Jag en glasögonorm

Johan Hakelius skriver om ”Glasögonormen som modelejon”.http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,708752,00.html
   Annat var det på 70-talet då jag växte upp.
   Glasögonorm = Du är körd! (oj vilket fint retro-uttryck)
Hos det täcka könet hade man inte en chans, det fanns liksom inte på kartan, kanske var det bara jag, men det var det tungt att bära glasögon.
   Om det inte hade varit för mycket förstående föräldrar och uppfinningen kontaktlinser, som jag skaffade redan vid 14-års ålder, (jag var den yngste som ögonläkaren gett klarteckan att använda linser) så hade jag väl förblivit okysst och fortfarande bott hemma.
   Jo, jag hävdar frankt att jag blev av med svendomen tack vare kontaktlinserna.
   Det som känns konstigt idag är att jag gärna bär glasögon och faktiskt trivs bra med det. Dessutom så får de mig att se ”intelligentare ut”. Sen så tycker jag mej få ett bättre bemötande (detta kan såklart vara inbillning..men) från lärare på Universitetet där jag pluggar när jag bär glasögon istället för linser. Om det sen har att göra med att min faciala piercing syns bättre utan glasögon låter jag vara osagt. Har också testat detta under praktikperioderna, från eleverna märker jag ingen skillnad, men lärarkollegerna bemöter mig annorlunda med än utan glasögon. Så kanske är det något hos oss äldre, vad vet jag. Roligt är det i alla fall att pendeln har svängt, så nu kan jag vara en lycklig och stolt GLASÖGONORM

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback