I´m so bored with the MPA
Nu har kampen mot musikpiraterna (om man vill kalla dem så) tagit idiotiska propotioner.
The Music Publishers' Association, MPA vill sätta dit de som lägger upp ackord och text gratis (utan lov från förlaget). Det får inte vara gratis att lära sig spela en låt från en beskrivning på nätet.
Dessutom vill man ha hårdare tag mot dylikt brott, helst fängelse
Jaha, så alla aspirerande unga musiker som skulle ha lusta att lära sig spela en cover, MÅSTE vara säkra på att det är en betald och laglig version de spelar annars kan de snart sitta i fängelse.
Man kan ju enligt amerikansk modell ”avlyssna” och spåra alla som letar efter nyckelord som noter, ackord, tabs och texter. Sen är det bara för polisen och åklagarväsendet att plocka dem alla och föra dem till det federala fängelset för musikpirater.
Visst det är licensierade låtar. Upphovsmannen/kvinnan ska ha betalt. Egentligen inget konstigt.
Fast hur sannolikt är det att upphovsmännen får betalt. Oftast har du i samband med ett skivkontrakt sålt rättigheten till dina sånger. Kanske någon skrupelfri manager har lurat dig.
Ett exempel är John Fogerty som under Creedenceåren lurades av sin manager. Vilket resulterade i att John inte kunde spela sina egna låtar för då hade denne skojare till manager fått betalt.
Inser man dessutom att det ofta är fans som vill lära sig låtarna. Många gånger unga.
Hur tror de egentligen att dessa kommer att reagera?
Jo, genom att tro att det är deras idoler som blivit snikna och profithungriga.
Med resultatet att de troligen kommer att vända artisten ryggen.
Jag vet inte hur många artister som i de tidiga åren plockat ut ackord och texter till favoritlåtar via radion eller från plattor för att kunna lira med sitt band. När de då i replokalen delat med sig till resten av bandet har de med andra ord gjort sig skyldiga till en kriminell handling. De har gratis delat ut en olicensierad version och är därmer i MPAs ögon brottlingar.
Det var så Rolling Stones började. Kopiera gamla bluesfavoriter.
Absurt, säger du.
Visst, säger jag.
Men, om ni frågar mig kommer dessa allt mer absurda attacker från skivbranchen (musikförlagen) att få motsatt verkan. De gör sig själva en björntjänst.
Och det är klart, vill man bara ha marionettartister så har man valt rätt väg.
Vill man däremot ha egensinniga och konstnärliga artister. Så kommer dessa artister sannolikt att tänka både en – två och hundra gånger inan man säljer sin musik till skivbolagsdjävulen.
Avslutningsvis så brukar det hävdas att om Bob Dylan börjat idag hade han inte fått chansen att utvecklats utan fått sparken när hans första platta floppat. Något som jag tror är sant.
MEN..
Vad jag tror och hoppas är att det, som vid tiden för punken, kommer att dyka upp småbolag som värnar om artisten, konstnärligheten och musiken.
Skivbolag som älskar musik inte pengar.
The Music Publishers' Association, MPA vill sätta dit de som lägger upp ackord och text gratis (utan lov från förlaget). Det får inte vara gratis att lära sig spela en låt från en beskrivning på nätet.
Dessutom vill man ha hårdare tag mot dylikt brott, helst fängelse
Jaha, så alla aspirerande unga musiker som skulle ha lusta att lära sig spela en cover, MÅSTE vara säkra på att det är en betald och laglig version de spelar annars kan de snart sitta i fängelse.
Man kan ju enligt amerikansk modell ”avlyssna” och spåra alla som letar efter nyckelord som noter, ackord, tabs och texter. Sen är det bara för polisen och åklagarväsendet att plocka dem alla och föra dem till det federala fängelset för musikpirater.
Visst det är licensierade låtar. Upphovsmannen/kvinnan ska ha betalt. Egentligen inget konstigt.
Fast hur sannolikt är det att upphovsmännen får betalt. Oftast har du i samband med ett skivkontrakt sålt rättigheten till dina sånger. Kanske någon skrupelfri manager har lurat dig.
Ett exempel är John Fogerty som under Creedenceåren lurades av sin manager. Vilket resulterade i att John inte kunde spela sina egna låtar för då hade denne skojare till manager fått betalt.
Inser man dessutom att det ofta är fans som vill lära sig låtarna. Många gånger unga.
Hur tror de egentligen att dessa kommer att reagera?
Jo, genom att tro att det är deras idoler som blivit snikna och profithungriga.
Med resultatet att de troligen kommer att vända artisten ryggen.
Jag vet inte hur många artister som i de tidiga åren plockat ut ackord och texter till favoritlåtar via radion eller från plattor för att kunna lira med sitt band. När de då i replokalen delat med sig till resten av bandet har de med andra ord gjort sig skyldiga till en kriminell handling. De har gratis delat ut en olicensierad version och är därmer i MPAs ögon brottlingar.
Det var så Rolling Stones började. Kopiera gamla bluesfavoriter.
Absurt, säger du.
Visst, säger jag.
Men, om ni frågar mig kommer dessa allt mer absurda attacker från skivbranchen (musikförlagen) att få motsatt verkan. De gör sig själva en björntjänst.
Och det är klart, vill man bara ha marionettartister så har man valt rätt väg.
Vill man däremot ha egensinniga och konstnärliga artister. Så kommer dessa artister sannolikt att tänka både en – två och hundra gånger inan man säljer sin musik till skivbolagsdjävulen.
Avslutningsvis så brukar det hävdas att om Bob Dylan börjat idag hade han inte fått chansen att utvecklats utan fått sparken när hans första platta floppat. Något som jag tror är sant.
MEN..
Vad jag tror och hoppas är att det, som vid tiden för punken, kommer att dyka upp småbolag som värnar om artisten, konstnärligheten och musiken.
Skivbolag som älskar musik inte pengar.
Kommentarer
Trackback