Arbetslösa löper risk att dö i förtid.

Arbetslösa löper risk att dö i förtid, rapporterar ekot. Man ser aspekter som depressioner och alkoholmissbruk.
   Men en aspekt som man inte pekar på är hur arbetslösa behandlas.
   Som arbetslös skuldbeläggs du.
   Det är ditt eget fel att du blir arbetslös.
   Dessutom för att få rätten till arbetslöshetsförsäkringen, a-kassa, behandlas du som livegen. Fyller du inte alla krav som ställs på dig riskerar du att åka ur systemet.
   Om en arbetslös sökt, som i vissa fall, hundratals arbeten och ändå utpekas som ”lat”, läggs detta ovanpå bördan att inte vara önskvärd. Yrkeslivet vill inte ha med den arbetslöse att göra, en sanning som nyligen visade sig i en undersökning där 45% av företagen inte ville anställa en arbetslös.
   Att då dömas av allmänhet och myndighet som lat, outbildad (vilket många knappast är) och icke aktivt arbetssökande torde inte stärka en arbetslös människas självförtroende eller självkänsla. Steget till depression, alkoholmissbruk eller självmord ligger med all sannolikhet inte långt borta i en sådan utsatt situation.
   Frågan jag ställer mig är vad kostar detta samhället i form av social- och sjukvård?
   Borde inte de arbetslösa stärkas i jakten på en anställning istället för att skuldbeläggas?
   Borde inte företag anställa arbetslösa? Personligen skulle jag bli misstänksam om någon med en bra anställning ville byta jobb. En sådan ”hoppjerka” kan knappast vara någon man vill bygga en långvarig relation med.. eller???
   Slutligen. Hur kan en ekvation där man påstår att 40-talisterna måste arbeta längre för att samhället inte har råd med att pensionera dem, men samtidigt har man råd med att låta både en och två generationer inte få komma in på arbetsmarknaden??? Om man som ung aldrig får chansen att arbeta hur ska man då se en mening med att söka ett jobb eller ens vilja arbeta?

Kommentarer
Postat av: Pelle A

Tjena Jocke,

Jag gjorde också en google på mig själv (för att se om jag levde) och hamnade til slut här...

Vill du göra en intervju är det bara att maila frågor eller ringa 070-77 44 689.

Jag har inget emot mailintervjuer - man hinner tänka efter lite - men gör som du vill.

Mvh

PA

2005-12-05 @ 17:24:34
Postat av: Josef [EKHAMRA.SE]

Ja, jag hade inte kunnat säga det bättre eller beskriva det bättre själv! Det är fan förjävligt, men...
Det är inte helt ovanligt att byta arbetsgivare idag även om man har en anställning man inte är helt missnöjd med. Man vidgar sina vyer lite bara.

Postat av: Josef [EKHAMRA.SE]

Ja, jag hade inte kunnat säga det bättre eller beskriva det bättre själv! Det är fan förjävligt, men...
Det är inte helt ovanligt att byta arbetsgivare idag även om man har en anställning man inte är helt missnöjd med. Man vidgar sina vyer lite bara.

2005-12-05 @ 19:44:46
URL: http://viljan.com
Postat av: F Punk

fast Josef om man passar på att träffa en annan kvinna när man redan har sällskap, funkar det inte att säga att man vidgar sina vyer lite. Ska man ha ett förhållande (jobb) ska man satsa på det full ut eller göra slut först och sen träffa nya.

2005-12-05 @ 21:52:05
Postat av: Josef [EKHAMRA.SE]

Ja ja... (kvinna = jobb..!)
Men även om man har ett jobb som man trivs till 100% med som jag gjorde under fyra av de fem år jag jobbade åt min före detta arb.givare, så kan man ändå slänga ut lite krokar här och där...

2005-12-06 @ 12:44:01
URL: http://viljan.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback