Mana ”China” Nishiura Shonen Knifes förra trummis död i bilolycka

Läser förra fredagens Ljusnan som flickvännen tagit med och ser till min bedrövelse att Shonen Knifes förra trummis Mana ”China” Nishiura förolyckats i en bilkrash på turné med sitt nuvarande band DMBQ.
   Shonen Knife var det första japanska pop-punkbandet jag kom att stifta bekantskap med i början av 90-talet. Innan hade mina kunskaper om japansk musik handlat om hårdrock som E-Z-O, Bow Wow, Earthshaker och Loudness. Men tack vare MTVs eminenta 120 Minutes fick jag höra och se en japansk flicktrio sjunga ”Riding on the rocket” en popdänga i sann Ramonesstil. Jag var fast direkt.
   Samma sommar (93) fick jag äntligen chansen att se bandet live. Roskildefestivalen hade bokat gruppen och placerat dem i Blå Tältet kl 15.00 söndag. Jag övertalade kamrat Mats att följa med.
    Tältet var knôkat och bandet inledde det hela med att fotografera oss (såklart). Mellan varje låt försökte de på stapplande och bruten engelska förklara vad låtarna handlade om. Efter varje presentation jublade publiken och tjejerna fnittrade lätt generat innan de ränkade in nästa nummer. När en låt var slut exploderade publiken i applåder och visslingar och vart man än vände sig var det idel breda leenden. Nog kände vi alla i publiken en enorm lycka av att lyssna till dessa japanskor som på sitt enkla, ibland småtaffliga men otroligt charmiga sätt leverera poplåtar om betongdjur hur Barbie twistar och att få vara katt.
   Sällan har en söndagsspelning på Roskilde skänkt en sådan tillfredställelse, Mats och jag lämnade konserten med varsitt jätteleende för att gå över till det vita tältet där Therapy? skulle spela 16.00.
   Tack vare DR och SR fick jag njuta av spelningen en gång till via radio, naturligtvis bandade jag programmet.
   Så det är med vemod jag läser om Nishiuras död, men det som i sammanhanget känns märkligt är att jag finner nyheten i Ljusnan och inte i våra stora tidningar. Vid en snabb googling hittar jag bara att Sundsvalls Tidning skrivit om händelsen. Som vanligt har kvällstidningsdrakarna fullt upp med att följa den senaste läppförstoringen hos någon semikändis eller vem som ska vinna Idol. De kan fortsätta leverera sina pseudonyheter själv plockar jag fram inspelningen från Roskilde för att lyssna på den igen.


Kommentarer
Postat av: Josef [EKHAMRA.SE]

... flickvännen... ?

Postat av: Peter

Äntligen en till som var där på konserten -93. Jag har, genom blod, svett o tårara,i tolvårstid försökt få polarna att fatta hur bra det var.... Men ack vad dom har svårt för o fatta....

2005-11-30 @ 17:41:50
URL: http://thastromsallskapet.tk

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback