
1300-1900 FILMVISNING OCH DISKUSSION.
PUNKROCK av Stig Larsson förhoppningsvis är stig själv där och snackar om filmen.
EBBA THE MOVIE Johan Donner regissör till filmen kommer.
Ann Durojs film visas och hon kommer att snacka lite om den.
Och kanske en trailer av Torkel Knutssons film Punkdjävlar och Torkel är såklart där och snackar en massa som vanligt. och det blir seminarium. Cool forum.

HOTELL MALMEN
2000-2300 BAND


-KITCHEN AND THE PLASTIC SPOON
FLER WILL BE ANNOUNSED

2300-0100 PUNKBAR



LÖRDAG 3 APRIL
GÖTAKÄLLARE 1600-2300
-VEM BRYR SIG
-AOOUH
-BITCH BOYS
-BIZEX-B
-WARHEADS
-PROBLEM
-FREDDIE W & COMPANY
-ASTA KASK

HOTELL MALMEN 2100-0100
PUNKBAR

Biljetter finns på www.gotakallare.com  och kostar 350 spänn för tre dagar eller 160 per kväll.

Stavros & The Beat - powerpop

När jag för något år sedan la upp ett antal powerpopsamlingar på bloggen, hade jag med ett band med det lite märkliga namnet - Stavros & The Beat. Bandet bestod av tre killar alla med efternamnet Beat. Tom Beat, Dee Beat och Mike,Beat. Jag hade ingen aning om vilka som dolde sig bakom namnen, men musiken var pur och skär powerpop med klara referenser till 60-talet.

Nu har mysteriet klarnat tack vare ett mail från Walter Kurtsson även känd som Peter "Fatale" Torsén. Under psedonymen Mike Beat döljer Micke Byström från gamla Heartbreak. Stavros & the Beat var tydligen Mickes nästa popband efter Heartbreaks splittring, förklarar Peter. 



På 90-talet återförenades för övrigt de båda Heartbreakhjältarna Micke och Peter i Fifty Fifty.

Så förpassa nu vintereländet så långt det går med en portion solig powerpop från Stavros & The Beat -
HÄR!