Universitetet och "den nya tekniken"
Jag läser till medialärare på Karlstads Universitet. Och vi (i vår klass och tillsammans med lärare) har vid ett flertal tillfällen pratat om den ”oförmåga/ovilja” att använda medier och teknik som verkar finnas på många ställen i grundskolan.
Hur lever då Universitetet själv upp till teknikanvändningen som kan underlätta för oss studenter?
Jo, det finns såklart datorsalar och dylikt samt en väl fungerande hemsida. (Toppen!)
Även vissa kurser utnyttjar möjligheten att distansstudera genom s.k. telebildstudio.
Men, detta är bara till några enstaka kurser och föreläsningar. I övrig förutsätter man att du befinner dig på plats i föreläsningssalen och har papper och penna för minnesanteckningar.
Men om man nu råkat försova sig, är sjuk eller hemma med sjukt barn. Hur ska man då kunna ta del av föreläsningen? Tja, man får förlita sig helt på kurskamraterna att de har tillräckligt informativa anteckningar att man inte missar viktiga fakta.
Min fråga är: Varför använder man inte tekniken istället?
I nästan alla föreläsningssalar finns det möjlighet att koppla upp sig mot Universitetets nätverk. Med hjälp av en enkel och billig webbkamera skulle hela föreläsningen kunna sparas, förslagsvis på kursens hemsidan med inloggning så att endast behöriga elever kunde nå den.
En visuell back-up så att säga.
Detta skulle underlätta för de elever som behöver gå tillbaka till föreläsningen (vanligtvis genom anteckningar) inför kommande uppgifter. Dessutom skulle det underlätta för oss pendlare.
Jag kan ta mig själv som exempel. Säg att jag har en föreläsning som är en och en halv timme lång. Jag ska åka från Hagfors till Karlstad och tillbaks 20 mil tur och retur. Med bussen tar det 4 timmar att åka (dessutom nån timmes väntan). Det vill säga nästan en hel dag försvinner för 90 minuters föreläsning. Alternativet är att köra själv ”bara” två timmar resa. Men minst 150 kr bara för bensin. Dessutom är det ur miljösynpunkt inte bra att åka bil i ”onödan”.
Redan i Internets barndom pratades det om att ”jobba hemma” - ditansarbete.
Så varför har inte Universitetet upptäckt att vi lever i 2000-talet?
För kostnadsfrågan är minimal. Dessutom skulle man kunna få rejält med positiv ”reklam” genom att framhålla miljöaspekten eller cred för att man är så progressiv och utnyttjar ”den nya tekniken”.
För inte kan det väl vara så enkelt, att man (Universitetet) INTE tänkt på detta?
Hur lever då Universitetet själv upp till teknikanvändningen som kan underlätta för oss studenter?
Jo, det finns såklart datorsalar och dylikt samt en väl fungerande hemsida. (Toppen!)
Även vissa kurser utnyttjar möjligheten att distansstudera genom s.k. telebildstudio.
Men, detta är bara till några enstaka kurser och föreläsningar. I övrig förutsätter man att du befinner dig på plats i föreläsningssalen och har papper och penna för minnesanteckningar.
Men om man nu råkat försova sig, är sjuk eller hemma med sjukt barn. Hur ska man då kunna ta del av föreläsningen? Tja, man får förlita sig helt på kurskamraterna att de har tillräckligt informativa anteckningar att man inte missar viktiga fakta.
Min fråga är: Varför använder man inte tekniken istället?
I nästan alla föreläsningssalar finns det möjlighet att koppla upp sig mot Universitetets nätverk. Med hjälp av en enkel och billig webbkamera skulle hela föreläsningen kunna sparas, förslagsvis på kursens hemsidan med inloggning så att endast behöriga elever kunde nå den.
En visuell back-up så att säga.
Detta skulle underlätta för de elever som behöver gå tillbaka till föreläsningen (vanligtvis genom anteckningar) inför kommande uppgifter. Dessutom skulle det underlätta för oss pendlare.
Jag kan ta mig själv som exempel. Säg att jag har en föreläsning som är en och en halv timme lång. Jag ska åka från Hagfors till Karlstad och tillbaks 20 mil tur och retur. Med bussen tar det 4 timmar att åka (dessutom nån timmes väntan). Det vill säga nästan en hel dag försvinner för 90 minuters föreläsning. Alternativet är att köra själv ”bara” två timmar resa. Men minst 150 kr bara för bensin. Dessutom är det ur miljösynpunkt inte bra att åka bil i ”onödan”.
Redan i Internets barndom pratades det om att ”jobba hemma” - ditansarbete.
Så varför har inte Universitetet upptäckt att vi lever i 2000-talet?
För kostnadsfrågan är minimal. Dessutom skulle man kunna få rejält med positiv ”reklam” genom att framhålla miljöaspekten eller cred för att man är så progressiv och utnyttjar ”den nya tekniken”.
För inte kan det väl vara så enkelt, att man (Universitetet) INTE tänkt på detta?
Kommentarer
Trackback