Docent Död

En av de största fildelarna är någon som kallar sig ”Knaverlisa”. Men det som skiljer denna person från andra fildelare är att bland alla nyare cd (med Petter... fildelarhumor) hittar man vinylrippar med svensk 60-talspop, progg, punk och hårdrock som Neon Rose och November.
De senaste veckorna har man kunnat hitta exempelvis Pink Champagne, danska Röde Mor, Fabulous Four, Elenor Bodel och Docent Död.
Docenternas första MP, vilket betyder Medium Play, fanns bara i en begränsad upplaga och tilldelningen till Hagfors Mega Store var begränsad. Det vill säga jag fick inte MPn utan fick snällt vänta på debut LPn.
Kontentan är att jag tills för en dryg vecka sedan inte hade hört denna fantastiska skiva.
För det är en otroligt fräck liten pop-platta! 6 svängiga spår, varav ”hiten” Solglasögon finns med.
Men det är originalversionen av Bensin i Blodet och Chick-e-chack som jag gläds åt och finfina Hjärta av guld. En småstruttig skainspirerad låt som Zebo sjunger. Något han även gör på Japan eller Kina. Överhuvudtaget är det just detta att Docent Död hade tre sångare, Larry, Zebo och Joppe som gör bandet unikt. Visst det är likadant idag fast nu med Idde som tredje röst. Men musikaliskt är det högoktaniga modsinspirerade popbandet borta och har istället ersatts av ett mer vuxet popband. Inte oävet, men inte riktigt samma sak.
Nä, jag saknar faktiskt gamla Docent Död!
Och ska sanningen fram saknar jag många av de svenska mods och popbanden från den perioden (sent 70-tal – tidigt 80-tal). Enkla melodier, punkens energi och spelglädje.
Finns motsvarigheten idag?
Jag vet inte.
Kan inte någon tipsa mig om band som fyller ovanstående kriterier.
Om inte annat kan väl Docent Död lagom till 30 års jubileet nästa år (jo jag räknar från Aktsiespararnas Årsmöte) återförenas med de gamla medlemmarna som Mats Olofsson, Zebo, Mats Bäcker, Mats Möller, Claes Rosenberg och Bie. Och kvällen till ära kan T-Shirts och Dave and the misstakes agera som återuppstånda förband.
Sen delar Docenterna in showen på samma sätt som Motorhead gjorde när de firade .. varje epok avhandlas och allt avslutas såklart med Solglasögon.
Vad säger du Joppe?

Kommentarer
Postat av: Word-Marker JR

Håller helt med dig Jocke! Så fantastiskt gött sound på den plattan att man bara baxnar. Inga dataeffekter där inte. Men det var en helt annan inställning till musiken då, i slutet av 70- början av 80-talet. Det var tillåtet att låta som om man stod i garaget och lirade live rätt in i en mikrofon. Det skulle låta äkta.
Och om jag inte minns helt fel så tog det endast 15 timmar (!!!) att spela in debutplattan Docenterna. Det skulle aldrig kunna hända idag.
Lyssnar man noga kan man höra spelfel och missar både här och där. Men vad gör det? Tvärtom. Det gör ju att det tillför musiken än mer liv och känsla. Gud vad jag saknar förr..... (snyft...)
P.S. Namnet är knaverlisa. INTE kanverlisa...

2006-04-11 @ 16:20:59
Postat av: Betong77

En härlig skiva. Japan Eller Kina har jag svårt för, men att 5 av 6 är mycket bra är ju inte helt vanligt.

Jag visste faktiskt inte att Chick-E-Chack och Bensin i Blodet var unika versioner för MP:en....har bara lyssnat på MP:n.

Förresten - det var jag som laddade upp den på TPB och jag heter inte Knaverlisa. ;) Å andra sidan har ju Knaverlisa säkert laddat upp 75% av allt svenskt så han/hon kan gott hedras ändå...

2006-04-14 @ 09:52:01
Postat av: Pistolmannen

Har funderat mycket på det där med knaverlisa.
Kan verkligen en enda person sitta på en sådan låtskatt som han/hon gör?
Eller... kan det var så att knaverlisa egentligen är flera personer? En grupp skivsamlare?
Hmmm... Den som lever får veta. Glad Pisk!

2006-04-14 @ 11:52:12
Postat av: Betong77

Jag har också gjort och laddat upp vinyl-rippar med Abcess Exil, Camouflage, Chatterbox, Commando M Pigg, Cosmic Overdose, Memento Mori, Perfekt Alibi, Revolt, Rädsla, Stadion, Ståålfågel, 22 För Många och Twice A Man på TPB.

Det är svenska 80-tals band som jag själv gillar och som aldrig har återutgetts på CD. Därför känner mig inte som alltför mycket skurk när jag laddar upp dem...

2006-04-14 @ 13:43:40
Postat av: Betong77

Här är några andra som jag fortfarande seedar; Dansdepartementet, Diestinct, Blago Bung, Dom Dummaste och Lolita Pop.

Skriver inte det här för att skryta utan misstänker bara att det kan vara en del som besöker den här siten som är intresserade av de här banden...

2006-04-14 @ 13:50:24
Postat av: Farbror Punk

Betong 77: Du gör en kulturgärning. Många av plattorna kommer aldrig att ges ut på CD. Dessutom är många av banden (jag både vet och gissar på samma gång) som tycker att det är jätteskoj att deras musik nyupptäcks.
Det där med MP, förväxlade jag med att Knaverlisa lade ut Docenterna...sorry

2006-04-14 @ 23:47:40
Postat av: Topsy

Det är toppen att den analoga musiken kommer ut! Mycket fanns bara i mycket begränsade upplagor.

2006-04-20 @ 15:38:46
Postat av: Fredrik B

Docent Död MP:n är faktiskt återutgiven på CDS på sent 90-tal. Men den är nästan lika svår att få tag på som orginalet :-(

2006-08-21 @ 11:51:23
Postat av: Farbror Punk

Fredrik B: Det visste jag faktiskt inte. Trodde det bara var Solglasögon och nån mer låt. Jag försökte kolla upp alla Docent Död-plattor när jag la upp dem (Gruppen) på Punktjafs.

2006-08-22 @ 14:32:08
Postat av: pirat

de flesta av betong77's vinylrippar har spridit sig till oink också. :D

2006-11-21 @ 19:22:46
Postat av: Farbror Punk

Pirat: Det är finemang att materialet srpids.

2006-11-22 @ 09:55:49
Postat av: Plattlaggen

Hallå Farbror Punk,

jag hittade ett inlägg om Docent Död från Radio Stockholm...kolla länken/inlägget nedan. Har du alltså det inspelat? Jag hade det ju också på en kassett men den har kommit bort efter alla år tyvärr.
/Peter ("plattlaggen" på blogg.se)

----
http://www.monoform.com/johansson/archive/guestbook/archive_guestbook47.html
Långholmsparken har man ju "hört" var det du Reine som spelade in den?
Kungsan var väl Radio Stockholm Docent Död har jag också från RS. Visst är
Strindbergs i kungsan en bra spelning, det var den första liven som jag
körde om och om på min Freestyle, innan Strindbergs-livesamlingen växte.
F Punk
- Wednesday, July 05, 2006 at 03:45:45 (CDT)

2007-02-20 @ 17:41:17
Postat av: Hasse Muskel

Betong77, kan du fortfarande seeda Dansdepartementet på PB??? jag har letat efter skivan överallt och hitta den på PB men nu e den dö. Jag hade skivan men låna ut den o fick aldrig tebaks den, så snälla snälla snälla hjälp mig med denna.

Hasse

Postat av: Hasse Muskel

Betong77, kan du fortfarande seeda Dansdepartementet på PB??? jag har letat efter skivan överallt och hitta den på PB men nu e den dö. Jag hade skivan men låna ut den o fick aldrig tebaks den, så snälla snälla snälla hjälp mig med denna.

Hasse

2007-03-02 @ 23:11:52
URL: http://www.myspace.com/snailonastar

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback