Hönan eller ägget

Jag har sedan strax innan jul kört mitt "Pimp my Ride" projekt i skolan tillsammans med två mindre grupper av elever. Tanken är att få dessa elever, som för närvarande är lite omotiverade till ämnet engelska, aningen mer intresserade av engelska språket om man gör något annat än bara jobbar med läromedel. Vi har kollat på MTVs - "Pimp my Ride". Skrivit speciella "bilglosor", gjort bildmanus och spelat in rätt svåra repliker på engelska till den powerpresentation som kommer att bli resultatet av vårt projekt.

Hur som helst. När strax efter jullovet skulle fixa bilder, loggor och bakgrunder till presentationen kollade jag på MTV-vinjetten och lät mig inspireras. Loggan försökte jag sno rakt av, då killarna ville att det ska vara som på TV. Men bakgrunden, färgvalet och bildpresentationen slängde jag ihop efter eget huvud. Naturligtvis starkt influerad av programvinjetten. Men jag tyckte ändå att det blev trots allt lite egen stil.

Förra veckan när jag loggade in på MySpace, ser jag plötsligt "Pimp my Ride" som reklam. Nej, så var nu inte. Färgerna var annorlunda och snubben i keps gick inte heller i sjunde klass. Det hela var en reklamkampanj från Tradera. Men visst ser ni likheten, titta och jämför
Ja, kanske är det så enkelt att man gillar "Pimp My Ride" på reklambyrån också! För klickar man dessutom på bannern får man se en bil (Mustang tycker jag det verkar som) som hoppar (gapar) innan reklamfilmen med Dogge börjar..

27020-585

image586

Mörbyligan

Mycket snack och myter har cirkulerat kring bandet Mörbyligan sedan sångaren och frontfiguren Åke Bylund släppte plattan Nordland 1986. För ca två år sedan dog Åke och ungefär samtidigt fick jag kontakt med Mörbyligans forne gitarrist  Johan Krok. Jag bad honom  svara på lite frågor runt bandet och väntade på svar. Efter många om och men fcik jag åter kontakt med Johan som förlorat mina frågor vid en hårddiskkrasch, och denna gång fick jag svar på mina frågor angående Mörbyligan.

Ett av de mest populära banden som kom fram i och med "den nya vågen" i slutet av 70-talet var Mörbyligan. Bandet gillades såväl i proggkretsar som hos punkare och vanliga Svenssons. Musikaliskt var Mörbyligan ett band med rötterna i 60-talspopen och man blandade friskt Status Quo-riff med punkutfall, popmelodier, svensk folkton och visa.
 
Bandet bestod av tre killar och tre tjejer, syskonen Johan och Annika Krok, gitarr respektive sång, Susanne Fragell på tongivande orgel, trummisen Marie Lindstedt, basisten Anders "Strumpan" Ström samt bandets låtskrivare och motor Åke Bylund.

Åke arbetade som ungdomsledare på Fridberga gård där han genom sitt stora musikintresse gjort det möjligt för ungdomar att använda gårdens musikutrustning för att själva spela. 1976 värvade han Johan Krok till sitt band Chilly Chimes, där basisten Anders Ström redan fanns med. Johan berättar att det var praktiskt att repa på Fridberga eftersom de hade egna nycklar och därmed tillgång till lokalerna närsomhelst de var spelsugna.

Fribergagården formligen sjöd av band. Åke ansåg att den musikaliska mångfalden på något sätt borde dokumenteras, vilket resulterade i samlingsplattan - Ljud från Friberga. På plattan medverkar 5/6 av det som skulle bli Mörbyligan under namnet Chilly Chimes. Själva namnbytet kom till, enligt Johan, då Chilly Chimes gamla trummis slutade och ersattes av Marie, man plockade dessutom in Annika på sång. För att bandet skulle bli komplett passade man på att fråga Sussanne, från splittrade Santa Luzia, om hon inte hade lust att spela orgel i Mörbyligan.

Johan berättar vidare att det övades en hel del i början. Något som också gav resultat då Mörbyligan fick chansen att framträda i närmare 20 minuter live i radioprogrammet Tonkraft, medan mer etablerade band som Skabb, Ebba Grön och Dag Vag fick nöja sig med bråkdel av tiden.
- Då fatta man inte hur stort de va faktiskt, erkänner Johan. Men radiosändningen gav märkbar effekt. Det blev det lättare för bandet att få spelningar, inte bara i området kring Danderyd utan också inne i centrala Stockholm.

Man släppte en egenfinansierad EP innan Mistlur påpassligt gav dem ett skivkontrakt. Debut-LPn blev både en kritiker- och listframgång, snart åkte Ligan land och rike runt. - Det va underbart, skitkul men jobbigt också med allt packande och åkande, konstaterar Johan. Gruppen umgicks intensivt, spelade man inte ute övade man. Privat var dessutom Johan och Marie ett par.

Det ständiga spelandet resulterade i att Mörbyligan blev ett av landets bästa liveakter. Man blandade upp sina egna låtar med 60-talscovers som "Tell me", "Sleep little girl" och "Out of time". - Ja, live lät vi helt olika mot det vi spelade in på skiva, det mer 60 tal och punk live, men så hade vi väldigt bred smak också. Allt från Abba till Led Zeppelin, förklarar Johan.
När jag frågar om han har något speciellt minne från den tiden att dela med sig av berättar han att när gruppen skulle spela på Jazzklubben Faching var Bertil Bertilsson konferencier och introducerade bandet med: "Nu kommer Mörbyligan med Åke Bylund i spetsen, om han nu kommer ut genom dörren!" - Då var Åke va inte glad, skrattar Johan.

image584
Efter gruppens andra platta "Järntecken" upplöstes originalsättningen och det tidigare så sammansvetsade kollektivet. - Vi tyckte inte lika som Åke kan man säga, förklarar Johan. Marie, Susanne, Annika och Johan bildade gruppen Älvor & Troll tillsammans med brodern Fredrik Krok och Jan Haquinius. Basisten Anders Ström, som under sin militärtjänst ersatts av just Fredrik, återvände till Åke och en ny konstellation av Mörbyligan, som från början kallat sig Åke Bylund Band. Johan ogillar att Åke fortsatte att använda namnet Mörbyligan efter originalgruppens upplösning. Han är dessutom förbannad att namnet ständigt förknippas med Åke och hans nationalromantiska idéer. Han menar att namnet därmed "dras i smutsen". För Johan och de andra originalmedlemmarna stod och står Mörbyligan för något positivt och glatt. Svängig musik med ett brett leende, och det är så han önskar att folk ska komma ihåg gruppen.

Johan fortfarande kontakt med Marie och Susanne och naturligtvis systern Annika. Han spelar lite här och där, det är svårt att sluta när man lirat sedan man var 14 år, förklarar han. Han tycker också att det kanske är läge för en ny samlings-cd med Mörbyligan. Något man kan hålla med om. För ute i musiksverige finns dels gruppens gamla fans, men också en ny potensiell yngre publik, en publik som gillar Nationalteatern lika mycket som Ebba Grön, DLK (som f.ö gjorde en cover på Johnny Rumpvick) och Håkan Hellström. En publik som med all sannolikhet skulle uppskatta Mörbyligans säregna musikaliska bryggd.   

Fotnot: Jag kontaktade nyligen Anne-Marie på MNW som förklarade att i nuläget var ingen samling med Mörbyligan planerad. Men att hon skulle ta upp en evetuell återutgivning med resen av styrelsen.
Så vill ni ha en Mörbyligan samling mailbomba MNW.


Punkfest på Berns ... men..

Ja, inget är ju klart än till 100%. Bilder och spons raggas för fullt.
Men vad som slog mig i och med mitt förra inlägg.
Vem ska sjunga "Raggare is a bunch of motherfuckers"?
Ja, ni fattar väl själv. En punkgala utan denna klassiker. Böna skulle säkert ställa upp om han fick ta med Joe Strummer och Joey Ramone på kör..men ack.
Lasse Spaceman nämde en gång att om Ebbot ställde upp skulle Rude Kids göra en comback. Så vem frågar Ebbot?
Andra alternativ är att Pelle Almgren, som faktiskt en gång i tiden var tänkt som sångare i Rude Kids efter Bönas frånfälle, frontar ett tillfälligt återuppståndet Rude Kids.
Eller att galan avslutas med denna finaste av allsångslåtar. Tänk er följande: Lördagskvällen börjar bli lite sen, berusningen når sin topp och upp kliver Lasse Berghagen, Hank Von Helvete och Ebbot uppbackade av Punk all-stars. Sedan följer en kanonad av höftledsstela punkare, Henrik Hemsk, Kim Rocker, Chris Ros, Bosse Belsen, Bengtsson, Fjodor, Zäta, Katti, Pojken, Spiv, Frobbe, Hocky, Bosse slumrockare, Matte, mfl som sjunger "Raggare is a bunch, a bunch of motherfuckers..." och det hela avslutas av en klassisk Stooges-kakafoni med Who-övertoner.
Ett värdigt slut på galan och en värdig avslutningssång.
Eller vad tycker ni?

"Raggarlåtar"

Sitter och försöker komma på punklåtar som handlar om raggare, men det går trögt. Hjälp mig att komma på fler.
Av nedanstående låtar är det bara låten med Belsen Boys som jag inte hört. Vet inte om den finns inspelad. Ni som tipsar om låtar kan väl skriva om låtarna finns inspelade i någon form (skiva / kassett) eller ej.

Baiters - Raggare piss off / Raggare ge upp
Rude Kids - Raggare is abunch of motherfuckers
P-Nissarna - (Vägra raggarna) Benzin
P F Commando - Raggare
Schlem - Draget I örat
Belsen Boys - Raggarpack
Sune Studs & Grönlandsrockarna - Raggare e svin
Skäms - Raggarsvin

Ett inlägg från kulturtidskriften Aktuell Rapport

Senap från Göteborgssuveränerna Bumsen Muss Mann har letat genom sin kulturskriftsamling och hittat en spännande och välskriven artikel om husockupationerna i Göteborg i början av 80-talet.
Nä, när det handlar om Aktuell Rapport förstår ni att det är 80-talets svar på Aftonbladets moderna sensationsjournalism.
Inte desto mindre är det ändå en bit "kulturhistoria".
27020-581
27020-582
27020-583

Umeå rocks - Citizen Kane

image576
As the T-shirt says. Citizen Kane. Courtesy Marika Lindgren

Rubriken syftar på samlingskassetten med samma namn från 1981. Jag ska villigt erkänna att min kunskap om punken i Umeå är mycket begränsad och sträcker sig till de få band jag hört, som Dagen D (som bitvis var mycket popiga), Anders Ångest och Citizen Kane. De sistnämnda kan kanske beskrivas som Umeås svar på Generation X. Personligen väcktes mitt intresse för bandet när de medverkade i TV-programmet Zorro. Här trodde man att punken var död eller hade övergått i postpunk eller rå-punk. Och så vräker sig ett gäng onsutna glamposörer ut genom TVn med större kaxighet än både Kim Rocker och Spiv Åland tillsammans. Dessutom bränner de av en version av Pirates klassiska "Shakin all over" som om det varit Citizen Kane och inte Generation X som stod på scen i Osaka.  (En klassisk bootleg med GenX).

image577

Fast till skillnad mot, Noice framträdande i Måndagsbörsen, betydde inte framträdandet i TV det stora genombrottet för Citizen Kane. De kom sågs och ..upplöstes efter några smått suveräna demoinspelningar. Den då lätt Xeroxkopierade Billy Idol klonen J G Marx återfinns numer sedan många år i tuffa The Originators - Kolla deras MySpace -
HÄR! 
image575

Där ni också kan höra demoversioner på "The Sunny side of the Street" och "Easy target".
Annars kan ni smaka på - "Shakin´all over", "My life" och "Our love". Tyvärr är det något som hänt med Shakin´-inspelningen. Men det förtar inte att det är tre fräcka glampunksmällar så man önskar att det var 1983 igen och att det bara var timmar innan nästa Johnny Thunders- Hanoi Rocksspelning.

Alla bilder har lånats från The Originators MySpacesida.

Intervju med IB från WHY Nr2

image574
Incest Brothers repar "Köpt identitet". Nedan en intervju gjord för fanzinet WHY i samband med att gruppen spelade sitt avskedsgig på Karlshamnsfestivalen. Recension av spelningen finns längst ned.

Incest Brothers var utan tvekan ett av Sveriges bästa band, men nu finns de ju inte längre, de är splittrade. Efter avskeds spelningen i Karlshamn den 14:e juli kanatade vi bort till logen där Johan från KSMB satt och plinkade på ett piano.

Johan spelade gitarr med IB denna kväll, lite längre in hittade vi Happy och Sören, Mongo blev upptagen av Ogräs reporter. IB började spela i november 78 och den enda som är kvar av den ursprungliga sättningen är Sören, IB bestod vid splittringen av Sören: Sång o gitarr, Mongo: bas och Happy: trummor


Varför splittras ni ?

- Dåligt samarbete inom gruppen och det händer inte mycket nu. Vissa vill satsa mer än andra på bandet så det är lika bra det som händer annars blir vi bara en gammal pejlig grupp.

Vad anser ni punk är ?

- För mej säger Sören är det: Tänka själv. Happy fortsätter: - att något startas i huvudet, en kick helt enkelt. Inte bara klaga utan göra något åt det. Kläderna betyder egentligen ingenting det är bara ett sätt att visa vilken "grupp" man tillhör och dom gör en ju inte mycket smartare.

Vad anser ni om svensk musik av idag ?

- Grupper som säger sig bara spela för att få fram texter ljuger, dom spelar för att ha roligt. Mycket av det som hände i början med punk har somnat in. I Stockholm är vi allmänt hatade av endel punkare, men det är bra med en reaktion inom punken. Här i Karlshamn verkar det vara rätt sjysst i alla fall det vi har sett. Det har blivit prylhysteri inom musiken, det har gått för långt när man hör alldeles nystartade band säga "fan vi har bara ett par 50 watts förstärkare och ett kasst trumset" - det har ju knappt vi nu, säger Happy. MAn kan ju ta vad fan som helst och slå på, bara man får in den rätta tekniken, telefonkatalog t ex. På konserter kan man oftast få låna. Första gången vi spelade på "riktiga" grejer var på vår första konsert och det blev en smärre chock för vi var bättre än vi trodde.

Hur tyckte ni det var i kväll ?

- Det var klart roligt, fast hela tiden, här avbröt en av infödingarna oss och tog de s k vakterna i försvar och förklarade att det var bandet som ägde prylarna som IB spelade på  som var rädda om grejerna. Happy: Sånt där tänker man väl inte på när man skälv spelar.

Sören: Näää man ger ju allt. Vi vill ha publiken inpå oss när vi spelar och inte här är vi..och där är ni.

Vem stod för text och musik ?

- Sören för det mesta, fast det blev oftast bättre när vi samarbetade.

Vad hade ni för ideal när ni började ?

Det var att få lite självförtroende och man behöver ju inte vara så duktiga för att spela.

Så hur har idealen ändrats ?

- Dom är väl ungefär desamma, dom kan ju ha förändrats lite grann. Fast man är ju lite besviken på punken. För endel är det bara en ball grej och dom lägger liksom bara av när det inte är ballt längre.

Vad anser ni om Rockslaget ?

- Det verkar vara sjysst enligt vad man läst i alla fall, fast det vet man ju hur mycket man ska tro på...På konserterna i Stockholm är alla så blassiga och det skulle nog vara omöjligt att ordna en sån här fyra dagars festival i Stockholm. Det verkar vara många aktiva inom Rockslagetvilket också bekräftades av en inföding. Det gör det helt annorlunda mot Stockholm.

Vad gör en spelning bra/dålig ?

- Bra publikkontakt, att man snackar mycket med publiken, vilket Sören och Happy var överens om att det var en svaghet att det snackades för lite mellan låtarna. Man måste ju inte vara gravallvarlig utan man måste kunna skoja lite med publiken. Man måste ha en enhet mellan musik och publik.

Vad anser ni om Svergiges politiker ?

- Vem som helst kan ju ta hand om politiken, det är ju hela tiden experter som sköter politiken och dom bara krånglar till allting. Dom är betalda för tycka och tänka åt dej, i stället för att hjälpa oss så snackar dom ner oss så vi inte fattar nånting. Hur många vet egentligen vilka beslut som fattas i riksdagen ? Det är ingen demokrati värd att kallas demokrati längre.

Vad anser ni att anarki är ?

- Det värsta är att jag har glömt betydelsen...jag hjälper Sören att säga; ingen regering och små grupper som styr.

- En personlig relation, enskilda smågrupper styr. Destroy attityden är det borgeliga sättet att förklara anarki på.

Tror ni att anaraki skulle fungera?

- Om folk bara skulle ställa upp på det så skulle det självklart fungera. Många snackar, men gör ingenting precis som vilka borgarbrackor som helst.

Vad händer med er nu?

- Jag ska först göra lumpen och sen brukar jag göra tändstickssoldater och så är jag tvungen att göra lite magdans, säger Happy och demonstrerar, jag har för tjock mage liksm.

Sören: Vi vet inte vad som händer nu det beror på vad som händer fast helst skulle jag vilja börja i ett band, men det står still i huvudet just nu. Happy verkar inte överdrivet glad över att tjäna fosterlandet och utbrister - I Skolan knäcks man och sen när man gör lumpen så knäcks man lite till och sen är man en liten "Pelle"....

Resten av intervjun var inte bunden till nån speciell fråga utan vi snackade om lite av varje. - I början när vi spelade var allt jävligt bra och alla var positiva, men efter ett tag kom fleletarna å tyckte si eller så och ingenting var bra.

Jag frågade om de kunde ge nystartade band några råd. Och dom svarade: Försök göra nånting som man tror på själv, instrumenten är inte så viktiga man måste ha fantasi. Första gången vi spelade hade vi ingen trummis utan lånade en, har man bara rätta intresset så ordnar det sej.

Sen frågade jag om de hade några förväntningar inför spelningen i kväll ?

- Vet inte, vi har ju inte repat på 3 mån, men man har ju hört att det skulle vara bra tryck här nere, men vi sa som så att det får gå som det går, i vanliga fall repade vi tre gånger i veckan, fast det var länge sedan nu. Man lär sej ju hela tiden ovj man kan inte tänka " jag har slängt bort 20 år av mitt liv" utan man måste se framåt och inte tänka på skiten. Nu avslutade vi intervjun med att få Sörens adress och lovade att skicka upp ett antal ex när vi tryckt upp nr 2

Intervjufrågor Jojje

Intervjuvare Anders

Sekreterare Jojje o Anders

Och så här lät IB....

Incest Brothers avskedsspelning, det är bara att beklaga, ett så jävla skitbra band som nu bara går upp i rök. Detta var helt enkelt Sveriges bästa band, djävulskt läckra och säkra på scen. Dom spelade samtliga låtar från Bakverk 80 och publiken sjöng med nästan alla låtar. Det var ett jävla tryck när hela Playhouse gungade i takt med refrängen på Discofreak, och när IB spelade Lördagspunk så exploderade publiken i allsång. Efter ungefär halva såpelningen hoppade IB ner från scen för att sedan bli inropade och spela minst tio låtar till. Det var tydligen ingen som tog tiden på spelningen men dom spelade samtliga låtar dom kunde dvs 23 eller 24 stycken, det var ju många av låtarna som jag aldrig hört, för jag hade bara hört låtarna på Bakverk 80. Det var sällan dom stod stilla på scen, som Happy som hamrade på trummorna och rörde på sej, han ställde sej upp på trumpallen mellan två låtar och hoppade rakt ner och drämde till trummorna perfekt i nedslaget, klart originellt. Både Sören och Mongo flög omkring som virvelvindar så att det nästan var svårt att få dom att fästa på fotoplåtarna. Vid två tilfällen spelade Sören av en sträng och under tiden han bytte så inproviserade dom andra, skickligt gjort. I mer än halva spelningen, dvs efter det att jag tagit mina bilder, spelade Johan gitarr, han spelar vanligtvis trummor i KSMB, IB hade egentligen övat in honom på bas för att egentligen skulle inte Mongo spela, men gjorde det ändå, så nu fick Johan spela gitarr istället. Hela konserten igenom pogade man så man höll på att explodera av hetta, för det blir lätt varmt i Playhouse och luftkonditioneringen fungerade inte, men vem fan tänkte på det. IB var helt enkelt skitläckra och detta är, eller rättare sagt var Sveriges bästa band, det är så sorgligt att man måste gråta en skvätt men det är ett faktum och inte mycket att orda om, mer än att det är synd.

WHY # 2


IB i Piratbukten.

image573
Incest Brothers shoppar loss på CLOZ - Not!

Knappt hade jag lagt ut klippet om Stockholms Negrer innan dokumentären om gruppen fanns på Pirate Bay!
Det var Von Oben som hade sett till att inspelningen överförts med proffutrustning till DVD-format. Han har tidigare lagt ut en DVD med blandade Thåström-klipp. Von Oben mailade mig och tipsade om dokumentären. Och som om inte Stockholms Negrer vore nog han hade dessutom lagt ut dokumentären om Incest Brothers. Ja, den där med Petsson på orgel och alla de där bra låtarna som "Landsförädare", "Dödens väntrum", "Köpt identitet" och "1:a maj". Varav en del hamnade på skivan 5 år försent andra hamnade på Teddes samling Stockholmspunk.
Själv hade jag inte sett dokumentären sedan min SVR la av nån gång runt 1983. Så det var riktigt roligt att kolla in filmen. Och då det tycks som on IB aldrig kommer att återförenas är denna dokumentär ett bra surrogat, tillsammans med Fäderneslandet och de rätt justa iveinspelningar som finns med gruppen. Så passa på att ladda ned denna raritet. Von Oben hälsar att: "De saker som ligger närmast till hands är väl 4st DVDer med blandad Magnus Uggla-material, någon slags DVD med diverse Docenterna-material, Hultsfredsfestivalen 1990 och kanske en del hårdrocksprylar. Industrifestivalinspelningen "Festival of hard-on electronics" från 90-talet har jag haft ute förr, men jag kommer nog att göra en ny överföring eftersom jag sedan dess skaffat semiproffsutrustning."

Ett litet PS.
Vän av ordning undrar naturligtvis vad som hänt med Incest the movie. Filmen som IB själva gjorde för att visa på sina spelningar. Kamrat Janne Punk har besked han skickade vidare detta mail till mig:
"Historien har det att IB en gång gjorde "Incest, the Movie"... Hörde talas om den för 100 år sedan - nu e frågan - finns den kvar...? å i vilket format var det - film eller direkt på video ?. Man e ju en gammal punknostalgiker så man vill ju gärna veta - då det var en del guldkorn man missade. Såg IB första gången sommaren 78(?) på en festival i "Grytan", Handen... minns att Du hade en "yxa-i-huvudet-frisyr" ("den ser ju ut som en f*tta !, hehehe"). Det va tider det !. Vore kul att höra av dej, med lite info OM filmen ! - Stort Tack !

Hej!
Vet inget om Incest the movie, jag har för mig att den "försvann" redan på den tiden. Det fanns bara ett orginal utan ljud.
Mongo"


Bloggen som dog?

Det där med besökare och statistik här på bloggen har förbryllat mig sedan jag började skriva. Ok, när jag hade en sådär 30 besök om dagen tyckte jag att det var rätt normalt. Typ 30 pers skulle nog kunna läsa det jag skrev. Sedan skuttade det iväg över 100 och jag uppmanade nytt folk att ge sig till känna. Några nya sa hej men merparten var för mig "okända". När jag sedan i perioder skrev väldigt lite ja, då var det ibland ett par hundra besök på bloggen. Jag fattade ingenting?!?!  Återigen var det få nya som gav sig till känna. Och i förra veckan när jag berättade att min dator dött och att jag kanske skulle bli "lite frånvarande", ja då dog bloggen. Eller rättare sagt den halverades och är fortfarande halverad trots att jag är åter och gör inlägg.
Med andra ord så funderar jag på vad är det som genererar ett besök på min blogg?

Arvet från KSMB - 2

image572
Klicka på bilden för att läsa.

Arvet från KSMB - 1

När Ebba Grön utvecklades och samtidigt drog ned på tempot, fanns KSMB där som det "naturliga valet".
Plattan "Rika barn... leka bäst". Är i mångt och mycket KSMBs svar på "Kärlek och uppror". Men när Ebborna blev ett ganska traditionellt, men bra rockband. Fräste KSMB på med punkens frenesi ända tills bränslet tog slut. Att KSMB både musikaliskt och textmässigt i mångt och mycket var ett punkband bevisas i de avknoppningar som följde. Strindbergs och Stockholms Negrer. Två band som gav fingret åt 80-talstrender och gjorde den musik de kände för och dessutom i fallet med Stockholms Negrer lyckades provocera rejält med texterna.
När det begav sig på 80-talet var banden en fristat för att punken fortfarande var viktig. Mitt i bland yuppies, SAF-paroller om att "satsa på dig själ" och eskalerande USA-vurm, fanns någon som ville berätta att allt inte alls var rosa fluff och en enkel resa till mammons paradis.
Att vi idag lever i arvet från 80-talet gör att jag tycker det är läge att återigen plocka fram arvet från KSMB - Stindbergs och Stockholms Negrer. Läs och minns, när du var arg och ung!

image571
Klicka på bilden för att läsa om Strindbergs och Spion 13.

Farbröderna - The Farbrothers

Fick ett mail från Linda i Kristinehamn som gjorde mig väldigt glad.
"Av någon outgrundlig anledning glömde jag tyvärr bort det här bandet när du satte ihop listan över Kristinehamnsband på Punktjafs. Farbröderna, eller The Farbrothers som de senare kallade sig bestod av Tomas "Skinkopf" Johansson (Arabens Anus, Slaskfittorna) på sång & bas, Peter "Helly Hansen" Andersson (Slaskfittorna) på trummor och bröderna Zeppo & Pentti Toivanen på gitarrer. De lirade skön och enkel pop och blandade både svenska och engelska texter som det behagade dem. Deras "paradlåt" var förmodligen låten "Hem Till Småland" som spelades en hel del på Kristinehamns Lokalradio under den här tiden. Jag skickar deras 8 låtar som rar-fil över MegaUpload till dig och förmodligen så har du redan fått nedladdningslänken nu annars har du den här igen:
http://www.megaupload.com/?d=IP2TR4WJ Må väl!"

Nu har jag lyssnat till musiken och "Hem till Småland" är en riktig höjdare. Men även de andra låtarna är värda att lägga ett öra på. Så passa på att ladda ner.

Goya + Metal = Sant

Nima Daryamadjs krönikor i Close-Up är alltid intressant och intelligent läsning. I senaste numret av tidningen drar han paralleller mellan målaren Goya och den stenhårda metallen. Goya gjorde mycket groteska och brutala motiv som "Great deeds! gainst the dead" -
 image570
och "This is worse" föreställande en "armlös kille spetsad på en trädgren som införts i anus och sticker ut ur skuldran." Nima nämner också Goyas målning av guden Saturnus:
"Höjdpunkten bland Goyas svarta målningar är "Saturnus slukar sin son", ett av konsthistoriens mest morbida verk. Enligt romerska myter var guden Saturnus rädd att hans söner skulle avsätta honom, så han gjorde vad varje bekymrad far skulle ha gjort: åt pojkarna! Som en speedad Ozzy som tröttnat på sin vanliga kost på kyckling och fladdermus har Goyas Saturnus tuggat i sig sonens huvud."

Ja, säga vad man vill men Goyas konst är ren och skär metal.
Några kan du kolla här!
Och det lustigaerkligen  är att jag själv använde just Goyas Saturnus för att demonstrera hur man själv kunde bli en GUD. Med andra ord det är skönt att se hur tungt kulturella vi lyssnare av brutal metal verkligen är. Så ni andra kulturkoftor, prova lite fläskig döds, det passar perfekt till klassisk konst.

Tillbaka igen

Nu har en ny billig budgetburk införskaffats. Med 99% säkerhet var det processorn som hade lagt av. Så jag fick plocka ut hårddisken och tanka över mina filer till de externa hårddiskarna. Något jag fick pyssla med på tisdagskvällen. Nu gäller det bara att jag fortsätter att vara duktig och gör backuper på mina viktigaste dokument.
Hur som helst hittade jag en billig annonsvara som jag införskaffade igår. Dels anser jag det är onödigt att köpa någon "superdator", dels spelar jag inte spel, dels har jag en rätt tajt budget som jag lever efter.
Nåväl, det funkar alldeles ypperligt just nu. Så jag känner mig nöjd.

Jag hade lite av ett 90-talstema på morgonesn resa mellan hemmet och jobbet. Jag har proppat min mediaspelare full med videor och film. Och efter att ha startat med The Wildhearts och livversionen av "Suckerpunch" blev det följande 90-talslåtar:
Skunk Anansie - Twisted
Therapy - Nowhere
Manic Street Peachers - Little baby nothing
Hellacopters - Gonna get some action now
Turbonegro - Demin demon
L7 - Pretend we´re dead
Pantera - Walk
Circus of power - Mama tequila
Machine Head - Davidian
Och efter Machine Head kände jag rent instinktivt att nu skulle man haft Mary Beats Jane med Neighborhood psycho som grädde på moset. Tyvärr vet jag att det inte finns någon video till låten, men det borde göra det.
Tycka vad man vill om mediaspelare, men för mig är den ett balsam för själen. Ingen arbetsdag kan kännas för tung efter att ha smörjt upp sig med "Davidian".

Datordöden?


I morse hade min dator slocknat. Ja, kanske för gott. Den startade inte när jag försökte få den att vakna. Jag hann hur som helst inte inspektera den närmare. Något som jag tänkte göra efter arbetsdagen. Kanske är det nåt enkelt som trafon eller dylikt, kanske är det något allvarligare. I skrivande stund har jag fortfarande hoppet uppe. Dessutom inbillar jag mig att hårddisken är OK och att det är bara att tanka över om det nu är något med processor eller moderbord. Vi får se.
Nu vet ni om jag inte skulle blogga på några dagar eller så.
Men vi ses förr eller senare!

Råttans år

Är man det minsta intresserad av asiatisk kultur vet man att det kinesiska nyåret nyligen firades och att vi nu träder in i Råttans år. Själv är jag född i drakens år, men detta en parantes.
Senast det var råttans år var 1996. Något som fick bandet New York Loose att välja den passande titeln - Year of the rat för sin debut. Och tyvärr även bandets svansång.

image568
Medan svedala formligen exploderade av trall- och skatepunk. Sökte New Yorks undergroundscen rötterna i sin egen rock- och sleazehistoria. Band som D-Generation, Toilet Boys och New York Loose blandade stadens klassiska band som Ramones, Velvet Underground, New York Dolls, Heartbreakers och Wanye County & The Back street boys till en egen skitig rock ´n´rollgryta.
Men världen var inte redo för rockenrollens återkomst. Och snart hade banden splittrats och fallit i glömska.


image567
Själv blev jag helt tokglad när jag läste om "New Yorks nya punkscen" i Kerrang. Och tillsammans med Demolition 23s enda platta höll jag tummarna för att grungens totala dominans var på väg att brytas, för 1996 var jag i ärlighetens namn rätt trött på Seattlescenen. Fast då hade jag inte räknat med nu-metal och post-grunge. *urk*

image569
Påpassligt när vi nu återinträder i Råttans år har New York Loose rest sig ur spillrorna och insett att det idag finns en helt ny publik för gruppen. En samlings-cd - Born to Loose har också släppts.
Vill du ladda ner och lyssna till - Year of the rat. Besök då bloggen Sons of Dolls
HÄR!
Besök också New York Loose - MySpace. Där kan du kolla in bl.a bandets videor som underbara - Broken

DÖDEN

Det verkar finnas ett intresse för denna smått mytiska grupp. Personligen har jag aldrig hört plattan, men om någon skulle sitta på en ripp av skivan hör av er. Det som var roligt att upptäcka i denna Lollipop-intervju är att sångaren - Klubba gillar Stoodes. Ett annat gäng som inte gjort sig kända för att skapa njutbar musik.
KLICKA PÅ BILDEN.
image566


Drag i Hälsinglands garage

Ibland sammanfaller saker och ting på ett märkligt sätt. Nyligen gick jag igenom Ny Våg-dvdn från Inge Ansvar och hittade Hudiksvallsbandet Faktor 4. Naturligtvis Googlade jag på gruppen och hamnade på gitarristen Lennarts MySpace. Vilket ledde mig vidare till The Bangsters MySpace. Ja, minns ni när Sigge Hill fortfarande var känd som Swasse och hade längre lugg än Sam Yaffa och hoppade lika högt som en ung Pete Townshead eller dito Joppe Pihlgren? 
27020-565

Om ni hoppar in på The Bangsters MySpäjs hittar ni, hör och häpna, en ny demo med gruppen. En demo som luktar så mycket Ramones att jag famlar efter skinnjackan i ren pur glädje. Enligt Roffe Revålt är den nya demon bara en låt,som de spelade in i Gävle förra lördagen på kul.Tydligen en gammal låt som aldrig hamnade på tejp riktigt. I vilket fall som helst har ni minsta Ramones abstinens bör ni lyssna på låten. Sen kan ni också passa på att bli kompisar med The Bangsters, kanske man kan få farbröderna att genomföra en spelning också ihop med Dead Scouts.
27020-564
Och just Dead Scouts, eller rättare sagt The Scouts hittade jag på Ny Våg-dvdn. En helt suverän cowboy-instrumentalare. Som jag föll handlöst för. Det är nästan så att jag måste "stalka" Persson för att få höra mer med The Scouts från -81.
Här kan ni ladda hem låten.

Videotipset

Tillhör ni som jag den kategori som tycker att det är roligare att ladda hem videor istället för att nöja sig med DinTubs hårdkomprimerade 48kbs ljud och ofta med en bild bestående av pixelblock stora som Sergelstorg? I så fall har jag några finfina tips.
Underbara bloggen Powerpopcriminals bjussar på ultrasmarrigt videogodis för alla som gillar musik av äldre datum.

THE INMATES - CHORUS TV (1979)


15 minuter rythmnblues av bästa brittiska märke.

PRETENDERS - CHORUS TV (1980)


Fyra låtar bland annat "Stop your sobbing" från den franska musikprogrammet Chorus.



RAMONES - CHORUS TV (1980)


Längst men snabbast, 21 minuter New Yorkpunk.



LEW LEWIS REFORMER - CHORUS TV SHOW (1980)

Mer underbar brittisk R N B.


JONATHAN RICHMAN - HOUBA HOUBA TV SHOW (1982)

En evig favorit som för övrigt gästat Bollnäs och Club Trash.
Jo, det finns en inspelning därifrån också.

Till sist lite Svensk PUNK. Rolands Gosskör

Två spelningar finns att ladda ner från Punk Torrent.
Det krävs regestreing, men det är en enkel sak.
Spelningarna är dels från Bullret -05. Ett gig jag själv såg.
Samt Bergagården 1984. Lite kul-kult, med andra ord.


Stängt pga sjukdom

Enligt läraförbundet jobbar tydligen 85% av alla lärare fast de är sjuka.
Det gör inte jag. Jag ligger ta mig fan i sängen och mår dretdåligt. Så nåt bloggande blir det inte tal om heller.

Jag kan inte leva utan Internet - kan du?

"65 procent av alla svenska internetanvändare säger att de idag inte skulle kunna leva utan internet. Internet har helt enkelt blivit en alltför integrerad del av deras liv. Drygt en femtedel av användarna mellan 16 och 24 år tillbringar mer tid på nätet än framför dumburken. " LÄNK

Själv tillhör jag en av de 65% som inte kan leva utan Internet. Men det är å andra sidan inte så konstigt.
Mitt första möte med Internet en eftermiddag våren 95 på Broby-grafiska var allt annat än upphetsande. Det var grått och att ladda ner en bild tog flera minuter. Var detta framtiden? Nä, knappast.
Så gissa om jag förvånades nästa gång jag mötte nätet dryga året senare. Hagfors hade fått sin första Internet access - HIA och att sitta på en fast lina var lätt omtumlande. Plötsligt vimlade det av sidor från små privata aktörer till de stora, Aftonbladet, Torget, Passagen mfl..

Till saken hör att min dåvarande fru hade lämnat mig och för att inte bli fullständigt passiv började jag ägna mig åt ett Internetprojekt som jag döpte till Punktjafs, efter ett citat i tidningen Musikens Makt som handlade om punk. Jag ville helt enkelt sprida den tidiga svenska punken till "hela världen", nåväl en sanning med modifikation, då Punktjafs skrevs och fortfarande skrivs på svenska. Men likväl ansåg jag att band som The Ass, Grisen Skriker, The Pain, Massmedia, PF Commando, Alien Beat, GBG Sound, Berlin, Tampax Street och GLO borde finnas på "the world wide web".

Min hobby höll mig sysselsatt och dessutom började personer höra av sig. Spiv, Frobbe, Hasse Volume och Hocky var de första att maila, sedan rullade det på. Fast Punktjafs var knappast en succé med ett besökarantal på fyra-fem personer om dagen. Medan rejält informationsfattiga sidor om Ebba Grön och Asta Kask drog flera hundra besökare i veckan. Detta gjorde mig ännu mer fast besluten att fylla Punktjafs med mindre och obskyrare punkband. Jag skulle minsann inte göra det lätt för mig. Nästan 12 år senare är fortfarande Punktjafs ingen stor hit, men jag har kontakt med gamla och nya punkare i hela sverige och många är oerhört glada åt min kulturtjafsande. Dessutom är min hobby fortfarande lika rolig när jag har nytt material att uppdatera sajten med.

Förutom att Internet gav mig en hobby som gjorde mig glad hittade jag också kärleken på nätet. Säga vad man vill, men att ragga på krogen är enligt mig helt förkastligt. Jag vill ju prata också. Och på nätet är språket det som avgör om man vill gå vidare med en kontakt. Och från den där kvällen när jag loggade in på Aftonbladets chatt och "träffade" min första Internetkärlek fram till mitt möte med Beth på Vildawebben har nätet enligt mig varit en oöverträffad mötesplats för kärlek. Med andra ord hade jag knappast bott i Bollnäs nu och inte heller sett fram mot att än en gång bli pappa - om det inte varit för INTERNET.

Idag är nätet en del av min vardag. En källa för nyheter, kulturella upplevelser och ett sätt att knyta vänskapsband och kontakter. Mailen är för mig viktigare, bättre och enklare än att använda telefonen. På nätet samlar jag material och som jag använder i min undervisning. Jag låter också mina elever ta del av utbudet och möjligheterna som finns på nätet. Kort sagt är nätet så integrerat med mitt liv att jag inte kan leva utan det.

Så min undran är kan du det?