Inte Uffe också..

Nej, inte vår Uffe också!
Fast jag måste erkänna att jag inte tror att Ulf Lundell har något med polisanmälan att göra:
Läs mer.
För en si-så-där 17 år sedan åkte Metallica ut med sin ”runda scen” och i mitten fanns ett ”hål” för de lyckligt utvalda fansen. Metallica uppmuntrade dessa fans att filma och banda konserterna. Vilket många gjorde.
Metallica släppte som första video som var baserad på s.k. bootleg material.
Sedan hände något.
Metallica blev större än Aerosmith och Guns n roses. De blev världens största hårdrockband.
Då började de stämma fansen som de tidigare uppmuntrat att göra bootlegs.
Visst en musiker ska ha betalt för sitt jobb, ingen tvekan.
Men, hur mycket pröjsar ett skivbolag per såld platta? 1 kr eller 10 kr? Så mycket mer är det inte.
Det lustiga är att i rockens barndom levde musikerna på att spela ute, och i bästa fall kunde de göra en skiva. Men deras ekonomi betalades av att de spelade ute.
I dag, görs en platta med video och kanske en turné. I bästa fall.
Så vem ska betala och till vem?
Fabrikstillverkade ”Idolartister” gör sällan eget material, spelar ännu mer sällan sin musik och skivbolaget satsar inte en spänn om du inte också är SNYGG!
Äriga raka och konstnärliga artister har inget att frukta från internet. Se på Laleh ett bra exempel. Eller Lars Winnerbäck ett lite äldre men hårt turnérande exempel.
Och så har det varit med Metallica och Uffe, de älskar sina fans och älskas av fansen.
men jag måste säga att när det gäller Metallica så känns det ambivalent som fan (f.r.o.m) Kill en all, att se stenrika (vuxna) män gnälla och anklaga sina fans, som de istället borde tacka.
De som för övrigt varit lojala hela vägen.
De verkar ha glömt att de själva var fans och var de kommer från.
Egentligen tror jag inte att Metallica eller andra som angriper nedladdningen är onda och giriga människor. Jag tror helt enkelt att de hamnat i fel sällskap. Precis som lille Kalle som faller för kompistrycket och snattar på NK.
Klart ni ska ha betalt för allt grabbar, vilket indirekt menar att ”kompisgänget” ska få mer.
Nej, Bruce Dickinson i Iron Maiden la ut texten bra. Dagen efter att Metallica spelat på Roskilde festivalen stod Maiden på scen och Bruce sa: ”Nu ska vi spela en ny låt från vår kommande platta och vill ni spela in den och lägga den på nätet är det ok. För jag vet att om vi gör en bra platta kommer ni (alla Maiden fans) att köpa den i alla fall.”
Där ett band som vet var de har sina fans.
Nä, vad jag efterlyser mer är band som vågar spela in sina egna spelningar och sälja dem direkt till publiken sen. Som en souvenir – ett minne.  Något som jag önskat från (valda exempel fast jag inte vid några tillfällen var där) Beatles Sundsta aulan –63. Hendrix Mariebergsskogen –68. Sex Pistols Club Zebra Kristinehamn –77. Nationalteatern Fasaden Hagfors –75. The Pirates Sundsta aulan –78. Ebba Grön, Holton & Steel, Ulf Lundell, Dave and the mistakes, Magnum Bonum, Noice – Gyllene Tider Hagfors Folkets Park.
Hanoi Rocks Hotell Jonte..jo jag försökte banda giget.. men hade tryckt in pausknappen..och glömde den..
Ridå!

Kommentarer
Postat av: Bahi

Måste i sammanhanget nämna New Model Army på vars hemsidas "noticeboard" det ständigt och jämt utannonseras Livebootlegs. bandet låter t o m fansen koppla in sig i FoH mixerbordet för bästa ljud. NMA vill dock inte att man skall kopiera deras studioalbum eftersom de - då de numera ger ut sina plattor på eget skivbolag - har lagt ut av sina egna pengar för att kunna spela in en ny platta och vill att denna - minst - skall gå ihop.

2005-12-10 @ 17:07:07
Postat av: F Punk

Bahi: Låter som det jag efterlyser. Lite i stil med progrockarna Marillion som spelar in med hjälp av fansens förskottsbetaling på kommande platta.

2005-12-10 @ 19:05:18

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback