Råttans år

Är man det minsta intresserad av asiatisk kultur vet man att det kinesiska nyåret nyligen firades och att vi nu träder in i Råttans år. Själv är jag född i drakens år, men detta en parantes.
Senast det var råttans år var 1996. Något som fick bandet New York Loose att välja den passande titeln - Year of the rat för sin debut. Och tyvärr även bandets svansång.

image568
Medan svedala formligen exploderade av trall- och skatepunk. Sökte New Yorks undergroundscen rötterna i sin egen rock- och sleazehistoria. Band som D-Generation, Toilet Boys och New York Loose blandade stadens klassiska band som Ramones, Velvet Underground, New York Dolls, Heartbreakers och Wanye County & The Back street boys till en egen skitig rock ´n´rollgryta.
Men världen var inte redo för rockenrollens återkomst. Och snart hade banden splittrats och fallit i glömska.


image567
Själv blev jag helt tokglad när jag läste om "New Yorks nya punkscen" i Kerrang. Och tillsammans med Demolition 23s enda platta höll jag tummarna för att grungens totala dominans var på väg att brytas, för 1996 var jag i ärlighetens namn rätt trött på Seattlescenen. Fast då hade jag inte räknat med nu-metal och post-grunge. *urk*

image569
Påpassligt när vi nu återinträder i Råttans år har New York Loose rest sig ur spillrorna och insett att det idag finns en helt ny publik för gruppen. En samlings-cd - Born to Loose har också släppts.
Vill du ladda ner och lyssna till - Year of the rat. Besök då bloggen Sons of Dolls
HÄR!
Besök också New York Loose - MySpace. Där kan du kolla in bl.a bandets videor som underbara - Broken

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback